حجاب

صداوسیما پس از ۴۳ سال حتی یک فیلم نساخته که به شیوه هنرمندانه بگوید چرا باید باحجاب ماند یا باحجاب شد؟

به گزارش مشرق، محمد عبداللهی در یادداشتی نوشت: وضع حجاب برخی از نوامیس ایرانی در کوچه و خیابان طوری شده که گویا قرار است به تدریج حجاب و حیا داشتن، نادر و انگشت‌نما شود. دل هر مرد غیرتمند ایرانی و هر زن محجوب ایرانی برای این وضعیت به درد می‌آید و از خود می‌پرسد این مردم را چه شده است؟ وقتی در ظاهر و به شکل علنی، حکم خدا و بعد قانون را اینچنین به بازی می‌گیرند، چه آینده‌ای از این تظاهر و بی‌قانونی برای جامعه به میراث خواهند گذاشت.

چه بسا بتوان در شناخت علت و ریشه‌های این وضعیت، ده‌ها دلیل ردیف کرد:

اول، مسلما شروع پروژه کشف حجاب و بی‌حجابی، درست مثل تبار تاریخی آن، برنامه‌ریزی شده و بخشی از یک پروژه استعماری است. دست‌های نجسی، میلیون‌ها دلار مواجب می‌گیرند تا زنان شیعه را از بانوان پاک و عفیف دهه شصت به «آزادی‌های یواشکی» و «روسری بر نیزه کردن» دهه نود بکشانند و با ماشین رسانه‌ای سنگین خود نام‌های خوشگل «شهامت» و «شجاعت» و «شیرزن» بر «عریانی» و «هرزگی» و «تن‌فروشی مجانی» بگذارند.

دوم، دستگاه‌های متولی تعطیلند. شورای عالی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه‌های علمیه، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و مهم‌تر از همه صداوسیما، گویی در خوابند. تابوهای فرهنگی اصیل ایرانی و اسلامی، از حجاب گرفته تا رقص و آواز و اختلاط زن و مرد، خصوصا در فضای مجازی و محافل مختلف، قبح‌زدایی شده؛ بدون اینکه این دستگاه‌ها که برای حفظ و حراست از فرهنگ ایران و اسلام، بودجه می‌گیرند، به جز برگزاری جلسات و تشکیل کارگروه‌ها و صدور بیانیه و بخشنامه، اقدام موثری داشته باشند. اقدام غیرموثر یا حتی مضر، تا دلتان بخواهد.

سوم، ممکن است تقصیر را بر گردن دختران و زنان جوانی بیندازیم که بی‌توجه به عواقب بی‌حجابی، بی‌اعتنا به آنکه بدانند سرنوشت زنان غربی و Me Too ‌ها و خشونت‌ها و تجاوزهای افسارگسیخته در انتظار خود و همجنسان آنهاست، پا به باتلاق عریانی می‌گذارند. آنها که به ولع خودنمایی نمی‌خواهند از قافله تبرج جا بمانند و گمان می‌کنند هرچه عریان‌تر شوند، زیباتر می‌شوند، بیش‌تر در کانون توجه قرار می‌گیرند، مدرن‌تر و امروزی‌تر می‌شوند!

چهارم، شاید بخشی از این گناه را بر گردن متدینین و مردم نجیبی ببینیم که غیرت و حمیت دینی‌شان ته کشیده، تذکرات اجتماعی را فراموش کرده‌اند، یا امر به معروف و نهی از منکر را تنها به شکل خشن و غیظ‌آلود آن بلد شده‌اند، (نه برای تاثیرگذاری و تغییر دل‌ها) حتی ممکن است عده‌ای از سر نشناختن ریشه ماجرا، «حکومت اسلامی» را مقصر بدانند که با «طالبانیسم» و رفتارهای افراطی و بگیر و ببند، عامل دین‌گریزی و حجاب‌گریزی شده است.

اما معتقدم بی‌شک، ریشه بی‌حجابی و هر نوع معضل فرهنگی را ابتدا و انتها باید در «رسانه» سراغ گرفت. نه تنها از بدو انقلاب که از عصر پهلوی، میهن ما همچون بقیه جهان اسلام، با یک «جنگ رسانه‌ای» سهمگین مواجه شد که هر نوع رفتار و حرکتی صرفا یک «واکنش» به این جنگ رسانه‌ای بوده است. اگر جمهوری اسلامی، قانون ممنوعیت ویدئو و ماهواره تصویب کرده، اگر مسلمانی در گوشه خیابان غیرتش به جوش آمده و به زن بی‌حجابی تذکر داده، اگر گشت ارشادی تشکیل شده، اگر برای حفظ ناموس ایرانی در نیمه‌های شب، مرد غیرتمندی شهید شده، اگر عدم نمایش ناخن کاشته شده یک زن در صداوسیما سوژه شده و توسط «شبکه خوراک‌سازی برای سلبریتی‌ها و شاخ‌های مجازی»، مهر «طالبانیسم» خورده، همه و همه ناشی از همین دستگاه رسانه‌ای مریضی است که با برنامه و هدف دقیق مشغول است. بدون یک روز اتلاف وقت. جبهه شیطان در باطل خود، متحد و پیوسته در کار است.

 اما در مقابل، صداوسیمای جمهوری اسلامی پس از ۴۳ سال حتی یک فیلم، حتی یک فیلم نساخته که به شیوه هنرمندانه به مخاطب تشنه سریال ایرانی بگوید چرا حجاب مفید است؟ چرا باید باحجاب ماند یا باحجاب شد؟ حوزه‌های علمیه ما، ائمه جماعات ما در همه شهرها، یک بار آمار نداده‌اند که تابه‌حال اعتقادات چند جوان دین‌گریز یک محله را سامان داده‌اند و چند دختر و پسر جوان را به هم رسانده‌اند تا مجبور نشوند برای جلب توجه، روسری‌شان را شل‌تر کنند؟! ستاد امر به معروف که تنها یک شکل را از امر به معروف بلد است: «تذکر لسانی»! روی اتوبوس‌ها! و حتی ذائقه‌سازی بنرهای تبلیغی مدارس دولتی ما از «تیپ‌سازی دختران بی‌حجاب» به عنوان «تیپ نرمال» را جلو چشمش در خیابان‌ها نمی‌بیند. چه برسد به غرق شدن خانواده‌ها در سریال‌های ترکی و کره‌ای و تزریق ذره ذره عطش بی‌حجابی و بی‌مبالاتی و شرابخوری و عیاشی در زن و مرد این مملکت.

از این جهت به صراحت می‌توان گفت، تنها راه موثر درمان بی‌حجابی، رسانه و فرهنگ‌سازی تبلیغاتی است. مرض را باید از جایی درمان کرد که از آنجا می‌آید. تنها با رسانه می‌توان جلوی این نبرد سهمگین فرهنگی ایستاد و بی‌حجابی را یک ضدارزش، یک خودارزان‌فروشی و پله اول «می تو» فرهنگ‌سازی کرد.

آقای جبلی! قبلی‌ها که خواب بودند، حداقل شما بیدار باشید.

دلم می‌سوزد از نسلی که در سایه بی‌تدبیری‌ها، فقدان برنامه‌ریزی و ایده پردازی‌های موثر می‌سوزد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • بی نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    3 1
    علاج را باید در جای دیگر جستجو کرد
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    4 8
    مسله حجاب را هم بگذارید بدست خود مردم حل شود
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    6 4
    آن روزی که زن را از خانه فراری می‌دادید باید به فکر می بودید که غیرت ها کمرنگ خواهد شد و آن روزی که حجاب ها اولش کمتر می کردن و برخود نمی کردید به یاد بیاورید که رسیدید به این روزها
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      1 3
      چقدرم خخخ
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 1
    النساء_ الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا ﻣﺮﺩﺍﻥ ، سرپرست امور ﻭ ﺗﺪﺑﻴﺮﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥِ [ ﺯﻧﺪﮔﻲ ] ﺯﻧﺎﻧﻨﺪ ، ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺧﺪﺍ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﺗﻮﺍﻥ ﺟﺴﻤﻰ ، ﺗﺤﻤﻞ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺭﻭﺣﻲ ﻭ ﻓﻜﺮﻱ ] ﺑﺮ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩﻩ ، ﻭ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻧﻜﻪ [ ﻣﺮﺩﺍﻥ ] ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺯﻧﺎﻥ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺣﻘّﻲ ﻭﺍﺟﺐ ] ﻣﻰ ﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ ; ﭘﺲ ﺯﻧﺎﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﺩﺭﺳﺖ ﻛﺎﺭ [ ﺑﺎ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﺣﻖ ] ﻓﺮﻣﺎﻧﺒﺮﺩﺍﺭ [ ﻭ ﻣﻄﻴﻊ ﺷﻮﻫﺮ ]ﻧﺪ [ ﻭ ] ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺣﻘﻮﻗﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ [ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﻋﻬﺪﻩ ﺷﻮﻫﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ] ﻧﻬﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ ، ﺩﺭ ﻏﻴﺎﺏ ﺷﻮﻫﺮ [ ﺣﻘﻮﻕ ﻭ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﻭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺍﻭ ﺭﺍ ] ﺣﻔﻆ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ . ﻭ ﺯﻧﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻭ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻲ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻴﻢ ﺩﺍﺭﻳﺪ [ ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﻭﻝ ] ﭘﻨﺪﺷﺎﻥ ﺩﻫﻴﺪ ، ﻭ [ ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﻌﺪ ] ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺑﮕﺎﻩ ﻫﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻭﺭﻱ ﻛﻨﻴﺪ ، ﻭ [ ﺍﮔﺮ ﺍﺛﺮ ﻧﺒﺨﺸﻴﺪ ] ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺁﺯﺍﺭ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ] ﺗﻨﺒﻴﻪ ﻛﻨﻴﺪ ; ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﺯﺍﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻴﭻ ﺭﺍﻫﻲ ﻣﺠﻮﻳﻴﺪ ; ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ .(٣٤) علت بی حجابی زن را باید در غیرت مردها جستجو کرد. اینکه یک مرد اجازه بده تا یکسری چشم ناپاک ، از ناموسش لذت ببرند ریشه در کجا داره. خداوند سرپرستی و مسئولیت هر زنی را بر عهده مردی قرار داده و روز قیامت هم از مرد و زن در مورد احوالشون بازخواست میکنه.
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      تفسير به راي نفرماييد
  • مرصاد IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    6 1
    چهل و چند سال است ، که منتظریم ؛ حجاب و عفاف ، فرهنگ سازی شود !!
  • !! IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    5 1
    بی حجابان و هنجارشکنان را ، رها کرده ایم، تا خود ، بر سر عقل آیند !!
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    5 2
    سالها قبل در فیلم ها از مقداری موی مصنوعی در جلوی سر ظاهر شد . اینجا نقطه کلاه گذاری بود ، همان وقت میبایست جلوی انتشار این فیلم ها را میگرفتند تا امروز را شاهد نباشیم . این باید بخواست عمومی مبدل و با بحرکت در آمدن مسئولیت ها و اشخاص موجه همراه باشه . جامعه مهم است . که با دانائی مثل ماسک زدن برای جلوگیری از ابتلا به ویروس همراهی کردند . چون با شناخت از ضرر ، خود را مسلح کرد . حالا هم با فرهنگ سازی همه جانبه باید فرزندان مان را از مضرات بد حجابی آگاه سازیم . اسلام که همه قوانینش برای رستگاری بشر و دوری از مضرات دنیوی هست . کم توجهی همه ما . موجب شد تا دشمن رخنه و نفوذ کند . خیلی از خانم های چادری به روسری و مانتو بسنده کردند . چرا . شاید تحت تاثیر دور بری ها که آنان نیز متاثر از شبکه های رسانه و اجتماعی تحت اختیار دشمنان . قرار گرفتند .
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 3
    ما شا الله همه بلدند در مورد وظایف دیگران سخنرانی کنند
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 2
    چی شده حالا ؟
  • بزرگمهر IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 1
    سلام.به‌نظرمی‌رسدعلت‌بسیاری‌ازبدحجابیها‌ تقصیرسیاسیون‌است.
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 5
    این آقا هم به جمع "دادبزن" ها اضافه شد. خودت مشقاتو نوشتی برادر؟
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 1
    ما تریبون های دولتی کتاب های درسی و صدا و سیما و حتی سینما که همگی فیلم های سینمایی در اصل با مالیات پنهان مردم ساخته میشن را در اختیار افراد سکولار قرار دادیم در حالی که از همین طریق میتونستیم کار فرهنگی انجام بدیم.
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    4 17
    اینقدر به مسئله حجاب گیر ندهید، اسلام فقط حجاب نیست و در دیگر حوضه ها هم خلاصه می شود.
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 3
      ايه حجاب براي مومنات است نه مسلمات و نه نسا
    • IR ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      0 0
      کدوم گیر؟ دیگه کف خیابون هر طوری که میخواید میگردید، توی پارک ها که بعضا کار به تماس های جنسی هم کشیده میشه!! جلوی کدوم کثافت کاری رو گرفتن که اینو میگی؟ ضمنا، اون حوضه نیست، حوزه س.
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    8 0
    روزی که بی حجابی در خودروها شروع شد و باهاش برخورد نشد باید فکر این روزها رو می کردید. الان هم جلوی اینها رو نگیرید به زودی آرزوی این روزها رو میکنیم
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 0
    مشکلی نیس نگران نباشین یه چنروز دیگه از موضوعیت می افته خبر خاصی نی یه دو روز جلسه و حرف و تمومه.
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 0
    مشرق جان! مي دانم كه نوشته ام را منتشر نمي كني ولي لازمه است كه بنويسم، اين حجاب مورد ادعاي اين مقاله در طول تاريخ فقط در دوران شاه عباس اول و دوران قاجار وجود داشته است و بس
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 0
    تیتر جامع تر و واقعی تر این است : " غفلت 43 ساله صدا و سیما و حوزه های علمیه و شورای انقلاب فرهنگی و سازمان تبلیغات و اموزش و پرورش و اموزش عالی " از فرهنگ و اخلاق و معنویت !
  • مجید IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 0
    یعنی در این 43 سال حوزه ها و صدا سیما کشک؟؟؟!!!!!
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 0
    اسلام را از سر گشادش می زنید، بدانید قرآن کریم آیات بینه و روشن دیگری هم دارد که الویت اجرا دارند و متأسفانه عمدا و یا سهوا اجرا نمی شوند. اگر چنانچه پول دزدی ها، چپاول ها، سوءمدیریتها، حیف و میل کردن ها( یک قلم از حیف کردن ها اجرای پروژه های اشتباه هست حالا میل کردن ها بماند)، الویت دادن نیازهای دیگر کشورها به فقرا و جوانان کشورمان، اجرای سیاستهای غلط و احساسی زود گذر و هزاران مشکلات دیگر حل شود این به اصطلاح تابوی کاسه های داغ تر از آش هم با انتخاب شخصی زنان حل خواهد شد. حرف معلم ار بود زمزمه محبتی _ جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را.
  • علی IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    0 0
    حوزه ها و روحانیون هر وقت تذکر دادن همین شماها گفتید حاج آقا گیر نده سخت نگیر حالا مگه چیه مردم دل زده میشن حالا که گندش در اومده حوزه غفلت کرده!!!؟؟؟؟
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    0 0
    مثلا تحلیل گر هستی نمی دونی حوزه های علمیه بودجه بگیر دولت نیستند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس