تجهیزات نظامی افغانستان تحویل مقامات این کشور شد+ تصاویر

تجهیزات و ماشین‌آلات نظامی دولت پیشین افغانستان که در هنگام سقوط کابل توسط نظامیان این کشور به ایران منتقل شده بود، از سوی جمهوری اسلامی ایران تحویل مقامات افغانستان داده شد.

به گزارش مشرق، ایران ده‌ها خودروی نظامی و تجهیزات جنگی و دیگر جنگ افزارها که هنگام سقوط هرات از سوی نظامیان پیشین به این کشور انتقال داده شده بود، به نیروهای مرزی طالبان در مرز اسلام قلعه هرات تحویل داد.

مولوی عمار مهاجر رییس نمایندگی وزارت خارجه دولت موقت طالبان در هرات در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، ضمن تایید این خبر گفت که این تجهیزات سه‌شنبه‌شب، ۱۷ خرداد، با هماهنگی طالبان و ایران از این کشور خارج شده و در اختیار طالبان قرار گرفته است.

به دنبال تسلط طالبان بر افغانستان، بسیاری از نظامیان پیشین به همراه تجهیزات خود به کشورهای همسایه از جمله ایران، ازبکستان و تاجیکستان فرار کرده بودند. 

تجهیزات نظامی افغانستان تحویل مقامات این کشور شد+ تصاویر

این در حالی است که با وجود درخواست‌های مکرر طالبان، ازبکستان اعلام کرده بود که ده‌ها هواپیمای ارتش حکومت پیشین افغانستان را که پس از سقوط کابل به آن کشور انتقال داده شده، به حکومت طالبان تحویل نمی‌دهد.

به دنبال امتناع تاشکند از بازگرداندن تجهیزات نظامی افغانستان به این کشور، ملا محمد یعقوب، وزیر دفاع طالبان هشدار داد که هیچ کشوری حق ندارد هواپیماهای افغانستان را نزد خود نگهدارد یا از آن استفاده کند و در صورت عدم واگذاری این هواپیما اقدام متقابل در این زمینه انجام خواهد شد. 

پنتاگون گزارش داده است که 7 میلیارد دلار تجهیزات نظامی این کشور پس از سقوط دولت گذشته در افغانستان باقی مانده است.

تجهیزات نظامی افغانستان تحویل مقامات این کشور شد+ تصاویر

تجهیزات نظامی افغانستان تحویل مقامات این کشور شد+ تصاویر

تجهیزات نظامی افغانستان تحویل مقامات این کشور شد+ تصاویر

تجهیزات نظامی افغانستان تحویل مقامات این کشور شد+ تصاویر

تجهیزات نظامی افغانستان تحویل مقامات این کشور شد+ تصاویر

تجهیزات نظامی افغانستان تحویل مقامات این کشور شد+ تصاویر

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    31 9
    خسته نباشید ،الان فردا همین سلاح ها میفته دست قاچاقچیان مواد مخدر در شرق کشور
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      4 26
      رحمت خدا بر مجاهدان قهرمان طالب و آفرین بر مسوولان خردمند ایرانی که فریب آمریکا و اصلاح طلبان کثیف را نخورند.
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      16 2
      لعنت خدا به توی تکفیری و طالبان
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    31 2
    اونا آب رو که طبق قرارداد رسمی بین المللی باید به ما بدن رومون میبندن و اونوقت ما برای پاچه خواریشون بهشون تجهیزات میدیم. این حجم از ضعف قابل درک نیست برام. اردوغان نادان با نادانیش ولی نصف خاک سوریه و عراق رو اشغال کرده و جیکشونم در نیومد.
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      7 24
      اولا آب را رها کردند. اما خود کشاورزان افغانستان با باز کردن نهر لشکری نگذاشتند آب به ایران برسد. ثانیا ما دزد نیستیم.
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      21 13
      خاک بر سرتون با این دیپلماسی! هنوز یک ماه نگذشته که طالبان حمله کرد مرز دوغارون رو گرفت و ما بالای صد تا هلیکوپتر هوانیروز رو فرستادیم روی سرشون که عقب نشینی کردن! سلاح به دشمن تحویل دادن کار عقلانیه؟! والا ما که هم علوم سیاسی خوندیم و بعدش هم دروس نظامی، همچین حماقتایی برامون خیلی عجیبه.
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      1 9
      ۱۲:۵۳ هیچی برای تو و امثال تو قابل درک نیست چون نمی‌خواهی بفهمی و همیشه زر میزنی و در هر حالتی
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      17 2
      برای تو چی قابل درکه مزدور طالبان؟! مدارا با دشمن تکفیری و بد عهد؟؟؟
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    16 3
    ای ای وای تجهیز طالبان وای وای چه قدر بد و وحشتناک
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      4 15
      آخه چی میگید شما؟ آمریکا و متحدینش و ارتش مثلا مجهز و آموزش داده افغانستان نتونستند بیشتر از چند روز مقابل طالبان دوام بیارند. حالا مثلا اگه ما این تعداد انگشت شمار وانت و هامر رو نمیدادیم اونها ضعیف میشدند یا الان که پس دادیم خیلی قویتر شدن؟ فرقش اینه که این چند تا جیپ که به کار ما نمی اومد اما همین پیشکش میتونه نظر مثبت طالبان رو به سمت ما جلب کنه که برای دیپلماسی آینده به درد میخوره.
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      3 0
      اولا امریکا شکست خورد چون ایران خواست! بعدشم عقل و منطق میگه به دست یک گروه بدوی و تکفیری و بی منطق سلاح نده ولو یه فشنگ! البته معلومه خودتم مزدور طالبانی.
    • IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      2 1
      شکست آمریکا اخراج آمریکا از افغانستان توسط ای آن و ما ایرانیان رقم خورد ، تصور کردی یک گروه تروریستی همچون طالبان با دمپایی پلاستیکی و کلاشینکف افغانستان رو فتح کردن ؟ این خواست ایران بود که عملی کرد ، شما وحوش طالب تروریست های طالبان و حقانی هم بازی دربیاورید همچون تفاله از منطقه اخراج خواهید شد
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      0 2
      براتون بسیار متاسفم که کاتولیک تر از پاپ شدید و به هموطنان خودتون تهمتمزدور و وحوش طالبان میزنی. شما نظر دهندگان مجازی منو یاد کسی میندازید که عاشق افراطی جنگنده و نیروی هوایی بود اما می ترسید از یه نردبان بالا بره. ظاهرا شما که هنوز غیر لمس ماوس لپتاپ و صفحه موبایل هیچ سلاحی رو لمس نکرده اید بهتر از متخصصان و فرماندهان نظامی ایران صاحب نظر هستید و هر کسی هم که موافق نظر شما نیست جزو مزدوران تکفیری که باید به درک واصل شود به حساب بیاید
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      4 1
      من خودم نظامی هستم‌، کسیم که از طالبان دفاع کنه خیلی از وحوش پایینتره.
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      0 3
      ضمنا چنین تصمیماتی در عالی ترین سطح گرفته میشه. شما چگونه نظامی ای هستی که از سلسله مراتب نظامی بی اطلاعید؟
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 3
    حماقت پس ندادن این تجهیزات بود ، اولا به درد ما نمیخورد ، دوما بهونه میشد برای خیلی کارا! 4 تا میراژ بدون موشک و قطعه یدکی شد دلیل عراق برای ندادن خسارت ایران!
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      3 1
      ابله عراق همین الان محکومه ولی ایران نخواسته غرامت رو فعلا بگیره! وگرنه عراق در حدی نیست که بخواد برا ایران بهونه بیاره. بعدشم, تو بیا هواپیما بخر که از شما دفاع کنه که میراژ سوار نشیم که همین الان بعد از اف ۱۴ از همه هواپیماهای ما بهتره. موشکم هست و قطعه یدکی هم ف آماد خودش داره میسازه خوبم جواب دادن‌. کودن طالبان تا حالا سه بار به ایران حمله کرده! میفهمی؟ نه چون کودنی! خیلیم کودنی چون از زیر لحاف کامنت میذاری. لب مرز نیستی.
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      0 3
      ۱۵۰ فروند مدل مختلف هواپیما که خیلیاشون دارن کار میدن‌. ۲۴ میراژ اف ۱ ۲۲ سوخوی ۲۴ ۲۲ سوخوی ۲۲ 2 داسو فالکن ۳ بویینگ ۷۰۷ ۱بویینگ ۷۴۷ ۲ بویینگ ۷۳۷ ۳میگ ۲۹ ۱۷ ایلیوشین ۷۶ اینا تا همین الان دارن استفاده میشن. پس لطفا از حماقت حرف نزن.
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    1 1
    بنده از طرف مرزبانان و همه نظامیان ایرانی که با حداقل امکانات مشغول به حفاظت از مرزهای کشورمان با افغانستان هستند از شما کمال تشکر رو دارم.
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    4 0
    الان باید خوشحال بشیم از این خبر ؟؟؟
  • سبز سپید سرخ IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    7 0
    اونا چند بار به مرز ما حمله کردن؟؟؟بعد شما بهشون سلاح می‌دین!!!!
    • AT ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 1
      یه مسلمون واقعی جهان وطنه و نمیتونه ملی گرا باشه.
  • DE ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    پنتاگون گزارش داده است که 7 میلیارد دلار تجهیزات نظامی این کشور پس از سقوط دولت گذشته در افغانستان باقی مانده است./ به قول رضا مارمولک ببخشید کیفت تو جیبم جا موند.
  • مهدی مختاری 291 IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    2 0
    واقعاً خسته نباشید. طالبان امروز ضعیف است و نیازمند صلح؛ اما همین که به قدرت رسید شک نکنید به ایران حمله خواهد کرد.
  • فکرمکنی IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    3 2
    کل کل نداره هم طالبان وهم ایران میدانند چون همسایه هستند باید باهم کنار بیان مردم افغان وایران خیلی وقته رابطه خوبی باهم دارند اگر ساست داران بگذارند
  • سیلاب افغان AF ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
    0 1
    این چندتا از ماشین هاییکه به ما تحویل داده شد در واقع چیزی بود که چنتا مزدور هایی امریکایی به کشور شما برده بود و ماله خوده ما بود و حق مابود پس شما باید وحتما تحویل میدادید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس