به گزارش مشرق ،حميدرضا فولادگر در گفتوگو با ايسنا، با اشاره به سياستهاي اخير انقباضي بانكها در ارائه تسهيلات بانكي گفت: همانطور كه مسئولان شركتهاي خودروسازي اعلام كردند تاكنون در سال جاري نتوانستند از تسهيلات بانكي استفاده كنند، اين موضوع نيز به دليل سياستهاي اخير انقباضي بانكها است كه باعث شده توليدات خودرو كاهش يابد.
وي ادامه داد: به دنبال كاهش تسيهلات بانكي به خودروسازان آنها قادر به عمل به يكسري از تعهداتشان نبوده و نتوانستند پرداختهاي به موقع به قطعهسازان داشته باشند كه اين موضوع باعث شده قطعات را به موقع تحويل نگيرند، اين عوامل زنجيرهاي باعث كاهش توليدات خودرو شده است.
اين عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينكه شركتهاي خودروسازي بسياري از منابع درآمديشان را به بانكها وابسته كردهاند، گفت: سيستمها و شركتهاي مختلف منابع خود را از محلهايي همچون افزايش سرمايه وسهامداران، درآمد ناشي از توليد و فروش اوراق مشاركت و همچنين منابع بانكي تامين ميكنند كه در خصوص شركتهاي خودروسازي به نظر ميرسد كه وابستگي بسياري به منابع بانكها داشتند كه عدم اختصاص اين منابع باعث بروز مشكلات در توليد خودرو شده است.
فولادگر در ادامه با بيان اينكه اثرات تحريم در توليد خودرو بسيار كم بوده است، گفت: قطعات مكانيكي و صنعتي خودرو بيشتر در داخل كشور توليد ميشود و تنها برخي از مواد اوليه و قطعات مربوط به سيستمها كنترل اتوماتيك خودرو از خارج كشور وارد ميشود از اين رو به تعبيري تحريمها در كاهش توليد خودرو اثرگذار نبوده است.
وي در عين حال خاطر نشان كرد: در جمعبندي ميتوان گفت كه درصد كمي از عوامل كاهش توليد خودرو به تقاضاي مشتري، واردات قطعات و يا تحريمها مرتبط است،عمده دليل رخ دادن كاهش توليد عدم تامين منابع مالي از سوي سيتسمهاي بانكي به شمار ميآيد.
اين عضو صنايع و معادن در پايان با تاكيد بر اينكه اين كميسيون جلساتي با دو شركت مهم ايران خودرو و سايپا براي بررسي دلايل كاهش توليد خودرو خواهد داشت، گفت: البته جلساتي با مديران عامل بانكها برگزار كرديم تا با افزايش حمايت خود از توليدات مشكلات برطرف گردد.
وي ادامه داد: به دنبال كاهش تسيهلات بانكي به خودروسازان آنها قادر به عمل به يكسري از تعهداتشان نبوده و نتوانستند پرداختهاي به موقع به قطعهسازان داشته باشند كه اين موضوع باعث شده قطعات را به موقع تحويل نگيرند، اين عوامل زنجيرهاي باعث كاهش توليدات خودرو شده است.
اين عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينكه شركتهاي خودروسازي بسياري از منابع درآمديشان را به بانكها وابسته كردهاند، گفت: سيستمها و شركتهاي مختلف منابع خود را از محلهايي همچون افزايش سرمايه وسهامداران، درآمد ناشي از توليد و فروش اوراق مشاركت و همچنين منابع بانكي تامين ميكنند كه در خصوص شركتهاي خودروسازي به نظر ميرسد كه وابستگي بسياري به منابع بانكها داشتند كه عدم اختصاص اين منابع باعث بروز مشكلات در توليد خودرو شده است.
فولادگر در ادامه با بيان اينكه اثرات تحريم در توليد خودرو بسيار كم بوده است، گفت: قطعات مكانيكي و صنعتي خودرو بيشتر در داخل كشور توليد ميشود و تنها برخي از مواد اوليه و قطعات مربوط به سيستمها كنترل اتوماتيك خودرو از خارج كشور وارد ميشود از اين رو به تعبيري تحريمها در كاهش توليد خودرو اثرگذار نبوده است.
وي در عين حال خاطر نشان كرد: در جمعبندي ميتوان گفت كه درصد كمي از عوامل كاهش توليد خودرو به تقاضاي مشتري، واردات قطعات و يا تحريمها مرتبط است،عمده دليل رخ دادن كاهش توليد عدم تامين منابع مالي از سوي سيتسمهاي بانكي به شمار ميآيد.
اين عضو صنايع و معادن در پايان با تاكيد بر اينكه اين كميسيون جلساتي با دو شركت مهم ايران خودرو و سايپا براي بررسي دلايل كاهش توليد خودرو خواهد داشت، گفت: البته جلساتي با مديران عامل بانكها برگزار كرديم تا با افزايش حمايت خود از توليدات مشكلات برطرف گردد.