کد خبر 1393947
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۱
نفت

«ایران به خاطر قیمت جهانی نفت و نیاز غرب به نفت ایران، دست بالاتر را در مذاکرات برجامی دارد.»

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: این تحلیل را روزنامه آرمان منتشر کرد و افزود: عبور قیمت هر گالن بنزین از مرز ۵ دلار در آمریکا و بحرانی که اروپا در زمینه تأمین نیازهای نفتی و گازی خود با آن دست و پنجه نرم می‌کند سران کشورهای گروه ۷ را بر آن داشته تا به فکر منابع نفتی جایگزین بیفتند. در این راستا ابتدا تحریم‌های نفتی ونزوئلا از سوی آمریکا کمرنگ شد و حال نوبت به ایران رسیده تا تحریم‌کنندگان برای استفاده از نفت ایران فرش قرمز پهن کنند.

قیمت جهانی نفت اخیراً به حدود ۱۲۰ دلار رسید. علت افزایش قیمت نفت چند دلیل اساسی دارد اول آنکه مکرون با شیخ محمد در دبی صحبت داشت و دیدگاه او این بود که امارات و عربستان ظرفیت تولید اضافی را ندارند. دلیل دوم به ذخایر نفتی آمریکا که ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا کرده است برمی‌گردد این در حالی است که این رقم حتی یک روز آمریکا را جواب نمی‌دهد و سابق بر این آمریکا روزانه ۱۷ تا ۱۸ میلیون بشکه در روز تولید می‌کرد که این خود فشار مضاعفی به آمریکا وارد می‌کند و دلیل سوم به ارزش دلار جهانی برمی‌گردد و نهایتا با شروع فصل تابستان و افزایش قیمت بنزین فشار زیادی به بازار می‌آید و کشورهای اروپایی به آمریکا فشار می‌آورند که حداقل مقداری از کسری را از نفت ایران بتوانند جبران کنند و با برگرداندن ایران به بازار جهانی بخشی از این کمبود را جبران کنند.

حسینی رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی گفت: با تعمیر و بازسازی زیرساخت‌های نفتی که سال گذشته صورت گرفت تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در روز به میزان ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه رسید و برای رسیدن به ۴ میلیون بشکه در روز که به میزان قبل از تحریم‌هاست فاصله چندانی نداریم و در این مدت می‌توانیم از ذخایر چاه‌های جدید و فعال کردن آنها استفاده کنیم. به عقیده بسیاری از کارشناسان تصویر کلی بازار نفت و گاز نشان می‌دهد که ایران حالا دست بالا را در مذاکرات دارد، چرا که در حال حاضر نیاز به منابع انرژی ایران در بیشترین سطح احساس می‌شود. این در حالی است که بازار نفت جهانی مسیر صعودی در پیش گرفته و قیمت نفت به بیشترین سطح از سال ۲۰۰۸ رسیده و برای اولین بار قیمت بنزین در آمریکا از ۵ دلار در هر گالن عبور کرده است و همین مسئله به تورم در جهان دامن زده است.

برای مقابله با بحران موجود چندی پیش دفتر ریاست جمهوری فرانسه با انتشار بیانیه‌ای خواستار بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار جهانی شد از طرفی ماکرون با بایدن در حاشیه نشست گروه ۷ در این خصوص صحبت و به او اعلام کرده که به افزایش تولید امارات و عربستان دل نبندد. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که هیچ کشوری به اندازه ایران توان افزایش عرضه نفت و متعادل کردن بازار در بازه زمانی ۶ ماهه و تا رسیدن به فصل سرما در اروپا را ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    9 0
    مشرق درجنگ رسانه ای لطفا کامنت ها را درج کن . امیدوارم دستان اروپایی ها زمستان یخ بزنه
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      2 0
      به گونه ای نباشد که روسیه احساس کند ایران خیانت کرده وگرنه بین دو ابر قدرت شرق و غرب ایران فدا خواهد شد. بهترین توافق اینست که بدون اعلام رسمی ایران بتواند نفتش را بفروشد و آن را تابع برجام نکنند.
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    6 0
    مراقب وراجی وابسته های عربها به اروپا باشید از عقد قراردادهای بلندمدت و ارزان نفتی پرهیز کنید
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    6 0
    باید ظاهرادرتوافق بمانیم وحرافی غربی هاروباحرافی دربرجام جواب بدهیم و تارسیدن فصل زمستان وسرمادراروپا،درکنارماندن در توافق برجام دائمابه وزن ودرصدغنی سازی اورانیوم اضافه کنیم،درکنارآزمایش ماهواره برهای جدیدآنهم درارتفاع بسیاربالاتراز۵۰۰کیلوتری فضاومدارفعلی
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 0
    رفع تحریم و فروش موقتی نفت که فقط درد غرب را چاره می کنه چه نفعی برای ما داره؟؟؟
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    8 0
    آقا اگر توافق هم کردین بگین نفت رو فقط به ریال می‌فروشیم یا به دلار بشکه ای 200 دلار!!!
  • علی IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    24 0
    با سلام با توجه به شدت خصومت و دشمنی آمریکا و غرب با ایران، نباید خوش خیال باشیم که آنها به نفت نیاز پیدا می کنند و سراغ جمهوری اسلامی خواهند آمد. بله، آنها نفت ایران را می خواهند ولی نه نفت ایرانی که در حاکمیت جمهوری اسلامی باشد، بلکه ایرانی که در تصرف خودشان باشد و هیچ حاکمیتی بر خود نداشته باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس