تحریم امریکا علیه نیروی قدس

«سه قانون تحریمی اینارا، کاتسا و ایسا، در مقابل اجرای هر نوع توافق آمریکا بازدارنده است و مانع از اجرای آن می‌شود.»

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: این تحلیل را روزنامه اصلاح‌طلب و غربگرای «اعتماد» عنوان کرده و نوشته است: در حالی که طرفین مذاکرات هسته‌ای در وین در تلاش برای دستیابی به توافق هستند، ‌مخالفان در نظام سیاسی آمریکا صدای‌شان را بلندتر کرده‌اند از جمله نامه ۳۳ سناتور که هشدار داده‌اند که اگر دولت بایدن به کنگره اجازه ندهد شرایط هر گونه توافق جدید با ایران را بررسی کند و به رای بگذارد، مانع اجرای آن خواهند شد.

سناتورها به قوانین سه‌گانه اینارا، کاتسا و ایسا اشاره کرده‌اند.

کنگره آمریکا قانون موسوم به «اینارا» را در سال ۲۰۱۵ برای نظارت نهاد قانونگذار آمریکا بر توافق هسته‌ای دولت آمریکا با ایران به تصویب رساند. برخی بندهای این قانون، رییس‌جمهور آمریکا را ملزم به گزارش‌دهی به کنگره درباره پایبندی ایران به برجام می‌کنند.

لایحه اینارا در سنا با ۹۸ رای موافق به تصویب رسید و تنها سناتور تام کاتن از ایالت آرکانزاس بود که به آن رای منفی داد. (رای منفی آقای کاتن نیز به این دلیل بود که او اساسا اعتقادی به هیچ گفت‌وگویی با ایران نداشت و هیچ گونه معامله‌ای با ایران را تایید نمی‌کرد و بنابر این رای منفی آقای کاتن نه از باب اعتقاد یا علاقه به مذاکره با ایران بلکه برعکس از باب این اعتقاد بود که دولت آمریکا باید باب هر گونه مذاکره با ایران را ببندد). به هر حال، پس از تصویب لایحه در مجلس سنا در ۱۴ مه ۲۰۱۵ لایحه با ۴۰۰ رای به ۲۵ در مجلس نمایندگان نیز به تصویب رسید.

طبق این قانون رئیس‌جمهور هر ۹۰ روز یک‌بار باید درباره اجرای توافق هسته‌ای با ایران به کنگره گزارش دهد و نشان دهد که ایران به توافق پایبند بوده است.

دومین قانون مهم که مستقیما به وضع تحریم‌های کلان علیه ایران مبادرت کرده قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها موسوم به کاتسا CAATSA مصوب ۲۰۱۷ است.

این قانون در ابتدا با عنوان قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران نامیده می‌شد و بنابراین فقط شامل ایران می‌شد ولیکن در نهایت با توجه به اینکه قانونگذاران آمریکا دو کشور دیگر یعنی روسیه و کره شمالی را هم به لیست مزبور اضافه کردند به عنوان کنونی تغییر نام داد. این قانون ابتدا در مجلس سنا توسط باب کروکر سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تنسی مطرح شد ولی پشتیبانی مهم‌ترین اعضای حزب دموکرات را نیز به همراه داشت و جالب این است که این قانون هم مانند قانون اینارا در مجلس سنا با رای قریب به اتفاق ۹۸ رای در مقابل تنها دو رای منفی به تصویب رسید. لایحه به مجلس نمایندگان فرستاده شد و در آنجا هم با تغییرات کمی با رای اکثریت قریب به اتفاق ۴۱۹ رای موافق در مقابل ۳ رای مخالف به تصویب نمایندگان آن رسید. اصولا لوایح تحریمی ایران در مجلسین نمایندگان و سنا تا چه‌اندازه از پشتیبانی اکثریت هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برخوردار هستند.

طبق قانون تحریمی کاتسا تهدیدات ایران در چند دسته طبقه‌بندی شده‌اند که مهم‌ترین آنها عبارتند از: تهدیدات ایران در خاورمیانه، تهدیدات برنامه موشکی ایران و همین طور موضوعات حقوق بشری و سایر موارد.

در اینجا باید به وجود قانون تحریمی دیگری علیه ایران در نظام حقوقی آمریکا اشاره کنم که خودش می‌تواند مانعی مهم بر سر راه توافق هسته‌ای با ایران محسوب شود و آن قانون تحریم ایران و لیبی مصوب ۱۹۹۶ است که اختصارا به نام ایلسا ILSA نامیده می‌شود.

بعدها در سال ۲۰۰۶ با تغییر سیاست هسته‌ای در لیبی، این کشور از موضوع قانون تحریم‌های ایلسا خارج و از آن پس به قانون تحریم ایران ایسا موسوم شد. به موجب قانون تحریم ایران هرگونه سرمایه‌گذاری بیش از ۴۰ میلیون دلار در سال برای توسعه بخش نفت وگاز در ایران توسط هر شرکتی در دنیا ممنوع است. با این توصیف و بنابر قانون ایسا سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه نفت و گاز ایران به‌شدت محدود می‌شود.

وجود سه قانون تحریمی اینارا، کاتسا و ایسا در حوزه هسته‌ای، انرژی غیر هسته‌ای و امور دیگر غیر هسته‌ای به همراه بسیاری از دستورات اجرایی ریاست جمهوری در سیستم حقوقی آمریکا خود به خود برای هر گونه توافقی بین هر دولتی در ایران و هر دولتی در ایالات متحده بازدارنده خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • فرهاد IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    5 0
    روزنامه اعتماد تازه به این نتیجه رسیده؟!
  • خسرو IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    5 0
    فکر میکردم که اصلاح طلبان از این قوانین مجالس آمریکا خبر ندارند که مدام به دولت رئیسی تدکر میدهند چرا بفکر مردم نیست و برجام را امضاء نمیکند پس اینها همه چیز را میدانند و برای گمراه کردن مردم و ایجاد نارضایتی و مقصر نشان دادن دولت سیزدهم دست به چنین تبلیغات منافقانه ای میزنند
  • سید IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    3 0
    البرجام ماالبرجام و ماادراک ماالبرجام؟!
  • علی IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    2 0
    برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است...
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    1 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس