کد خبر 1395755
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۲
محسن مهدیان

ظرف ۲روز ۲کودک ۴و۷ساله در دامگاه قم توسط سگ‌های ولگرد از بین رفتند. عمیقا خبر تلخی است.

به گزارش مشرق، محسن مهدیان طی یادداشتی درروزنامه همشهری نوشت: اما خبر تلخ‌تر اینجاست که مسئولان محلی وقتی اقدام به جمع‌آوری دیرهنگام سگ‌ها کردند از سوی مدعیان دفاع از حقوق سگ مورد اعتراض واقع شدند. اینکه عده‌ای حقوق سگ‌های هار را دیدند و حق کودک معصوم را ندیدند معمای آزاردهنده این روزهای ماست که ریشه‌اش در غرب‌لیسی‌های مجازی است.

اما ماجرای غم‌انگیز تنها اینجا نیست. این دو خبر در کنار هم بهانه‌ای است برای این پرسش جدی که چرا در جمع‌آوری سگ‌های ولگرد دچار بی‌تصمیمی هستیم؟

این بی‌ارادگی را کنار گزارش اخیر همشهری قرار دهید که در سال گذشته ۹۰درصد حیوان‌گزیدگی‌ها مربوط به سگ‌های ولگرد است و ایران در آسیب دیدن از سگ‌های هار مقام سوم را در دنیا داراست.

مسئله اینجاست که مدیر ما در برآورد از واکنش افکارعمومی، دچار خطای تشخیص است و همین امر، مهم‌ترین عامل در بی‌تصمیمی است. نمونه‌هایی از این دست بسیار است و تنها متوقف به سگ‌های ولگرد نیست.

مدیر در تحلیل واکنش جامعه به یک تصمیم، گرفتار رهزنی غلط‌انداز شبکه‌های اجتماعی است. اما چرا؟

اولا فعالان شبکه‌های اجتماعی نمایی گویا از همه جامعه نیستند.

دوم اینکه برآورد موافقان و مخالفان در شبکه‌های اجتماعی نیز همواره دقیق نیست.

و اما سوم و مهم‌تر اینکه با فرض صحت، باز هم این آمار قابل اتکا نیست چراکه واکنش‌های طبیعی در فضای مجازی الزاما به‌معنای اعتقاد حقیقی افراد نیست؛ چراکه واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی، واکنش‌های ناشی از شبکه است.

با یک مثال مسئله روشن می‌شود. اگر به همه کسانی که در دربی تهران دست به خرابکاری اتوبوس‌ها زدند، روز بعد بگویید چرا این کار را کردید حتما اظهار پشیمانی می‌کنند و خواهند گفت که مقهور فضای هیجانی جمع(شبکه) و دوقطبی استقلالی و پرسپولیسی شده‌اند.

اساسا واکنش‌ها در فضای مجازی گرفتار دوقطبی‌های موهوم و واکنش‌های نمایشی شبکه‌ای است. نمایش اینکه در اکثریت‌ هستیم. به همین دلیل است که به اعتقاد کارشناسان آماری، افکارسنجی در شبکه‌های اجتماعی تصویر دقیقی از اعتقاد مخاطبان نیست.

با این توضیح گرفتار یک خطای آزاردهنده در حکمرانی هستیم. خیلی از مسئولان تصمیم درست را تشخیص می‌دهند اما اراده‌شان را مقابل تخمین‌های غلط شهودی از دست می‌دهند و جامعه را گرفتار بی‌تصمیمی می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمدی نیا IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 0
    جمع اوری سگ های ولگرد مسئولیت شهرداری هر منطقه است که باید به طور جدی در دستور کار انها قرار گیرد. ولی متاسفانه مسئولین شهرداری ها به وظیفه خود عمل ننموده و مسئله را جدی نمی گیرند . تا کنون عده زیادی بخصوص در منطقه ولنجک - توچال مورد حمله سگ های ولگرد قرار گرفته اند. از شهرداری منطقه یک تقاضا داریم که قبل از وقوع یک حادثه مرگبار جلوی اتفاقات را بگیرد. جان انسان های بی گناه در معرض خطر است. بعلاوه امکان داشتن هاری بین این سگ ها بسیار زیاد است.
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    7 1
    حیوان موذی خطرناک برای انسان را باید کشت .
  • محمد IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    5 1
    آقا این سگها رو جمع اوری کنید. و به چین و کره که به عنوان غذا استفاده میکنند. صادر کنید. هم درامد ارزی برای کشور دارد. هم مردم از شر انها نجات پیدا میکنند.
  • IN ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 7
    انشاء ا.. که از شر موحودات دوپای رانت خواری که پاچه خواری را اسباب امرار معاش خود کرده اند نیز راحت شویم.
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 1
    نوبت بعدی سیاسیون ولگردی هستند که ژست مردم دوستی میگیرند و خطرشان بیشتر از مخلوقات بیزبانیست که اگرخطایی هم کنند از سر غریزه و نادانبست.
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 0
    استانداری قم به سگ های ولگرد اولتیماتوم داده بود وبا تاریخ مشخص وارد عمل شد !؟دیگه چهار نا سگ را می خواهی بگیری این همه جار جنجال ندارد!؟صبح ساعت 5 شروع کار کن ،اب ازاب تکان نمی خورد.
  • باربد IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    12 0
    همین الان هم دیره تو شمال هم وضعیت فاجعه هست فقط تو جنگلها و پارک‌های جنگلی رو ببینید تعداد سگ از مردم بیشتره
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 0
    مسئولان ....
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 0
    پیرو آسیب دیدن دو کودک معصوم بر اثر حمله سگ و برای جلوگیری از تلفات انسانی بر اثر حمله سگهای رها در طبیعت اگر سگهای ولگرد را جمع آوری و نگهداری کنند کار شایسته ای است ولی اگر به فکر کم شدن تلفات انسانی هستید فکری به حال خودروهای بی کیفیت تولید داخل و آلودگی هوا کنید که هر سال باعث کشتار هزاران انسان بیگناه میشود که بخشی از آنان کودکان معصوم هستند .
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 0
    لطفاقانون 688 مکرر1 راتصویب کنید وما را از دست همسایگان سگ دوست در آپارتمان نجات دهید.طبق قانون هیئت مدیره اپارتمان ما،نگهدای سگ داخل واحد هم ممنوعه وخود این آقا هم اونو امضا کرده ،ولی حالا زده زیرش! ۹ ماه است زندگی من توسط یکی ازانان نابود شده ووکیل هم با 15میلیون حق الوکاله درخواستی ،میگویدتضمینی نیست که قاضی رای به رفع مزاحمت سگ بدهد. #ترک_فعل هم گناه دارد.الان بیش از دوماه ونیمه،هنوز،نوبت رسیدگی شورای حل اختلاف هم ،تعیین نشده!آزادانه با سگش جولان میده .
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 0
    وجود سگهای ولگرد و خطرناک در سطح شهر که مال امروز و دیروز نیست گلایه جدی اینجاست که مسئولین مربوطه باید خبر تلخ و تاسف بار مرگ کودکان را ببینند و بشنوند بعدا بیدارشوند و به فکر جمع اوری سگهای ولگرد بیفتند ؟! تازه اگر این تصمیمشان مقطعی و صوری نباشد .
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 0
    کل بندرعباس رو سگ ولگرد برداشته. تعدادشون داره از ادم ها بیشتر میشه. جرات نداریم صبح بریم سر کار.
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 0
    متاسفانه احتمال دارد تصمیم گیران این امر خود یا خانواده اش به امر سگ بازی مشغول هستند
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 0
    " نوشدارو بعد از مرگ سهراب " ؟! چرا نباید مسئولین شهری قبل از این اتفاقات تلخ و مصیبت بار به فکر جمع اوری سگهای ولگرد باشند ؟ البته خطر و ایجاد ترس سگ گردانی عده ای بی فرهنگ در کوچه و خیابان کمتر از سگهای ولگرد نیست . مسئولین محترم باید برای این پدیده ضد فرهنگی نیز تصمیم قاطع و جدی بگیرند .
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 0
    اصلا به فرض که در اکثریت هم باشند. اکثرهم لا یعقلون هستند دیگه نباید به حرف اینها توجه کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس