ایران و امریکا

عضو شورای روابط خارجی آمریکا خطاب به دولت بایدن تاکید کرد احیای توافق با ایران و آرامش دادن به بازار نفت از این طریق، هوشمندانه‌تر از سفر به عربستان و امارات است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: در تلاشی بیهوده برای کاهش قیمت بنزین «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس این خطر را افزایش داده که ایالات متحده را در منطقه‌ای که باید از آن خارج شود بیشتر درگیر کند. در این میان، احیای توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند تصمیمی هوشمندانه‌تر باشد. 

«اما اشفورد» که با اندیشکده «شورای آتلانتیک»هم همکاری می کند، در تحلیلی که خبرگزاری بلومبرگ منتشر کرده می نویسد: بعد از چند ماه گمانه زنی، کاخ سفید تایید کرد که سفر جو بایدن به خاورمیانه، شامل عربستان سعودی نیز می‌شود. این تصمیم، تصویری حیرت‌انگیز از بایدن است که در طول کمپین انتخاباتی خود وعده های دیگری می‌داد و موضوع قتل خاشقچی را محکوم می کرد. گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که آمریکا در آستانه امضای یک پیمان امنیتی جدید با امارات متحده عربی است. 

البته عربستان سعودی به لطف تولید نفت جایگاه منحصر به فردی در اقتصاد جهانی دارد و آمریکا نمی‌تواند و نباید تمام روابط خود را با ریاض قطع کند.

مشکل بزرگ‌تر آن است که این موضوع برای حمایت از منافع ایالات متحده کمک چندانی نمی‌کند در حالی که به طور بالقوه واشنگتن را به تعهدات جدید در منطقه ملزم می‌سازد.

بارز ترین مزیت، ظرفیت سعودی‌ها برای پمپاژ نفت بیشتر به بازارهای جهانی است. دولت هم‌چنین پیشنهاد کرده که سفر بایدن توافق ابراهیم را بیشتر تقویت کند و شاید به عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل منجر شود و تضمین کند که کشورهای منطقه جبهه موثرتری علیه ایران تشکیل دهند.

با این وجود، هر دو تغییر، پیشتر بدون دخالت ایالات متحده در حال انجام بودند. جدیدترین افزایش تولید که سازمان کشورهای صادرکننده نفت در ۲ ژوئن با آن موافقت کرد صرفا برنامه‌های موجود را تسریع نمود و پیش بینی می‌شود که تنها حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز به بازار اضافه کند.

تغییر سیاست بایدن بدون شک ناشی از تمایل به انجام کاری در مورد قیمت گاز داخلی است. با این وجود، این رویکرد کمک چندانی به جریان انرژی نمی‌کند و در عوض او متحمل هزینه‌های استراتژیک قابل توجهی می‌شود.

اما راه حل‌های بالقوه دیگری نیز وجود دارند. در نهایت، حل بن‌بست بر سر بازگشت دوباره آمریکا به توافق هسته‌ای ایران که منجر به لغو تحریم‌ها علیه تهران می‌شود و می‌تواند روزانه یک میلیون بشکه نفت را وارد بازارهای جهانی کند با چشم‌اندازی که تولید نفت ایران افزایش می‌یابد. مانع اصلی احیای توافق هسته‌ای، خودداری بایدن از حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه است. انجام این کار در کنگره نامطلوب قلمداد خواهد شد. با این وجود، این کار تاثیر عملی اندکی بر فعالیت‌های سپاه خواهد داشت.

احیای توافق هسته‌ای، مزایایی را برای سیاست خارجی نیز به همراه خواهد داشت. مهم‌تر از همه، جلوگیری از یک جنگ احتمالی بین ایران و شرکای خاورمیانه‌ای آمریکا و یک مسابقه احتمالی تسلیحات هسته‌ای منطقه‌ای را به دنبال خواهد داشت. در نهایت، سیاست افزایش حمایت ایالات متحده از کشورهای خلیج فارس یک سیاست واقع گرایانه کمتر زیرکانه و بیشتر یک قمار ناامیدانه برای بهبود قیمت نفت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 0
    امیدوارم تحریم در سنا برداشته بشه لغو فایده ای نداره ما همین الآن هم نفت صادر میکنیم، اما اگر هم یک روزی قرار شد این اتفاق بیفته اولویت ما باد هند افریقای جنوبی برزیل اندونزی مالزی و ژاپن باشه بجز ژاپن اون کشورها تحریم های ثانویرو به رسمیت نمیشناسن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس