کد خبر 139528
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۵

کارشناسان مواد مخدردستيابى به هيجانات دوره جواني، تقليد از دوستان، خارج شدن از فشارهاى عصبى و رواني را از مهمترين انگيزه ‏هاى مصرف مواد اعتيادآور در بين افراد جامعه بويژه جوانان دانستند.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، گرايش به مواد مخدر امروزه به صورت يك مشكل جدي در سطح جهاني مطرح شده که در مورد سبب شناسي گرايش به مصرف مواد مخدر و اعتياد به آنها ، فرضيه هاي مختلفي بيان شده است  اما هيچ يك از اين نظريه ها به تنهايي نمي توانند علت مصرف مواد مخدر در يك فرد را تشريح كنند.

محمدرضا سرگلزايي دكترا ي روانشناسي با اشاره به برخي انگيزه هاي آغاز به مصرف مواد مخدر معتقد است که افزايش توانايي جسمي در گام نخست از انگيزه هاي مصرف مواد مخدر است چرا که به دليل آثار ذهني نئشه آور مصرف مواد باعث كاهش خستگي واحساس افزايش توانايي جسمي مي شود غافل از آنكه، مصرف مواد باعث از دست رفتن نتيجه اقتصادي كار آنها و حالت خستگي و رخوت و افسردگي مي شود.



وي اختلالات روانپزشكي درمان نشده  را از ديگر انگيزه هاي مصرف مواد مخدر دانست و افزود:بيماريهاي روانپزشكي شيوع زيادي دارد و  25درصد جمعيت درهر مقطع زماني نياز به درمان روانپزشكي دارند اما به دلايل متعدد اين افراد درمان صحيحي دريافت نمي كنند و اقدام به سوء مصرف مواد مخدر مي كنند.

به عقيده اين روانشناس بيماريهاي طبي درمان نشده كه با دردهاي مزمن تظاهر مي كننددرايجاد موثرند و عدم درمان مناسب آنها باعث مستعد شدن پذيرش مصرف مواد مخدر مي شود و عواملي چون مشكل بودن درمان بيماري، در دسترس نبودن درمان طبي مناسب و سهل الوصول بودن موادمخدر باعث وابستگي به مواد مخدر مي شود و پس از ترك نيز چون دردهاي پنهان آشكار ميشود ممكن است باعث عود كردن آن شود.

وي يادآور شد:درخانواده هايي كه يكي از والدين وابسته به مواد باشد اين كار بعنوان يك رفتار آموخته شده روشي براي مقابله با استرس  زندگي  در فرزندان ديده مي شود و گاه ممكن است اين سوء مصرف نشانه بزرگي و عضويت در گروه بزرگسالان به حساب آيد.
سرگلزايي ادامه داد: اين جوانان براي كسب يك هويت بالغانه شروع به مصرف مي كنند بايد در بحرانهاي نوجواني، با غلبه بر سردرگمي نقش و ايجاد هويت و ايجاد محيطي باغنا و حمايت كافي جوانان اين مرحله را به سلامتي طي نمايند.

وي داشتن تصورات نادرست درباره مصرف مواد مخدر را از ديگر انگيزه هاي مصرف مواد مخدر دانست و اظهار کرد: تفريحي بودن مصرف مواد و ترك آن در هرزمان كه اراده نمايند، بدون آنكه معتاد شوند  از جمله تصورات نادرست درباره مصرف مواد مخدر است. هر فردي با مصرف مواد چه با دوزبالا و چه دوزكم معتاد محسوب مي شوداما گاهي فرد بدليل آنكه نمي خواهد او را معتاد بدانند مي گويد كه تفريحي و تفنني مصرف مي كند و هر وقت اراده كند ترك مي کند که  اين تصورات كاملاً واهي و نادرست است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس