دیدار «رابرت مالی» با وزیر خارجه قطر

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با وزیر امور خارجه قطر برای گفت‌وگو درباره موضوع ایران دیدار کرد.

 به گزارش مشرق، حساب توییتری سفارت آمریکا در قطر اعلام کرد «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر برای گفت‌وگو درباره «تلاش‌های دیپلماتیک مشترک برای رسیدگی به مسائل با ایران» دیدار کرد.

نماینده آمریکا در امور ایران روز دوشنبه برای از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم رفع تحریم‌ها علیه ایران راهی دوحه پایتخت قطر شد. نشریه «پولیتیکو» نوشت اگر چه احتمال دستیابی به موفقیت کم است اما این اولین مذاکرات در چند ماه اخیر به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید:

سالیوان: بازگشت دوجانبه به برجام به نفع آمریکاست

تاکنون اغلب مذاکرات میان ایران و غرب در وین پایتخت اتریش برگزار شده، اما این مذاکرات از ماه مارس (اسفند) متوقف شد. بعد از سفر اخیر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، اعلام شد که مذاکرات غیرمستقیم در روزهای آینده در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای عبور از بن‌بست کنونی از سر گرفته خواهد شد. دو مقام ارشد آمریکایی گفتند که مذاکرات در قطر احتمالا بیش از دو یا سه روز به طول نخواهد انجامید.

پیش‌تر، رویترز به نقل از یک مقام ایرانی مدعی شد که «علی باقری» مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران هم «برای گفت‌وگو ۲۸ و ۲۹ ژوئن (هفتم و هشتم تیر) در دوحه خواهد بود».

دولت آمریکا از زمان آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آستانه ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها در قطر بار دیگر تلاش کرد که مسئولیت را از واشنگتن سلب کرده و سرنوشت گفت‌وگوها را به تصمیم‌گیری ایران گره بزند. این مقام آمریکایی به المانیتور گفت: این هفته مذاکراتی غیرمستقیم در دوحه برگزار خواهد شد. این را هم می‌توانیم تأیید کنیم که نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با وزیر خارجه قطر دیدار خواهد کرد.

وی اضافه کرد: ما آماده‌ایم به سرعت توافقی را که در وین برای بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برجام بر سر آن مذاکره کرده به سرانجام رسانده و اجرا کنیم. اما برای این هدف، لازم است که ایران تصمیم بگیرد مطالبات اضافی‌اش را که فراتر از برجام است، کنار بگذارد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با همتای ترکیه‌ای در آنکارا در اشاره به ازسرگیری مذاکرات تصریح کرد: امیدوارم در دور جدید گفت‌وگوهای ایران با طرف‌های مقابل به شرط رفتار واقع‌بینانه آمریکا و سه کشور اروپایی شاهد رسیدن به نقطه توافق باشیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    2 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس