فرانسه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به چک واگذار کرد

رئیس جمهور فرانسه ریاست دوره‌ای شش ماهه شورای اتحادیه اروپا را به شکل نمادین به "پیتر فیالا" نخست وزیر چک سپرد و برای وی آرزوی موفقیت کرد.

به گزارش مشرق، امانوئل مکرون پنجشنبه شب در حاشیه نشست ناتو در مادرید، آخرین تلاش فرانسه در این سمت را دستیابی به توافق نهایی بین بلغارستان و مقدونیه شمالی برای مذاکرات الحاق این کشور به اتحادیه اروپا اعلام کرد.

رئیس جمهور فرانسه اظهار داشت: من متقاعد شده‌ام که ما یک راه حل سازش یافته‌ایم که برای همه امنیت به ارمغال می‌آورد.

بر اساس این گزارش، دولت بلغارستان روز چهارشنبه و چند روز پس از رای‌گیری در پارلمان، لغو وتوی آغاز مذاکرات الحاق مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا را بر اساس پیشنهاد فرانسه که به عنوان میانجی در این پرونده عمل می‌کرد، تایید کرد.

در آیین واگذاری ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا از فرانسه به چک، ماگدالنا اندرسون نخست وزیر سوئد، که کشورش ریاست دوره‌ای این اتحادیه را در اول ژانویه ۲۰۲۳ بر عهده خواهد گرفت، شرکت داشت.

پس از پاریس، حال پراگ وعده داده است که کمک به اوکراین را در محورهایی همچون بحران پناهجویان و بازسازی این کشور در حال جنگ و همچنین امنیت انرژی اروپا پیگیری کند.

ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا، هر ۶ ماه تغییر می‌کند و پیش از فرانسه، اسلوونی عهده‌دار این مسئولیت بود که دوره ریاست این کشور در پایان ماه دسامبر ۲۰۲۱ به صورت رسمی خاتمه یافت و پاریس عهده‌دار آن شد.

فرانسه پس از ۱۴ سال از اول ژانویه ۲۰۲۲ تا شب گذشته ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ به مدت ۶ ماه، ریاست چرخشی شورای اتحادیه اروپا را بر عهده داشت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس