کد خبر 1394476
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲
حرکت کُند واکسیناسیون کرونا/ علامت سئوال در مقابل دوز چهارم

روند واکسیناسیون علیه کرونا در کشور، خیلی کُند شده و باعث شده خیلی از افراد جامعه هنوز برای تزریق دوز سوم واکسن اقدام نکنند.

به گزارش مشرق، تا کنون ۶۴ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۴۸۸ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۹۲۱ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۱۷۲ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۵۸۱ دوز رسید.

این در حالی است که گزارش‌های روزانه وزارت بهداشت از روند واکسیناسیون در کشور نشان می‌دهد که میزان تزریق واکسن در طول روزهای گذشته کمتر از ۱۰ هزار دوز بوده است. در حالی که هنوز خیلی از افراد جامعه حتی یک دوز واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند.

عدم استقبال از دوز سوم

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، با بیان اینکه متأسفانه از دوز سوم خیلی استقبال نشده است، گفت: از نظر ما کامل شدن واکسیناسیون، زدن هر سه دوز واکسن است تا مطمئن شویم سیستم ایمنی فرد قوی است اما متأسفانه کمتر از ۲۸ میلیون نفر دوز سوم را تزریق کرده‌اند.

وی با بیان اینکه اکنون بهترین زمان برای تکمیل واکسیناسیون و پنجره طلایی است، افزود: زمانی که در موج افزایشی ابتلاء قرار داریم وقت خوبی برای واکسیناسیون نیست زیرا ویروس وجود دارد و معلوم نیست آن شخص که می‌خواهد واکسن را دریافت کند ویروس دارد یا نه، اما اکنون ابتلاء کم است و بهترین زمان برای افزایش ایمنی جامعه است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در روز جمعه ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۱، فقط ۸ هزار و ۳۵۸ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. همین آمار برای ۹ تیر ماه هم تقریباً تکرار شده بود. یعنی ۸ هزار و ۲۷۱ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده بود.

این در حالی است که به رکورد یک میلیون دوز تزریق واکسن نیز رسیده بودیم.

در همین حال، قریب به ۱۵ میلیون نفر از جمعیت هدف کشور هنوز حتی یک دوز واکسن کرونا نزده‌اند و افرادی که دوز سوم را نزده‌اند، نسبت به کسانی که دوز دوم را تزریق کرده‌اند، فاصله زیادی دارد و نشان می‌دهد که نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود حساس نیستند.

علامت سوال در مقابل دوز چهارم

برنامه وزارت بهداشت برای تزریق دوز یادآور واکسن کرونا، از چندی قبل استارت خورده است، اما سوالی که هنوز برای آن پاسخی دریافت نشده، این است که چرا آمار تزریق دوز یادآور واکسن اعلام نمی‌شود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تزریق نوبت چهارم واکسن کرونا بعد از گذشت چهار ماه از تزریق دوز سوم، قابل انجام است.

کادر بهداشت و درمان، افراد بالای ۷۰ سال و افراد دارای نقص ایمنی می‌توانند نوبت چهارم واکسن کرونا را بعد از گذشت چهار ماه از نوبت سوم واکسن، تزریق کنند.

افراد دارای نقص سیستم ایمنی شامل بیماران هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی، سرطانی، بیماران پیوند اعضا، مبتلایان به ام‌اس، بیماران HIV مثبت و افرادی می‌شود که داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن مصرف می‌کنند.

بنابراین این افراد می‌توانند بعد از گذشت چهار ماه از تزریق نوبت سوم واکسن کرونا، نوبت چهارم واکسن را هم تزریق کنند.

اما، تاکنون هیچ اشاره‌ای به تزریق دوز چهارم واکسن کرونا نشده است. در حالی که وزارت بهداشت، روزانه گزارش واکسیناسیون را اعلام می‌کند.

این در حالی است که برخی از متخصصین پزشکی، نسبت به بروز موج هفتم کرونا در شهریور هشدار می‌دهند و ابراز نگرانی می‌کنند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    2 8
    انهایی که دوز سوم را تزریق نکردند بعد از مدتی سیستم ایمنیشان ضعیف شده احتمال ابتلا بالا خواهد رفت اقوامی داشتیم بعضیها دو دوز و بعضیها سه دوز زده بودند در یک میهمانی بودیم انهایی که دو دوز زده بودند درگیر شدند و سه دوز زده ها علائمی نشان ندادند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس