کد خبر 1392605
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
نشانه‌ها، علائم و راه‌های درمان تومور مغزی چیست؟

سرطان مغز به رشد بیش از حد سلول‌های مغزی اطلاق می‌شود که توده‌هایی به نام تومور تشکیل می‌دهند و تومورهای بدخیم یا سرطانی مغز، بسته به نوع تومور دارند که می‌توانند به سرعت رشد کنند.

به گزارش مشرق، به تجمع غیرعادی سلول در مغز تومور مغزی گفته می‌شود و ممکن است تومور سرطانی (بدخیم) یا غیر سرطانی (خوش خیم) باشد و در بیشتر بیماران، اولین علامتی که تومور مغزی ایجاد می‌کند سردرد است و این سردرد به چهار دسته؛ شدید، خفیف، مداوم یا متناوب تقسیم می‌شود، ناگفته نماند که هر سردردی نشانه ابتلا به تومور مغزی نیست و برای تشخیص این بیماری، فرد باید به یک پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.

تومورهای مغزی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

هر گروهی از سلول‌های غیرعادی که در مغز فضایی را اشغال کند باعث تولید تومور (توده) مغزی می‌شوند، همچنین تومورهای مغزی بیش از ۴۰ نوع دارند که در کل به این دو دسته تقسیم می‌شوند:

تومورهای خوش‌خیم: این تومورها با رشد آهسته‌ خود امکان گسترش پیدا کردن را ندارند و می‌توانیم این تومورها را با یک عمل‌ جراحی از سر خارج کرده و از بین ببریم.

تومورهای بدخیم: این تومورهای سرطانی با سرعت رشد بالای خود می‌توانند به سایر بخش‌های مغز و نخاع گسترش پیدا کنند، شایع‌ترین انواع تومورهای مغزی آستروسیتوما، الیگودندروگلیوما، گلیوبلاستوما و گلیومای مختلط هستند که در سرطان، مکانیسم تقسیم سلولی دچار اختلال می‌شود و سلول‌ها به طور غیرعادی تکثیر می‌شوند.

انواع تومور مغزی

گلیوما (Glio‌ma)

مننژیوما (meningiom‌a)

نوروم آکوستیک (Acoustic‌ Neur‌o‌ma)

هیپوفیز(Pituitary gland)

مدولوبلاستوما (Medulloblas‌toma)

کرانیوفارنژیوم (Craniophary‌ngiom)

به تومورهایی که منشا آن سلول گلیایی باشد، تومور گلیوما می‌گویند و معمولا این سلول‌ها، از ساختار سیستم عصبی مرکزی حمایت می‌کند، مواد مغذی را به سیستم عصبی مرکزی می‌رسانند، ضایعات سلولی را پاکسازی و نورون‌های مرده را تجزیه می‌کنند و ممکن است گلیوما از انواع مختلف سلول گلیایی تشکیل شود.

انواع تومورهای ناشی از سلول گلیایی عبارتند از: تومورهای آستروسیت مانند آستروسیتما، تومورهای الیگودندروگلیال که در لوب پیش گیجگاهی دیده می‌شود، گلیوبلاستوما که منشا آن بافت مغز است و شدیدترین نوع تومور است.

از دیگر تومورهای اولیه‌ی مغز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تومورهای هیپوفیز، تومورهای غده پینه آل، اپاندیموم و رانیوفارنژیوم که بیشتر در کودکان رخ می‌دهد و از نوع خوش خیم است، اما می‌تواند علائم بالینی نظیر تغییر در بینایی و بلوغ زودرس را به همراه داشته باشد. تومورهای مننژیوم و شوانوما اکثریت در افراد بین ۴۰ تا ۷۰ سال رخ می‌دهد، همچنان مننژیوم در زنان شایع‌تر از مردان است و این تومورها بیشتر از نوع خوش‌خیم هستند.

تومور مغزی ثانویه

اکثر سرطان‌های مغز از نوع تومور مغزی ثانویه است و این تومورها در یک قسمت از بدن تشکیل می‌شود و سرطان‌های زیر می‌تواند به مغز متاستاز کند: سرطان ریه، سرطان کلیه و سرطان پوست از جمله سرطان هایی هستند که می‌توانند به مغز آسیب بزنند، همچنین این تومورها همیشه از نوع بدخیم هستند.

عوامل خطرناک ابتلا به تومور مغزی چیست؟

سابقه‌ی خانوادگی: فقط ۵ الی ۱۰ درصد از تمام سرطان‌ها ارثی هستند و درصد رخ دادن این اتفاق بسیار کم است که یک فرد تومور مغزی را به ارث برده باشد. سن: خطر ابتلا به اکثر انواع تومور مغزی با افزایش سن بیشتر می‌شود. نژاد: ناگفته نماند که ابتلا افراد سفید پوست به تومور مغزی خیلی شایع‌تر خواهد بود، اما با این حال بروز مننژیوم در بین نژاد آفریقایی-آمریکایی بیشتر از بقیه افراد است.

منبع:آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس