کد خبر 1394470
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
تقویت چشم ضعیف کودک با تغذیه و برنامه غذایی مناسب

امروزه چشم کودکان به دلیل بازی های رایانه ای بیشتر در معرض خطر قرار می گیرد. شما می توانید برای جلوگیری از این خطرات و تقویت چشم ضعیف کودک تان از تغذیه مناسب و مقوی برای آن ها استفاده کنید.

به گزارش مشرق، بینایی سالم به این معنا است که تمام قسمت های چشم سلامت هستند، چیز های بسیار زیادی وجود دارد که میتواند روی چشم و بینایی تاثیر منفی بگذارد مانند:آسیب، شرایط آب و هوای مفرط و دیگر مسائل زیست محیطی.

امروزه قرار گرفتن در مقابل رایانه ،به مدت طولانی و در همه گروه های سنی، اثرات منفی روی چشم دارند. غذا های مغذی ذکر شده در این بخش،به بهبود بینایی و جلوگیری از مشکلات دید در آینده بسیار کمک خواهد کرد.

تقویت چشم ضعیف کودک

مواد غذایی که بیشترین مزایا را برای بینایی و تقویت چشم ضعیف کودکان دارند

مواد غذایی مختلفی وجود دارد که به سلامت چشم کمک می کنند اما مهم ترین و مفیدترین آنها را در ادامه برای شما آورده ایم تا با گنجاندن انها در برنامه غذایی کودکتان مشکل ضعف چشم را کاهش یا پیشگیری کنید.

سبزیجات با برگ های سبز

اسفناج، کلم پیچ، کلم بروکلی و کلم برگ ، همه این سبزیجات با برگ سبز به بهبود بینایی کمک میکند. این سبزیجات قوق العاده منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی ، مانند ویتامین E، ویتامین C و کلسیم هستند.به خصوص اسفناج که به دلیل آنتی اکسیدان ها مانند لوتئین و زاکسنتین به ترویج دید در کودکان کمک میکنند.برای بیشترین بهره وری از این سبزیجات ، آنها را تازه و خام مصرف کنید.

هویج و سیب زمینی شیرین

سبزیجات زرد، حاوی مقدار زیادی ویتامین E و بتاکاروتن هستند که برای بینایی بهتر، سلامت شبکیه چشم محافظت از چشمها در برابر آسیب های خورشید مفید میباشد.

اسید های چرب امگا۳

غذا های که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، فعالیت های مغز را تقویت میکنند، به سرعت جریان خون کمک میکنند، که باعث افزایش عملکرد مناسب در چشم میشود.گیاهانی که حاوی چربی امگا۳ هستند، مانند دانه های کتان، گردو، و سبزیجات،با برگ سبز تیره، مزایای مشابهی با ماهی دارند ( البته بدون خطر جیوه و دیگر سموم موجود در آن).

زغال اخته و انگور 

این میوه ها باعث بهبود بینایی در شب و دیگر مکان های تاریک میشوند که به دلیل آنتوسیانین موجود در آنها میباشد. زغال اخته باعث کاهش خستگی چشم نیز میشود. آنها حاوی فلاونوئید های مثل کورستین، رسوراترول و روتین هستند که برای دید بسیار مناسب میباشد.

کدو سبز

کدو سبز سرشار از لوتئین و زاکسنتین، آنتی اکسیدان های که از چشم محافظت میکنند میباشد.

آووکادو

آووکادو سرشار از آنتی اکسیدان های لوتئین و زاکسنتین میباشد. که این نیز باعث بهبود عملکرد چشم میشود.

میوه های نارنجی یا زرد

انبه، کدو تنبل، زرد آلو و پاپایا، سرشار از ویتامین E هستند که باعث بهبود بینایی میشوند و از شب کوری نیز جلوگیری میکنند. علاوه براین زرد آلو حاوی بتاکاروتن، لیکوپن و کارو تروئید ها است که به بهبود بینایی کمک میکنند.

میوه های حاوی ویتامین C بالا

میوه های مانند پرتقال، لیمو، گوجه فرنگی و گوآوا را انتخاب کنید که سرشار از ویتامین C میباشد.گوجه فرنگی نیز حاوی لیکوپن و لوتئین و کاروتنوئید ها میباشد که برای بینایی بسیار مفید هستند. همچنین گوجه فرنگی از آسیب های چشم در برابر نور خورشید نیز محافظت میکند.

بادام

بادام یکی دیگر از مواد غذایی بسیار عالی برای چشم است، زیرا سرشار از ویتامین E میباشد. در این میان، کیوی هم حاوی مقدار زیادی ویتامین E است که برای چشم مفید است.

ما نیاز به مقدار کمی از گیاهان حاوی چربی، مانند:بادام، گردو و آووکادو داریم. مصرف بی از حد چربی، حتی منابع خام آن میتواند تاثیر منفی بر دید چشم داشته باشد.

زرده تخم مرغ

لوتئین موجود در زرده تخم مرغ خصوصا تخم مرغ های رسمی مطمئن دارای موادی مغذی است که در زمینه بینایی کودکان نقش موثری دارد. فقط دقت داشته باشید که برای حفظ خواص تخم مرغ نباید مدت زمان طولانی پخته شود و بهتر است بدانید که برای جذب بهتر لوتئین تخم مرغ در کودکان می توانید کمی کره، روغن نارگیل و یا زیتون به آن اضافه نمایید.

کلم

یکی از مزایای کلم، استفاده از آن برای درمان اختلالات چشمی میباشد.کلم سرشار از ویتامین C فراوانی است، حتی بیشتر از پرتقال.مواد مغذی موجود در کلم مانند ویتامین E چشم را سلامت نگه میدارد و برای سلامتی کلی بدن مفید میباشد.

مهم است، غذا های را برای سلامت چشم استفاده میکنید ، رسیده ، تازه و ارگانیک باشد.همانطور که بدن و مغز کودکان در حال توسعه هستند میدانیم که در برابر اثرات مضر آسیب پذیر تر از بزرگسالان میباشند.پس باید تمرکز خود را بر روی این بگذاریم که تا جایی که ممکن است از مواد عالی و ارگانیک استفاده کنیم.

چند نکته و توصیه کلی در مورد تغذیه و تقویت چشم ضعیف کودک

سعی کنید تخم مرغ را در وعده صبحانه کودکان بگنجانید؛ به دلیل اینکه این ماده سرشار از پروتئین بوده و لوتئین موجود در زرده آن از بیماری های چشم جلوگیری می کند.
ماده مفید دیگر برای چشم کودکان سیر است پس از قرار دادن آن در برنامه غذایی کودکانتان غافل نشوید.
بدن کودکان باید در طول روز به میزان کافی آب دریافت نمایند. بی توجهی در رساندن آب و دیگر مایعات به بدن کودکان می تواند علاوه بر مضر بودن برای دیگر اعضای بدنشان آسیب جدی به چشم های کودک بزنند.
فلوونوئید موجود در شکلات تلخ نیز یکی از موادی است که می تواند محافظ خوبی برای رگ های چشم کودک شما باشد و از ضعیف شدن چشمان فرزندان عزیزتان جلوگیری کند.

چند توصیه

چشم های کودک باید روزانه ورزش داده شوند ، ورزش هایی که توسط چشم پزشک و فردی متخصص پیشنهاد داده می شود.
بچه ها نباید برای مدتی طولانی به صفحه کامپیوتر، تلویزیون و تبلت خیره باشند.
یکی از روش های ساده برای تقویت و مراقبت از چشمان کودکان استراحت است، به آنها بگویید که بعد از مدتی طولانی استفاده از چشم هاشان آنها را ببندند.

منبع:ایسکانیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس