بازار گرمی آمریکا برای فروش جنگنده در بحبوحه تنش ترکیه و یونان

در بحبوحه تنش‌ها میان یونان و ترکیه، آتن درخواست رسمی خرید جنگنده به واشنگتن ارسال کرد و از سوی دیگر رئیس جمهور آمریکا بر حمایت از فروش جنگنده به آنکارا تأکید کرد.

به گزارش مشرق، هم‌زمان با وعده «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به ترکیه برای تحویل جنگنده‌های اف-۱۶، یونان درخواست خرید جنگنده اف-۳۵ را به واشنگتن ارسال کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «کریاکس میتسوتاکیس» نخست‌وزیر یونان تأیید کرده که درخواست رسمی خرید ۲۰ فروند جنگنده  اف-۳۵ را به آمریکا ارسال کرده است.

میتسوتاکیس گفت: «قصد ما این است که یک اسکادران اف-۳۵ را در اختیار گرفته و گزینه خرید اسکادران دوم را نیز در نظر داشته باشیم. ارسال نامه درخواست که طی روزهای گذشته انجام شده، بخشی از این روند است».

نخست‌وزیر یونان افزود، ارسال این درخواست، گام اول در این روند چند مرحله‌ای بوده و آتن انتظار دارد که تحویل این جنگنده‌ها از سال‌های ۲۰۲۷-۲۰۲۸ شروع شود.

میتسوتاکیس برای اولین بار، ماه می امسال طی سفر به آمریکا بحث خرید جنگنده‌های اف-۳۵ از این کشور را مطرح کرد.

یونان سال گذشته نیز ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه به ارزش ۲.۵ میلیارد یورو سفارش داده است. این کشور همچنین سه کشتی جنگی به ارزش سه میلیارد یورو از فرانسه خریداری کرده ممکن است کشتی چهارم را نیز خریداری کند.

از سوی دیگر، بایدن روز گذشته (پنجشنبه) در نشست مادرید اعلام کرد که دولتش از فروش جنگنده اف-۱۶ به ترکیه حمایت می‌کند و اطمینان دارد که می‌تواند تأیید کنگره را در این زمینه دریافت کند.

رئیس جمهور آمریکا مدعی شد، حمایت دولت آمریکا از فروش این جنگنده‌ها به ترکیه با رفع مخالفت آنکارا برای عضویت فنلاند و سوئد در ناتو ارتباطی ندارد.

ترکیه از پاییز سال گذشته، درخواست خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ و ۸۰ کیت به روز رسانی برای جنگنده‌های فعلی خود را به آمریکا ارسال کرد.

این درخواست پس از آن انجام شد که آمریکا به دلیل اقدام ترکیه به خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ از روسیه، این کشور را از برنامه ساخت جنگنده‌های اف-۳۵ خارج کرد.

فروش جنگنده به این دو کشور حاشیه دریای مدیترانه از سوی آمریکایی‌ها در حالی انجام می‌شود که پس از اتهام‌زنی آنکارا به آتن درباره مسلح‌سازی ۱۲ جزیره در دریای اژه در مجاورت خاک ترکیه و همزمان اختلاف ادامه‌دار دو طرف درباره پرونده اکتشاف گاز طبیعی در شرق دریای مدیترانه، تنش میان ترکیه و یونان دو همسایه عضو در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بالا گرفته است.

در سایه بالاگرفتن حملات لفظی میان دو طرف، یک ژنرال بازنشسته ترکیه‌ای اظهار داشت که به وقوع پیوستن جنگ میان ترکیه و یونان امری گریزناپذیر است و بایست نیروی هوایی ترکیه تقویت شود.

در مقابل، «تاکی باربراکیس» تحلیلگر سیاسی یونانی در گفت‌وگو با شبکه ترکیه‌ای «خبر ترک» اظهار داشت که صحبت از احتمال تنش نظامی میان آنکارا و آتن اخیرا میان سیاستمداران یونانی و حتی میان عموم مردم این کشور افزایش یافته است.

یک روز قبل از وعده بایدن به «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در حاشیه نشست ناتو یک مقام ارشد پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) روز چهارشنبه تایید کرد که ایالات متحده به طور کامل از نوسازی ناوگان جنگنده‌های «اف-۱۶ بلاک» ترکیه حمایت می‌کند.

همزمان با این کشمکش میان آنکارا و آتن، اپوزیسیون ترکیه نیز وارد میدان شده است. احزاب اپوزیسیون در ترکیه دولت‌های حزب حاکم در این کشور یعنی حزب «عدالت و توسعه» را به نادیده گرفتن جزایر دریای اژه متهم کرده‌اند و می‌گویند که اردوغان و دولت‌های او اقدامات لازم را در زمان مناسب اتخاذ نکرده‌اند و یونان فرایند مسلح‌سازی این جزایر را پس از به قدرت رسیدن اعضای حزب عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۲ تشدید کرده‌ است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    0 0
    ان شاا...به زودی ترکیه نه تنها نیاز خود به جنگنده را با TF-Xپاسخ خواهد داد بلکه به سایر کشورهای مسلمان نیز صادر خواهد کرد.انحصار غرب در بسیاری از زمینه ها شکسته خواهد شد!!!
  • علی اصغر IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    0 0
    امریکا بدنبال درامد کشورش کی این وسط میمیره براش مهم نیست جنایت یعنی همین
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 2
    ، زنده باد هموطن های آذری خودمون که نشون دادند واقعا ناموس پرست هستند و در مقابل حفاظت از ناموس (یعنی مام وطن ایران) با هیچکس تعارف ندارند حتی با همزبان. زنده باد ترک های ایران که بیش از هزارسال است در خاورمیانه سلطان هستند
  • بلبل IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 1
    نمی‌خواد با تغییر تلفظ اسم رییس جمهور یونان اون اسم مسخره اش رو درست کنید، معلوم نیست زنه یا مرد! حالا اومده واسه ترکیه رجز میخونه. نچتو اول برو اسمت رو درست کن تا معلوم شه که زنی یا مرد بعد بیا لات شو
  • CA ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 0
    خیلی خوبه زهر رو به ترکیه میده پادزهر رو به یونان خخخخخ البته رجب در به در دنبال انتخاباته کاری به این مسایل نداره و انصافا خیلی پیگیره.
  • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 2
    اردوغان‌مثل‌یزید، فرات را بست.‌اردوغان‌با امام‌حسین ع وارد یک‌جنگ شده، راه تان را از دشمنان سرورمان حسین ع جداکنید.
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    8 2
    باز خوبه که اونا میتونن از آمریکا جنگنده بخرن شما که روسیه و چین هم بهتون جنگنده نمی فروشن مجبورین اف 5 رو رنگ بزنید به نام تولید ملی قالب کنید به ملت
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      1 0
      شما؟ به کی میگی شما؟ به کشور خودت میگی شما؟ به نیروی دوازده هزارساله ایران میگی شما؟ میدونستی وطن فروشی همون مادر فروشی است؟
    • محمد IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      1 0
      جز کسایی بودی توی عین الاسد ضربه مغزی ملایم شدی ؟ چون زیاد حرف میزنی
    • مجید IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      0 1
      واقعا برامون سواله چین وروسیه ادعای رفاقتشون میشه چرا جنگنده ب ایران نمیدن؟
    • ایوب IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      0 0
      احسنت برادر خوب جواب دندان شکن دادی
  • کلیم IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    5 3
    امریکا با بهانه تنش بین یونان و تورکیه، در حال آماده کردن و تجهیز منطقه برای بسته شدن احتمالی تنگه استانبول بروی کشتی های روسی هستش..... در حقیقت این تنش ساختگی برای ارسال سلاح به دو کشور تورکیه و یونان هستش وگرنه یونان آهش کجا بودش بساطی داشته باشه و F35 بخره
    • رضا IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      0 0
      یونان اهش همینه که فعلا با لابی بر مجلس امریکا هزینه سیاسی و اقتصادی بر ترکیه تحمیل کرده و گذرنامه شنگن اروپا و عضویت در اتحادیه اروپا که ترکها سالها به درگاه ان گدایی میکند
  • تورک آلتای IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 0
    ما هم به برادران ژاپنی و کره ای امان افتخار می کنیم همچنین برادران فنلاندی و مجاری امان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس