احتمال ورود بیشتر نفت ایران به بازار بدون توافق هسته‌ای

رئیس باشگاه انرژی لندن می‌گوید اگر انتخابات میان‌دوره‌ای تحت سلطه نیاز به کاهش قیمت بنزین در آمریکا باشد، احتمالاً چشم پوشی بیشتری را بر خروج بشکه‌های نفت تحریمی از سوی بایدن شاهد باشیم.

به گزارش مشرق، در پی اعمال تحریم‌های جدید علیه نفت روسیه، وزارت خارجه آمریکا به دو شرکت «انی» ایتالیا و «رپسول» اسپانیا مجوز از سرگیری واردات نفت از ونزوئلا را ارائه کرده است.

براین اساس، قرار است که درآمدهای ناشی از فروش نفت ونزوئلا به این دو شرکت، از بدهی‌هایی باقیمانده ونزوئلا کسر شود.

طبق آخرین گزارش ها، مجوز گزارش شده دولت بایدن برای اجازه استفاده از نفت ونزوئلا به عنوان بخشی از تلاش برای اتکای کمتر به نفت روسیه و تغییر مسیر محموله های ونزوئلا از چین است.

این در حالی است که به اعتقاد ناظران اقتصادی، از سرگیری فروش نفت ونزوئلا به این دو شرکت، با توجه به حجم پایین آن، نمی‌تواند تأثیری در زمینه کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی داشته باشد.

در این راستا گفتگویی با «مهمت اوگوتچو» رئیس باشگاه انرژی لندن و مشاور نخست وزیر سابق ترکیه انجام شده است که در ادامه می‌آید.

*چرا آمریکا تصمیم به دادن مجوز برای از سرگیری واردات نفت از ونزوئلا گرفته است؟

من هم خیلی متعجب شدم که پس از سال‌ها تقابل و تحریم، گروهی از مقامات ارشد آمریکایی در مارس گذشته به ونزوئلا سفر کردند. ماموریت این هیات آمریکایی این بود که با دولت نیکلاس مادورو برای بحث در مورد امکان کاهش تحریم ها بر صادرات نفت ونزوئلا دیدار کند. این سفر در زمانی انجام شد که ایالات متحده به دنبال منزوی ساختن روسیه به دلیل حمله به اوکراین و کمک به اروپا برای تکمیل عرضه گاز گسترده بود.

ونزوئلا، مهم‌ترین متحد کرملین در آمریکای جنوبی ویکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان، پیش از اینکه صادراتش به دلیل مشکلات داخلی و تحریم‌های فلج‌کننده واشنگتن متوقف شود، تامین‌کننده مهم نفت خام به ایالات متحده بود. هنگامی که تصمیمی در نتیجه چانه زنی پشت درهای بسته در کاراکاس اتخاذ شد، دو شرکت «انی» ایتالیا و «رپسول» اسپانیا مجاز به ارسال نفت ونزوئلا به اروپا در ماه آینده برای جبران نفت خام تحریم شده روسیه شدند.

درک من این است که نفت باید به پالایشگاه های آمریکا یا اروپا برود و نمی توان آن را در جای دیگر فروخت. همچنین انتظار می‌رود حجم نفتی که «انی» و «رپسول» دریافت خواهند کرد، نسبتاً کم باشد و حداقل تأثیری بر قیمت نفت در سراسر جهان داشته باشد. نیاز مبرمی به عرضه بیشتر نفت برای کمک به اروپا برای پر کردن شکاف تقاضا وجود دارد.

*آیا رابطه ای بین تصمیم دولت آمریکا و انتخابات میان دوره ای آتی کنگره می بینید؟

من فکر نمی‌کنم هیچ ارتباط مستقیمی بین توافق ونزوئلا و انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا وجود داشته باشد. با این حال، جو بایدن می‌تواند تصمیم بگیرد که نیاز به کاهش بی‌سابقه قیمت‌های سوخت قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر، بیشتر از مزایای اجرای دقیق تحریم‌ها علیه ونزوئلا و ایران است.

آنچه رای دهندگان ایالات متحده را نگران می کند افزایش هزینه های زندگی، خیابان های ناامن، و حکم دادگاه عالی در حال انتظار در مورد سقط جنین، و نحوه رسیدگی به جنگ اوکراین و تنش فزاینده با چین است. تورم یکی از موضوعاتی است که در ذهن رای دهندگان هنگام خرید خواربار، پر کردن مخازن بنزین یا پرداخت قبوض گرمایش خانه همواره وجود دارد. هیچ گریزی از آن وجود ندارد و تا زمانی که در چند ماه آینده تسهیل قابل توجهی صورت نگیرد، به عنوان یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه ادامه خواهد داشت.

تا کنون، اوکراین به یک موضوع سیاسی غالب ایالات متحده تبدیل نشده است، تا حدی به دلیل حمایت از اوکراین و حمایت از کمک ایالات متحده در هر دو طرف. همچنین ستایشی که بایدن از طرف نهاد سیاست خارجی یا متحدان اروپایی کسب کرده است به نمرات مثبتی برای مدیریت کلی او در مسائل امنیت ملی تبدیل نشده است. اما هیچ کس حاضر نیست پیش بینی کند که این موضوع تا پاییز آینده کجا قرار خواهد گرفت.

*اگر جنگ در اوکراین ادامه یابد و توافقی هم در وین حاصل نشود، آیا احتمالی وجود دارد که صادرات نفت ایران افزایش یابد؟

به همان دلایلی که برای ونزوئلا گفتم، معتقدم که ایالات متحده ممکن است در مسیر ورود نفتِ تحریم شده ایران به بازارهای جهانی حتی در سایه عدم احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵، مانع تراشی نکند. در حالی که توافق جدید، فعالیت‌های اتمی ایران را محدود می‌کند و تحریم‌های آمریکا بر صادرات انرژی این کشور را کاهش می‌دهد، مذاکرات بین تهران و قدرت‌های جهانی از ماه مارس متوقف شده است. ما به طور فزاینده ای بدبین هستیم که مذاکره کنندگان به توافقی دست یابند.

اگرانتخابات میان‌دوره‌ کنگره تحت سلطه نیاز به کاهش قیمت بنزین در آمریکا باشد، چشم پوشی نسبت به خروج بشکه‌های تحریم‌شده احتمالاً چیزی است که انتظار دارید ببینید.

ایران صادرات نفت را در سال جاری افزایش داده است که بیشتر آنها به چین ختم شده است. یک توافق هسته‌ای جدید منجر به ورود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه نفت در روز به بازارهای بین‌المللی می‌شود که برای فشار بر قیمت‌ها کافی است. ایران همچنین حدود ۱۰۰ میلیون بشکه نفت در انبار دارد که می تواند به سرعت فروخته شود.

در حالی که بسیاری از جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌ها مخالف هرگونه لغو تحریم‌های ایران هستند، بایدن برای کاهش قیمت بنزین که به طور متوسط به بیش از ۴.۸۰ دلار در هر گالن در ایالات متحده رسیده است، تحت فشار زیادی قرار دارد.

اکنون که بحران اوکراین نیاز غرب به بخش انرژی ایران را افزایش داده است، ایران ممکن است تصمیم بگیرد از فرصتی که ناشی از بی ثباتی در بازارهای جهانی انرژی است استفاده کند و خواسته‌های خود را در مذاکرات هسته ای در وین مطرح کند. همچنین ممکن است ایران و ایالات متحده ضمانت‌های «اقتصادی، فنی و سیاسی» را برای عدم نقض مجدد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ این کشور با قدرت‌های جهانی مانند سال ۲۰۱۸ ارائه کنند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    4 0
    اینا همش خیالبافیه
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      0 0
      خودت خیالبافی
  • رضا IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    0 5
    كه مشكل انرژى دارند مگه در اوج كرونا حاضر شدند چند تا از تحريم ها رو بردارند ؟! وقتى خودشون توى مخمصه مى افتند حاضرند دست بهر كارى بزنند من معتقدم نظام نبايد كوتاه بياد، كوتاه بياد كه چى بشه ؟! اگه به فكر رفع مشكلات و مصائب مردمند -:كه يقيناً نيستند - ديگه آب از سر ملت گذشته ، بيان براى يكبار هم كه شده جلوى اين بايستند و قدم آخر را كه ساخت سلاح هسته ايست بردارند و كار را تمام كنند ، يا رومى روم يا زنگى زنگ ! دل شون خواهشاً براى اين بى همه چيزها نسوزه
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    2 2
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • محمد نور کجوری IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    0 0
    الان با توجه به اینکه تعداد تولید کنندگان مهم نفتی که تحریم شده اند دارد زیاد میشود و در میان مدت انها مجبورند با تخفیف زیاد نفتشان را به بازار برسانند .. شاید علت اصلی این تحریمها در واقع پروسه ای است که هدفش پایین نگاه داشتن و کنترل قیمت انرژی می باشد .
  • IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    1 5
    خاک بر سر اسپانیا و ایتالیا که با سه هزار سال تاریخ از این ابلهان باید مجوز بگیرند.
  • نیما IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    0 0
    روسیه سنگ اندازی میکنه بر سر راه مذاکرات . ما بدون توافق باید نفت بفروشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس