کد خبر 1393353
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در دوحه پایتخت قطر دقایقی پیش پایان یافت.

به گزارش مشرق، مذاکرات رفع تحریم‌ها دقایقی قبل در دوحه پایتخت قطر پایان یافت.

این دور از مذاکرات از دیروز (سه‌شنبه) در شهر دوحه قطر برگزار و علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران بدین منظور در رأس هیأتی به دوحه سفر کرد. وی دیروز و امروز با انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها به گفت‌وگو نشست. پیش از او هم «رابرت مالی» وارد دوحه شده بود. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دوشنبه شب وارد دوحه شد و روز سه‌شنبه نیز با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در این باره دیدار و گفت‌وگو کرد. 

براساس توافق اخیر صورت گرفته در پی سفر جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و موافقت ایران و آمریکا، قرار شد مذاکرات رفع تحریم‌ها از سر گرفته شود. بدین منظور شهر دوحه پایتخت قطر طی دیروز و امروز (سه‌شنبه و چهارشنبه/ هفتم و هشتم تیرماه) میزبان این دور از مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا با واسطه اتحادیه اروپا بود.

علی باقری همچنین با قائم مقام وزیر خارجه قطر و وزیر خارجه این کشور نیز دیدار کرد.

بعدازظهر امروز خبری منتشر شد که این مذاکرات پایان یافته است و پس از آن بود که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در اظهاراتی اعلام کرد که مذاکرات ۲ روزه دوحه هنوز به پایان نرسیده و عصر امروز باقری و مورا دیدار خواهند داشت.

کنعانی افزود: گفت‌وگوها در دوحه از ابتدا دو روزه برنامه‌ریزی شده بود و در طول رایزنی‌های دیروز و امروز طرف‌ها در مورد موضوعات باقی‌مانده به تبادل پیشنهادها و دیدگاه‌های خود پرداختند. مذاکرات دو روزه دوحه در فضایی حرفه‌ای و جدی در حال برگزاری است.

به گزارش فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی سابق وزارت امور خارجه روز دوشنبه ششم تیر ماه در آخرین نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها اعلام کرد: ما با این تعهد می‌رویم که در کوتاه ترین زمان ممکن این چند موضوع باقیمانده را به سرانجام برسانیم و امیدواریم پیام‌هایی که بورل آورد در عمل نیز مشاهده شود. آنچه در مذاکرات انجام می‌دهیم اولا درباره ابعاد هسته‌ای نیست، چون ابعاد هسته‌ای یک بار جمع بندی شده و تنها درباره بخش‌های اختلافی است که در خصوص رفع تحریم‌ها باقی مانده است. آنچه انجام می‌شود فقط در مورد چند موضوع باقیمانده در حوزه رفع تحریم‌هاست ولذا هیچ چیزی به توافقات انجام شده در وین افزوده نخواهد شد و چیزی هم کاسته نخواهد شد. آنچه بین ما و طرف مقابل انجام می‌شود موضوعات محتوایی است. این گفت‌وگوها در ادامه فرمتی است که در وین بود یعنی به صورت غیرمستقیم انجام خواهد شد و صرفا در خصوص موضوعات اختلافی است که در آخرین جلسه وین باقیمانده خواهد بود. امیدواریم نتایج را مثبت ببینیم. توپ در زمین واشنگتن است، با پاسخ اگر بیاید مطمئن باشید که به سرعت می‌شود این کار را انجام داد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز که برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر در ترکمنستان به سر می‌برد، سه‌شنبه شب در جمع دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت ایران در عشق آباد درباره این دور از مذاکرات اظهار داشت: امروز آقای باقری در دوحه است و آقای مورا مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده و همچنین آقای رابرت مالی نماینده مذاکره کننده از سوی آمریکا در دوحه هستند. قرار ما بر این است مذاکرات سه جانبه غیرمستقیم را داشته باشیم. برای رسیدن به توافق خوب، پایدار و قوی آمادگی داریم و جدی هستیم. ما جدی هستیم و از خطوط قرمز خود به هیچ وجه عبور نخواهیم کرد. خطوط قرمزی که در مذاکرات ترسیم شده در سطح سیاستگذاری و تصمیم گیری در کشور، مبتنی بر تامین حداکثری منافع ملی کشور است و این موضوعی است که نسل‌های بعدی نیز درباره آن قضاوت خواهند کرد.معتقدم اگر طرف آمریکایی نیت جدی داشته باشد و واقع بینانه برخورد کند، توافق در این مرحله و در این دور از مذاکرات در دسترس است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    7 0
    تحریم ها لغو شود یکسال و نیم راستی آزمایی می کنیم بعد که دوتا زمستون ازتون رد شد تازه بهتون نفت می فروشیم
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      4 0
      دمت گرم، حالا شایدم نفروختیم!! باید ببینیم چقدر قندیل بستین بعدش شاید دلمون سوخت فروختیم!!!!
    • محمد IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      2 2
      تا اون موقع مسکن به متری ۱۰۰ میلیون و بنزین به لیتری ۱۰ تومن رسیده
  • mojtaba SE ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    2 2
    مشرق جون ,از تو میپرسم ,شما میدونی که رفتن باقری به دوحه هیچ دستاوردی نداره چون طرفهای مقابلش اصلا موقعیته تصمیم گیری ندارن جز حمل خبر.اما چرا خبر رو باقری میره تو دوحه میده ؟چون تو ایران دستگاههای امنیتی میفهمیدن چی گفت؟؟؟اسداللهیان و باقری جاسوس هستن مثل مابقی بدنه وزارت خارجه.ببین کی بهت گفتم ,همانطور که بعد از خروج ترامپ از برجام ,همان روز گفتم روحانی و ظریف باید اعدام بشن چون جاسوس و خائن هستند,و علت اصلی مشکوک شدن من فقط حرف شرمن وسط مذاکرات با ظریف بود,چون که اولین مقام امریکائی بود که جرات کرد و گفت ایرانیها ژنتیکی فریبکار هستند,چون ظریف جلوش بود و داشت تشویقش میکرد.در حالی که وزیر خارجه واقعی ایران باید کلا مذاکره رو ترک میکرد!!اما ظریف انگار نه انگار نشست سر میز مذاکره ای که طرف مقابل تحقیرش کرده و گفته شماها دروغگو و دزد و جنایتکار هستید عملا؟؟من بتو قول شرف میدم که اسداللهیان و باقری کنی هر دو جاسوسهای مطمئن انگلیس (امریکا)هستن و سر سپرده تا مرز دادن جان برای غرب.به امنیت سپاه اعلام کن ,تو دوحه حتما یک حرکت کوچک یا یک حرف کوچکی میزنن که خودشون رو لو بدن ,اما باید زیر فشار جواب گوئی باشند تا یک حرف یا حرکت اشتباهی ازشون سر بزنه.نه اینکه برن و بیان و خودشون رو موظف به جواب دادن ندونن و راحت به خیانتشون ادامه بدن..نفرات کناری باقری هم از خودشون هستند ممنون مشرق نتونستم بخوابم تا این مطلب رو ننویسم با اینکه باید صبح زود بیدار شم و ساعت 7 صبح سر کار باشم..پاینده رهبر عزیزم
  • محمدایوب IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    1 0
    ظریف رو میبردید اون خیلی وارد بود اون زبان دان بود اون میدونست آمریکا بمب داره می‌تونه با یک بمب مارانابود کنه اون باکری دوست بود موقعی که سر زمان جنگ سربازیش رو تو امریکا می گذروند با کری رفیق رفیق بود به همین خاطر امضاشو تضمین گرفت اون بود که برجام رو خلق کرد اگه نبود چی میشد برای همین افساد طلبان میگن اونو ببرین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس