تحلیل گر لبنانی: اروپا سند سقوط کشورهای عربی صادر کننده نفت را امضا کرد

نویسنده و تحلیلگر لبنانی در یادداشتی با اشاره به نزدیک بودن پایان عصر نفت و برنامه‌های اروپا برای قطع وابستگی به نفت نوشت در این صورت کشورهای عرب صادرکننده دچار آلودگی شدید و تشنگی می شوند.

به گزارش مشرق، «ناجی امهز» نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنان در پایگاه خبری «الاعلامی» لبنان یادداشتی را با این عنوان منتشر کرده است: «اتحادیه اروپا سند فروپاشی و نابودی کشورهای عربی صادرکننده نفت را امضا کرد و مردم آن کشورها یکدیگر را خواهند کُشت».

تحلیل گر لبنانی: اروپا سند سقوط کشورهای عربی صادر کننده نفت را امضا کرد

این تحلیلگر برجسته مسائل منطقه در یادداشت خود با اشاره به موضوع موافقت اخیر اتحادیه اروپا با قطع تولید خودروهای بنزینی و دیزلی تا سال ۲۰۳۵ به  پیامدهای رسیدن زمان پایان عصر نفت و قطع وابستگی دنیا به این طلای سیاه برای کشورهای عربی وابسته به نفت پرداخت.

اعضای اتحادیه اروپا دو روز پیش موافقت کرده‌اند تا سال ۲۰۳۵ تولید و فروش همه خودروهای بنزینی و دیزلی به طور کامل ممنوع شود. این به معنی حرکت اروپا به سمت خودروهای تمام برقی است.

اتحادیه اروپا می‌گوید که این اقدام را برای کمک به دستیابی به اهداف آب و هوایی این قاره، به ویژه حذف کربن تا سال ۲۰۵۰ در نظر گرفته است؛ به طوری که حرکت برای استفاده از فناوری‌های جایگزین مانند سوخت‌های مصنوعی یا هیبریدی آغاز شود.

متن کامل یادداشت ناجی امهز در ادامه آمده است:

در ۲۹ ژوئن ۲۰۲۲(۸ تیر ۱۴۰۱) ۲۷ کشور اتحادیه اروپا توقف تولید خودروهای سوخت حرارتی را امضا کردند که در واقع به این معنی است که عصر نفت واقعاً به پایان رسیده است یا حداقل اعلام شد که هژمونی نفت واقعاً پایان یافته است.

با پایان یافتن هژمونی نفت، این بدان معناست که بیشتر کشورهایی که واقعاً به تولید نفت خود وابسته بودند، وارد عالم ناشناخته ای می‌شوند، به‌ویژه بسیاری از کشورهای عربی که از افزایش قیمت نفت بهره‌ای نبرده‌اند و به سرمایه‌گذاری‌های  خود در توسعه تولیدات صنعتی و کشاورزی تنوع نبخشیدند.

تحلیل گر لبنانی: اروپا سند سقوط کشورهای عربی صادر کننده نفت را امضا کرد

از آنجایی که تصمیم اتحادیه اروپا از این به بعد شروع به اجرا می‌شود به این معنی است که کاهش مصرف نفت بلافاصله آغاز خواهد شد که در نتیجه آن واردات از بسیاری از کشورهای نفتی کاهش می‌یابد؛ به خصوص که این کاهش در سایه تشدید بحران روسیه و اوکراین رخ می‌دهد.

ما نمی‌دانیم که آیا همزمانی درگیری روسیه و اوکراین و تصمیم اتحادیه اروپا اتفاقی بوده است یا خیر، اما به نظر می‌رسد که کل موضوع حول محور نفت و گاز می‌چرخد.

می‌پرسند که آیا یک اتفاق، آتش جنگ بین روسیه و اوکراین را شعله‌ور کرد که به دنبال آن اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرد و روسیه صادرات گاز به اروپا را متوقف کرد. شاید این اتفاق تصادفی همزمان شد با اینکه ناگهان دشمن اسرائیلی شروع به استخراج گاز برای پمپاژ آن به اروپا کرد.

یکی می‌گوید، اگر طبق تصمیم اروپا در سال ۲۰۳۵ استفاده از نفت تمام شود، آمریکا چگونه همین حالا دچار بحران سوخت است؛ در حالی که ذخیره نفت استراتژیک برای پنج دهه را در اختیار دارد؟ آیا این بدان معناست که آمریکا در حال ایجاد بحران ساختگی قیمت‌های بالا برای نفت است تا از فروش ذخایر استراتژیک نفت خود قبل از بی ارزش شدن سود ببرد؟

اگر برخی از کشورهای عربی صد سال است که از درآمدهای نفتی استفاده نکرده‌اند، چگونه می‌توانند در کمتر از یک دهه از درآمدهای نفتی استفاده بهینه کنند؟ و اگر این کشورهای عربی صادرکننده نفت نتوانستند از طریق توسعه تولید ملی،  رفاه و رشد واقعی را برای مردم خود به دست آورند, آن وقت با خشک شدن منبع مالی آنها چه بر سر آنها خواهد آمد و با مردم و دشمنان خود چگونه رفتار خواهند کرد؟

وقتی نفت تمام می‌شود ارزش پول کشورهای عربی چگونه می‌شود و بر چه اساسی استفاده و معامله می شود؟امروزه بسیاری از ارزهای عربی به ویژه در کشورهای غیر صنعتی و غیر توریستی به دلیل نیاز مردم به خرید نفت بسیار بالاست؛ اما با تمام شدن نفت و نبود گردشگری و صنعت چه کسی استفاده از این ارزها را می‌پذیرد.

با سقوط ارزش بسیاری از ارزهای عربی، تصور کنید که اعراب با چه چیزی سر و کار خواهند داشت و با چه ارزی دارو و تجهیزات صنعتی می‌خرند و سبک زندگی آنها چگونه با یکدیگر تغییر می‌کند؟. ما واقعاً چیزی تا بازگشت به قرون وسطی فاصله نداریم.

آیا باور می‌کنید که اگر نفت متوقف شود، اکثر کشورهای عربی از تشنگی می‌میرند و خشکسالی در این کشورها بیشتر می‌شود و ۹۰درصد زمین‌های آنها بیابان می‌شوند.

تحلیل گر لبنانی: اروپا سند سقوط کشورهای عربی صادر کننده نفت را امضا کرد

کشورها ۳۰ درصد از درآمد ملی خود را صرف خرید و تصفیه آب می‌کنند و این بدان معناست که اعراب از درآمدهای نفت جز آلودگی، خشکسالی و بیابان‌زایی نخواهند داشت.

سوال بزرگ هم این است که آیا بسیاری از کشورهای عربی به دلیل فروپاشی اقتصادی پیش رو متحد خواهند ماند یا تقسیم خواهند شد.

در تاریخ بیست و پنچم ژانویه ۲۰۲۲ من در یادداشتی جنگ روسیه و اوکراین را پیش بینی کرده بودم. از خواندن این یادداشت مطمئنا شگفت زده می‌شوید؛ چرا که قبل از وقوع هر گونه درگیری بین این دو کشور نوشته بودم. در این یادداشت از به تعویق افتادن امضای توافق هسته‌ای میان آمریکا و ایران سخن گفتم و این چیزی بود که اتفاق افتاد.

در این یادداشت همچنین در مورد استخراج گاز از آب‌های سرزمینی فلسطین اشغالی به اروپا صحبت کردم و این اتفاق افتاد. در این یادداشت از مداخله قبرس برای ضربه زدن به لبنان گفتم و این چیزی بود که اتفاق افتاد و قبرس در رزمایش نظامی مشترک با دشمن اسرائیلی شرکت کرد.

تحلیل گر لبنانی: اروپا سند سقوط کشورهای عربی صادر کننده نفت را امضا کرد

در این یادداشت از تصمیم کشورهای عربی برای حمله به مواضع حزب الله سخن گفتم و این چیزی است که امروز تحت اعلام ناتوی خاورمیانه بر سر آن توافق شده است.

در این یادداشت از تداوم ده ساله جنگ روسیه و اوکراین گفتم، چیزی که دبیر کل ناتو هم یک هفته درباره آن هشدار داد و گفت این جنگ می‌تواند سال‌ها ادامه یابد، در حالی که اکثر کشورها  و بخصوص کشورهای عربی انتظار داشتند این جنگ در کم‌تر از یک هفته به پایان برسد.

در این یادداشت از تجزیه و تقسیم جهان عرب صحبت کردم و در واقع پس از تصمیم اتحادیه اروپا برای توقف استفاده از نفت تا سال ۲۰۳۵، این به معنای آغاز فروپاشی و تجزیه بسیاری از کشورهای عربی است.

در خاتمه، این مقاله در مورد دغدغه آمریکا با بیماری آلزایمر که بایدن را گرفتار کرده است، صحبت کردم.در واقع رسانه‌های آمریکایی شروع به پیگیری مشکل روانی بایدن کردند که آخرین آن فاکس نیوز بود.

آینده منطقه بسیار خطرناک است، سقوط و فروپاشی بزرگ کشورهای عربی  تایید شده است، در حالی که اکثریت مردم عرب در رویاهای گلگون خود غرق شده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    1 0
    هنوز خودروهای برقی فاصله زیادی جهت جایگزینی با خودروهای بنزینی دارند و شاید هیچ وقت هم جایگزین نشود
    • کمال IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      0 0
      درسته
  • GB ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    0 0
    آقا به این حرفها گوش نکنید ، همش مانور سیاسی غربیهاست !!
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    0 0
    مگر نفت فقط برای ماشین ها استفاده میشه!؟ نفت در قسمت هایی مثل داروسازی ، پتروشیمی ، سوخت موتور هواپیما ، ساخت ماشین های مخصوص کشاورزی و همینطور در صنایع سنگین استفاده میشه، جالبه حتی برای ساخت ماشین های الکتریکی هم به صورت غیرمستقیم از نفت استفاده میشه.
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    0 0
    جمله باارزش این مقاله این است: آیا این بدان معناست که آمریکا در حال ایجاد بحران ساختگی قیمت‌های بالا برای نفت است تا از فروش ذخایر استراتژیک نفت خود قبل از بی ارزش شدن سود ببرد؟ این عربها وقتی نفت داشتند از ان برای حمایت و بوجود اوردن داعش استفاده کردند و به احتمال فراوان بعد از اتمام نفت هم از همان ایدوالوزی برای ضربه زدن و غارت و حمله به کشورهایی نظیر ایران استفاده خواهند کرد.
  • US ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 2
    البته یک نکته خیلی مهم برداشت بی رویه از میادین نفت و گاز در این کشورها باعث شروع زلزله در استانهای مختلف جنوبی ایران شده و مطمینا آن زلزله ها در کشورهای حاشیه خلیج فارس ادامه خواهد داشت بخصوص قطر . بایستی یک کنفرانس بین المللی در این زمینه برگزار کرد و به مردمان این کشورها هشدارهای ضروری زلزله در اثر برداشت بی رویه را اعلام نمود.
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      0 0
      ... مرگ بر امریکا
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 0
    جالب بوذ
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    4 2
    کسی که همش میگه من همه چیزو درست پیش بینی کرده ام، بیشتر بهش میخوره یه متوهم باشه تا یه متفکر.
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    8 3
    40 ساله دارید میگید سقوط کشورهای عربی. ولی جز پیشرفت ندیدیم ازشون
    • تومخی IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      0 0
      عزیزم توجه نکردی اولا این مقاله برای یه بنده خدایی تو لبنانه،دوما داره با منطق پیش بینی می‌کنه درست هم میگه که اگر فروش نفت اعراب قطع بشه به فلان و فلان دلیل حالشون گرفته میشه، شما فکر کن این چندتا کشور عربی صادر کننده نفت یهو نتونن نفت بفروشن،اونوقته دوباره برمی‌گردن به دوره ساربانی و مسافرت باشتر.
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 0
    خخخخ یعنی فقط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نفت صادر میکنن؟ اتفاقا اقتصاد بیشتر اینها از تک محصولی رها شده یا داره میشه.
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 0
    دِین خود را به سرورمان مهدی ع ادا کنید عهد خود را وفا کنید با ساخت اکانت های تویتر اینستاگرام و فعالیت در اینترنت بالا ببرید نام سرورمان زهرا س را در جهان؛ که کربلای ما دنیای اینترنت است پس وقت بگذارید_____ اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    5 1
    اتحادیه گاوهای اروپایی تا پنجاه سال هم نمیتوانند گازوئیل و بنزین را کنار بگذارند،فقط چند درصدش قابل انجام هست و بیشتر جنبه کنترل روانی بازار انرژی این بلوفها را در مجامع خود بلغور میکنند!
  • IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    8 1
    این بابا خیال کرده از نفت فقط بنزین تولید میشه! هزاران مشتقات از نفت تهیه میشه هر وسیله ای چپو راست خودتون میبینید قسمتی از مواد اولیش از مشتقات نفته. نفت از طلا با ارزشتره و تا هست فروخته خواهد شد
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      0 0
      سرانه مصرف بنزین در ایران به ازای هر فرد تقریبا روزانه 1 لیتره. شما روزی 1 کیلو پلاستیک مصرف داری؟
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    5 2
    اروپا قمپوز در می کند نوعی ایجاد رفتار روانی است دنیا فریب نخورد سال آینده در اروپا افتضاح مرگ ومیر سرما از خود تحریمی اروپا بیداد خواهد کرد- کنترل و پائین نگهداشتن قیمت نفت نیز یکی از هدفهای آنها است اروپائیهاو آمریکائیها دروغ و دغل و فریب در ذاتشان است -
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    6 0
    سلام بیشترین رشد اقتصادی را در سال گذشته کشورهای عربی داشتن. همین پول را سرمایه گذاری کنند به نفت نیااز نخواهند داشت.
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    4 2
    و البته ایشان فرمودند در این بین کشور ایران با صادرات غیرنفتی صنعتی از قبیل انواع فن آوریها و خودروهای لوکس و ماشین آلات فوق پیشرفته و آی تی و .............. به قدرت اول جهانی تبدیل خواهد شد !!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    3 5
    اینطورها هم نیست مگر نفت فقط برای خودرو استفاده میشه،نفت در تولید مواد پتروشیمی،سوخت هواپیماها،سوخت نیروگاهها و.... کاربرد داره،اتفاقی که میفته اینه که کسی دیگه از ایران، روسیه و ونزوعلا نفت نمی خره و نیاز خودش رو به نفت از کشورهای عربی تامین میکنه لذا بازنده شمایید نه اعراب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس