یک فروند هواپیمای C-۱۳۰ پس از تعمیر به ناوگان هوایی افغانستان اضافه شد

در ادامه تلاش برای تعمیر ناوگان هوایی تخریب شده افغانستان توسط آمریکا، یک فروند هواپیمای C-۱۳۰ پس از تعمیر به ناوگان هوایی این کشور اضافه شد.

به گزارش مشرق، «عنایت‌الله خوارزمی» سخنگوی وزارت دفاع طالبان اعلام کرد که در ادامه تلاش‌های تیم فنی و مهندسان داخلی افغانستان یک فروند هواپیمای C-۱۳۰ تعمیر شده و آماده پرواز گردیده است.

وی افزود که هنگام سقوط کابل حتی یک فروند هواپیمای فعال در افغانستان وجود نداشت و نیروهای خارجی پیش از خروج همه هواپیماها و بالگردها را تخریب کرده بودند.

C-۱۳۰ یک هواپیمای ترابری نظامی ساخت آمریکا است که علاوه بر حمل و نقل نظامی، توانایی انجام انواع مأموریت‌های مختلف، از جمله حمل هوابرد، جستجو و نجات، پشتیبانی تحقیقات علمی، شناسایی آب و هوا، سوخت‌گیری هوایی، گشت دریایی و آتش‌نشانی هوایی را دارد.

خوارزمی پیش از این نیز از تعمیر حدود ۶۰ فرونداز بالگردها و هواپیماهای تخریب شده توسط آمریکا و پرواز موفقیت‌آمیز آن‌ها خبر داده بود.

پس از سقوط کابل و خروج شتاب‌زده آمریکا از افغانستان، ژنرال «کنت مکنزی» رئیس وقت ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در یک نشست خبری تأیید کرده بود که نظامیان آمریکایی تجهیزاتی را که نتوانستند با خود از افغانستان بیاورند، پیش از خروج تخریب کردند.

وی با اظهار اینکه تجهیزات تخریب شده شامل ۷۰ دستگاه خودروی زرهی «ام‌رپ»، ۲۷ دستگاه خودروی زرهی «هاموی» و ۷۳ فروند بالگرد و هواپیما بود، تصریح کرده بود که این خودروها و هواپیماها تخریب شده‌اند و دیگر کسی قادر به استفاده از آن‌ها نخواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    5 8
    آمریکا باید به طور کامل با مهمات هواپیما را منفجر می کرد نه اینکه این جوری بیفته دست افغان ها
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    1 0
    حالا که خرید آواکس به تاخیر افتاده به دلیل جنگ روسیه واوکراین وروسیه فعلا آواکسها رو نمیده میشه این هواپیماها رو از افغانستن خرید وبه جای آواکس ازشون در حمله هوایی احتمالی به خاک ررژیم فرضی دشمن رژیم صهیونیستی استفاده کرد هرچند که جای خالی آواکس احساس میشه جنبش ملی حمایت از خرید آواکس آواکس آواکس آواکس اوجب واجب
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 0
    احتمالا متخصصان کشورهای دیگر آنها تعمیر کردند و وسایل یدکی را دادند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس