هلسینکی: شهروندان خود را به ترکیه استرداد نخواهیم کرد

وزیر خارجه فنلاند اعلام کرد استرداد شهروندان این کشور به ترکیه برابر با قوانین اروپایی صورت می‌گیرد.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، وزیر خارجه فنلاند، به رغم شروط ترکیه برای پیوستن این کشور به ناتو، می‌گوید شهروندان خود را به آنکارا استرداد نخواهد کرد.

«پگا هاویستو» در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که اگر شهروندان فنلاند با تهدید به شکنجه یا مجازات اعدام مواجهه شوند، آنها را هرگز استرداد نخواهد کرد.

وزیر خارجه فنلاند تاکید کرد که کشورش به تعهدات خود در این خصوص پایبند است.

هاویستو یادآور شد که فنلاند استرداد را بر پایه توافقات اروپا اجرا می‌کند و در این صورت فرد مذکور باید مرتکب یا در تلاش برای یک اقدام تروریستی در فنلاند شده باشد.

اظهارات وزیر خارجه فنلاند در خصوص عدم استرداد شهروندان خود به ترکیه در حالی صورت می‌گیرد که دولت آنکارا پس از چند ماه مخالفت به تازگی به پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو چراغ سبز نشان داد.

ترکیه تا چند روز پیش مخالف پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو بود و پس از آن با امضای یادداشت ۱۰ ماده‌ای در حاشیه نشست ناتو در روز سه شنبه، اعلام شد که آنکارا دست از مخالفت با عضویت سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو برداشته است. در حال حاضر مقامات ترکیه می‌گویند، استرداد ۳۳ مظنون تروریستی از سوئد و فنلاند بخشی از توافق اخیر است، اگرچه در این توافق هیچ اشاره خاصی به استرداد وجود ندارد.

۳۳ نفری که ترکیه از آنها نام برد، همگی متهم به همکاری و عضویت در گروه‌های شبه نظامیان کرد یا اعضای گروهی به رهبری فتح الله گولن هستند که ترکیه او را مسئول کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ می‌داند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در نشست مطبوعاتی که همزمان با پایان اجلاس ناتو برگزار شد به خبرنگاران گفت که تفاهم نامه جدید به این معنا نیست که ترکیه به طور خودکار عضویت دو کشور را تأیید می‌کند، بلکه اول سوئد و فنلاند باید وظایف خود را انجام دهند و اینها در متن آمده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    0 0
    هرهر کرکر
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    0 0
    ماهم که جلوی پانترک از نژاد میگیم برای اینکه خودش حرف نژاد رو پیش کشیده وگرنه آریایی انقدر بزرگ است که بحث نژاد را به زباله انداخته و مهمتر از اون در ایران هیچ صحبتی از نزاد نیست و همه پیرو شاه مردان علی ع هستیم.
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    0 0
    اتحادیه آریایی اروپا عجب جیری افتادن از دست مغولی ها خخخخخخ الکی مثلا ما نژادی هستیم
  • GB ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    0 0
    من همینجا گفتم اردوغان رو دست خورد چون غربیها حرف از دهنشون در نمیاد و حتمأ میزنن زیر هرچی که گفتن یا حتی امضاء کردن، حال کردین ؟؟!!
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 2
    زنده باد هموطن های آذری خودمون که نشون دادند واقعا ناموس پرست هستند و در مقابل حفاظت از ناموس (یعنی مام وطن ایران) با هیچکس تعارف ندارند حتی با همزبان. زنده باد ترک های ایران که بیش از هزارسال است در خاورمیانه سلطان هستند
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 3
    ما که جلوی پانترک از نژاد میگیم برای اینکه خودش حرف نژاد رو پیش کشیده وگرنه آریایی انقدر بزرگ است که بحث نژاد را به زباله انداخته و مهمتر از اون در ایران هیچ صحبتی از نژاد نیست و همه پیرو شاه مردان علی ع هستیم.
    • تورک آلتای IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      1 1
      زنده باد برادران و هم نژادهای ژاپنی کره ای فنلاندی و مجاریمان زنده باد ملل بزرگ و قدرتمند التای
    • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      0 1
      ایران، ایران است. ایرانی، ایرانی . هر قومی که میخواد باشد و هر مذهبی که دارد در کلمه ایران خلاصه خواهد شد. ایران نام یک مادر است و فرقی بین فرزندانش نیست.
  • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 4
    اردوغان‌مثل‌یزید، فرات را بست.‌اردوغان‌با امام‌حسین ع وارد یک‌جنگ شده، راه تان را از دشمنان سرورمان حسین ع جداکنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس