درودگر: قراردادهای خارج از چارچوب ثبت نمی‌شود/ با قانون پول‌شویی کسی نمی‌تواند ماشین یا فولاد بدهد

عضو هیات رئیسه سازمان لیگ توضیحاتی را در خصوص تعیین سقف قرارداد ارائه کرد.

به گزارش مشرق، صادق درودگر در خصوص تعیین سقف قرارداد برای بازیکنان لیگ برتری اظهار داشت:‌ وقتی محدودیت‌هایی برای سقف قراردادها، بازیکنان خارجی و ... قائل می‌شویم برای این است که احساس می‌کنیم فوتبال‌مان با مخاطره مواجه شده است به عنوان مثال به یکباره ارقامی برای بازیکنان مطرح می‌شود که غیرقابل تصور است روزی ۴۵ میلیون یورو پرونده انضباطی در فیفا داشتیم و به همین خاطر ورود بازیکن خارجی در لیگ را محدود کردیم.

وی افزود: آن روز خیلی‌ها انتقاد کردند و گفتند علت افزایش ناگهانی قیمت بازیکنان محدودیت ورود بازیکنان خارجی به کشور است. خیلی شجاعانه و مسؤولانه ایستادگی کردیم تا این کار انجام شد چون عزت و سربلندی و آبروی کشورمان در فوتبال مطرح بود. هر پرونده‌ای از کشورمان به فیفا می‌رفت بدون اینکه آن را باز کنند رأی به شکست ما می‌دادند. 

عضو هیأت رئیسه سازمان لیگ تصریح کرد: با استقبال و تقاضای بیش از حد باشگاه‌ها مواجه شدیم گفتند شما باعث افزایش بیش از حد می‌شوید و باید بازیکن خارجی بیاید. بنابراین چارچوبی گذاشتیم و گفتیم برای اینکه کیفیت لیگ حفظ شود بازیکنان باید با شاخصه‌هایی مانند تعداد بازی ملی یا باشگاهی وارد کشور شوند. مقداری از آن محدودیت برداشته شد بعد از آن هم به دلیل عدم رعایت این مسائل، مسائلی پیش آمد و جدول لیگ تغییر کرد. الان هم محدودیت بازیکن خارجی نداریم اما قیمت بازیکنان سه برابر شده است. این مسأله نیازمند یک بررسی همه‌جانبه است.

درودگر در مورد اینکه نگرانی بابت ضمانت اجرایی سقف قراردادها است اظهار داشت:‌ دقیقاً درست و نگرانی ارزشمندی است. ما الان شرایط ویژه‌ای داریم. قانون پولشویی در کشور ما جاری شده و دیگر مسائلی مانند دادن فولاد یا ماشین و ... را نداریم. اگر کسی این کار را بکند محدودیت‌های قانونی دارد. ضمن اینکه دو باشگاه بزرگ کشورمان که در بورس هستند. تمام قراردادهایشان به صورت شفاف در سایت کدال قرار می‌گیرد. سهامداران باید از وضعیت نقل و انتقالات مطلع شوند این مسأله به ما برای انجام این کار خیلی کمک می‌کند. همچنین تلاش داریم با کمک میرشاد ماجدی مکاتباتی با وزارت‌های صمت، نفت و ورزش داشته باشیم تا با حمایت آنها بازار را کنترل کنیم.

وی افزود: در ۲۰ سال گذشته پروسه‌ای داشتیم که به سه دوره تقسیم می‌شود. در یک دوره هر مدیری می‌آمد قرارداد را می‌بست و مثل مهریه می‌گفت قرارداد را که داده و که گرفته! بعد یک دوره کنترلی بود که گفتند باید برای صدور مجوز حرفه‌ای تمام آمار و ارقام و مسائل مالی باشگاه‌ها باید بروز در سامانه AFC قرار بگیرد. آنجا با محدودیت مواجه شدیم. کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال تلاش کرد بدهی‌ها را به حداقل برساند و شفاف‌تر کند تا باشگاه‌ها موظف شوند پول بازیکنان را بدهند.

درودگر گفت: الان در دوره سومی قرار داریم که حالت شفافیت است. شخصا علاقه دارم همه چیز در آینه باشد تا همه مردم ببینند. باید بیاییم تمام این قراردادها را نشان بدهیم. مانند خیلی از کشورهای دنیا که وقتی کسی قراردادی می‌بندد به صورت واضح بگویند اینقدر است. باشگاه‌ها اینقدر پول گرفته‌اند یا پرداخت کرده‌اند یا بگویند چه درآمدی از فروش پیراهن داشته‌اند.

عضو هیأت رئیسه سازمان لیگ در مورد اینکه آیا سقف قرارداد بازیکنان اعمال شده است،‌گفت: نامه را از سازمان لیگ به فدراسیون فوتبال ارسال کردیم. سرپرست فدراسیون فوتبال از مجمع قبل این اختیار را گرفته که تمام مصوبات را ابلاغ کند، او تأیید می‌کند و به باشگاه‌ها ابلاغ می‌شود. محدودیت‌هایی در نظر گرفتیم. سقف قرارداد بازیکنان ملی بالاتر است. کار منطقی کردیم. نیامدیم بگوییم رقمی باشد که بازیکنان ضرر کنند. بازیکنان ضرر نمی‌کنند چون می‌توانند صددرصد پول‌شان را بگیرند. اگر این روند ادامه داشته باشد همه باشگاه‌ها ورشکسته می‌شوند و بازیکنان هر رقمی ببندند نمی‌توانند ۲۰، ۳۰ درصد بگیرند اما اگر رقم منطقی باشد می‌توانند صددرصد قراردادشان را بگیرند.

درودگر در مورد اینکه قراردادهای زیادی از جانب باشگاه‌های مختلف لیگ برتر بسته شده عنوان کرد:‌ قراردادها ثبت نشده، قراردادهایی که در چارچوب مصوبه هیأت رئیسه نباشد ثبت نخواهد شد. اگر هم قرارداد بسته شده در چارچوب مصوبه هیأت‌ رئیسه که فدراسیون فوتبال باید تأیید کند، ثبت نخواهد شد.

وی در گفت‌وگو با برنامه ورزش و مردم، در مورد اینکه به نظر می‌رسد نصف بیشتر قراردادها ثبت نخواهند شد، گفت:‌ این در چارچوب وظایف دستگاه‌های نظارتی است. ما قوانینی را می‌گذاریم و پیگیری می‌کنیم اما ضابط قضایی نیستیم. همه این‌ها را به نهادهای نظارتی اطلاع می‌دهیم.

عضو هیأت رئیسه سازمان لیگ در مورد اینکه قبلا همه تجربه سقف قرارداد بوده و خیلی‌ها رعایت نکردند، اظهار داشت:‌ اگر در این زمینه مستنداتی داشته باشیم می‌توانیم برخورد کنیم. با طرح اینکه بازیکنی ۳۰ یا ۵۰ میلیارد گرفته نمی‌توانم به کمیته اخلاق یا انضباطی مراجعه کنم. باید مستنداتی داشته باشم. الان خوشبختانه قانون پولشویی در کشور اجرا می‌شود. تمام نقل و انتقالات در سیستم شاپرک ثبت و ضبط می‌شوند. شاید بیش از نیمی از باشگاه‌های ما صنعتی و در بورس هستند. موظفند تمام اطلاعات را به سهامداران بدهند و باید اطلاعات را به صورت شفاف اعلام کنند. ذی‌حساب مالی توسط سازمان خصوصی‌سازی و بورس ممیزی می‌شود. ما همه کارها را انجام دادیم و امیدواریم به ما کمک شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس