.

موضوع اصلی، محل مذاکرات نیست و غربی‌ها منتظرند که ایران در قبال تله‌گذاری دیپلماتیک آمریکا و اروپا (آمدن بورل به تهران) به آنها جایزه داده و با ذوق و خوشحالی به استقبال ادامه مذاکره برود!

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در گزارشی نوشت: پس از سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران گمانه‌زنی‌ها برای احیای برجام تقویت شده است.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا روز شنبه به تهران آمد تا به‌زعم خودش مذاکرات وین را از بن بست خارج کند! او که حامل پیام برجامی از سوی آمریکا بود پس از گفت‌وگو با امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک گفت که «هدف اصلی سفرم شکستن بن‌بست برجام بوده است» و «مذاکرات وین باید از سر گرفته شود.»

البته وی با تأکید بر اینکه «ایالات‌متحده و ایران- نه مستقیم- بلکه از طریق من و تیمم به‌عنوان هماهنگ‌کننده، گفت‌وگو خواهند کرد» گفت: «احتمالاً این گفت‌وگوها در جایی نزدیک‌تر به خلیج‌فارس و به‌صورت مشخص‌تر در یک کشور حاشیه خلیج‌فارس برگزار می‌شود.»

امیرعبداللهیان هم در این نشست خبری با اعلام اینکه «آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم» ابراز امیدواری کرد که «طرف آمریکایی این بار واقع‌بینانه برای رسیدن به توافق تعهدات خود را انجام دهد.» وزیر خارجه کشورمان دیروز یکشنبه هم در صفحه شخصی خود در اینستاگرام تأکید کرد که «بدون عقب‌نشینی به مذاکرات ادامه خواهیم داد.»

همزمان با گمانه‌زنی‌ها درخصوص از سرگیری مذاکرات احیای برجام، برخی رسانه‌های داخلی و خارجی خبر دادند که «احتمالاً قطر میزبان مذاکرات احیای برجام خواهد بود.»

سفر بورل به تهران پس از قطعنامه اخیر ضدایرانی شورای حکام آژانس و گفت‌وگوی او و معاونش «انریکه مورا» با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در بروکسل بوده است.

همزمان با سفر بورل به تهران؛ رابرت مالی با انتشار عکسی از شام غیررسمی خود با بورل و معاونش (انریکه مورا) در پیامی توئیتری از ادامه همکاری نزدیک مقام‌های اروپایی تشکر کرد و نوشت که «آمریکا به مسیر دیپلماسی معنادار متعهد است.»

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اکسیوس با بیان اینکه «از سرگرفتن مذاکرات با ایران شدنی است و این موضوع را پس از پایان سفر تیم اتحادیه اروپا به ایران متوجه می‌شویم» گفت که «ما آماده‌ایم که توافق را به نتیجه رسانده و به اجرا برسانیم، اما ایران باید خواسته‌های فرابرجامی‌اش را کنار بگذارد.»

تله‌گذاری آمریکا و اروپا برای ایران

نکته قابل‌تأمل آن است که سفر بورل به تهران نوعی تقسیم‌کار آمریکا و اروپا در موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و ۴+۱ و اساساً فاز دیگری از فشار و تهدید برای چانه‌زنی و تله‌گذاری برای ایران است.

اروپا و آمریکا در موضوع مذاکرات هسته‌ای هیچ‌گاه حسن نیت و اراده جدی از خود نشان نداده و همواره در تلاش بوده‌اند با سیاست‌های نخ‌نمایی مانند «چماق و هویج» و «پلیس خوب پلیس بد» جمهوری اسلامی ایران را در مذاکرات هسته‌ای به‌زانو دربیاورند.

آمریکایی‌ها نه‌تنها از برجام خارج شدند و مسئولیت نپذیرفتند بلکه تلاش می‌کنند از یک‌سو با فعال کردن لابی صهیونیسم و برخی حکام مرتجع منطقه و سایر همپالگان اروپایی خود فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران را تشدید کنند و از سوی دیگر با یارگیری اروپایی‌ها و تله‌گذاری‌های دیپلماتیک، توپ را در زمین ایران بیندازند.

اقدامات خصمانه غربی‌ها علیه ایران در طول یک ماه گذشته

قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس، صدور بیانیه ضدایرانی، فعال کردن سرویس‌های اطلاعاتی صهیونیستی، ترور شهید صیادخدایی، خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای، تحریم‌های اخیر ایران در حوزه پتروشیمی، دزدی محموله نفتکش ایران در آب‌های یونان، اعلام جایزه برای کسب اطلاعات درباره سپاه تنها بخشی از اقدامات خبیثانه آمریکا و همپالگان اروپایی‌اش علیه جمهوری اسلامی ایران است.

دستان خالی بایدن در برابر ایران

روشن است که آمریکا در پروژه‌های بین‌المللی خود (از عراق و افغانستان و یمن تا سوریه و لبنان و...) شکست خورده و در این برهه زمانی به‌ویژه بعد از اپیدمی کرونا و جنگ روسیه و اوکراین با بحران‌هایی مانند اعتراضات اجتماعی، بحران انرژی و بحران اقتصادی کم‌سابقه در چند دهه اخیر و تبعات قیمت نفت ۱۲۰ دلاری دست‌وپنجه نرم می‌کند.

اروپا هم با بحران انرژی و کمبود مواد غذایی اصلی مانند گندم مواجه بوده و در وضعیت بد اقتصادی به سر می‌برد. همین هفته گذشته بود که تورم در انگلیس مردم را به خیابان‌ها کشاند تا جایی که مرکز تحقیقات اقتصاد و بازرگانی انگلیس هشدار داد که این کشور با بزرگ‌ترین کاهش استانداردهای زندگی از زمان شروع ثبت سوابق در دهه ۱۹۵۰ مواجه است!

یا رئیس‌ شرکت نفتی «روس‌نفت» که گفت کشورهای اروپایی با اعمال تحریم علیه روسیه در حال خودکشی‌اند.

به هر جهت، مقامات، رسانه‌ها واندیشکده‌های آمریکایی بارها به شکست سیاست فشار حداکثری و دست‌خالی دولت بایدن در برابر ایران اعتراف کرده‌اند.

به این اخبار که صرفاً مربوط به یک ماه گذشته بوده و در رسانه‌های معاند منتشر شده است، دقت کنید؛

«اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک: راهبرد رژیم صهیونیستی علیه ایران شکست خورده است».

«اندیشکده آمریکایی کوئینسی: بایدن ابلهانه همان مسیر ترامپ را ادامه می‌دهد».

«نشریه فارین‌پالیسی: سیاست واشنگتن در قبال ایران با تمام فراز و فرودهایش به شکست انجامیده است».

«روزنامه سعودی عرب نیوز: اقتصاد ایران در حال مقاوم شدن در برابر تحریم‌هاست».

«الجزیره: آمریکا در وضعیت پیچیده‌ای در قبال ایران گرفتار شده است».

«جروزالم‌پست: همکاری تهران- کاراکاس خبر بدی برای واشنگتن و تل‌آویو است».

«فایننشال‌تایمز: تجار روس زندگی در شرایط تحریم را از ایرانیان می‌آموزند».

«وال‌استریت‌ژورنال: ایران زیرساختی پیشرفته برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است».

«سی‌ان‌ان: دست بایدن خالی و گزینه‌های آمریکا علیه ایران تمام شده است».

و...

مؤسسه جهانی صندوق‌های ثروت ملی چندی پیش اعلام کرد که «صندوق توسعه ملی ایران هفدهمین صندوق ثروتمند دنیا با وجود تحریم‌ها» همچنین مسئول حقوقی یکی از بانک‌های بین‌المللی گفت که «ایران دارای زیرساختی پیشرفته برای دور زدن تحریم‌ها است.»

سناتورهای آمریکایی همین ماه گذشته به دستان خالی دولت بایدن در قبال ایران اعتراف کردند تا جایی که «تد کروز»، سناتور تندرو جمهوری‌خواه این نشست را «بسیار نگران‌کننده» خواند و درباره سیاست دولت بایدن در قبال ایران گفت: آنها طرح ب ندارند، طرح الف هم ندارند، هیچ برنامه‌ای ندارند.

«ایران قوی» واقعیتی که نباید فراموش شود

بر همین اساس در بازتعریف مناسبات دیپلماتیک نباید این واقعیت را فراموش کنیم که جمهوری اسلامی ایران در این دوره از حیات خود، قوی‌تر و مقام‌تر شده و در حال فتح قله‌های توسعه و پیشرفت است.

ایران در حال «تبدیل‌شدن به‌هاب منطقه» است، با چین، روسیه و ونزوئلا مناسبات راهبردی قوی و برنامه‌های جامعه همکاری بیست‌ساله دارد، دیپلماسی همسایگی و اقتصادی (از قزاقستان تا ترکمنستان و تاجیکستان و پاکستان و عراق و قطر) در دولت سیزدهم فعال شده و بر اساس اعلام رسمی مقامات کشورمان مناسبات تجاری ۴ برابر شده است.

ذخایر و فعالیت‌های هسته‌ای ایران افزایش و توسعه یافته است، صادرات نفتی ایران افزایش ۴۰ درصدی داشته است. همچنین با وجود تورم‌های ظالمانه آمریکایی‌ها، شاهد رشد ۲۰ درصدی تجارت خارجی ایران و مثبت شدن تراز تجاری و رشد ۴ درصدی اقتصاد بوده‌ایم و...

این چهره «ایران قوی» امروز است؛ ایرانی که بر چالش تحریم غلبه کرده و در حال خروج تدریجی از رکود اقتصادی است. سؤال اساسی که مطرح می‌شود این است که با این ‌حال چه نیازی به مذاکره با غرب خبیث و جنایتکار است؟

موضوع اصلی محل مذاکرات نیست!

نکته دیگری که نباید ازنظر دور داشت این است که موضوع اصلی در مذاکرات هسته‌ای، محل مذاکرات نیست چه آنکه اگر آمریکا می‌خواست تحریم‌ها را لغو کند در وین هم می‌توانست این کار را بکند. بنابراین تعیین مکان دیگری برای مذاکرات ممکن است این شائبه را ایجاد کند که چین و روسیه مزاحم مذاکرات بودند! و قرار است با مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا در قطر، چین و روسیه دور زده شوند!

این در حالی است که روابط ایران با چین و روسیه توسعه یافته و در این دوره شاهد عضویت ایران در شانگهای، پالس مثبت چین و روسیه برای حضور و همکاری ایران در بریکس پلاس بوده‌ایم. چین و روسیه در شورای حکام به قطعنامه اخیر ضدایرانی غربی‌ها رأی منفی داده‌اند و اساساً در مذاکرات هسته‌ای وین، بیشترین همکاری با ایران را داشته‌اند.

بنابراین موضوع اصلی، محل مذاکرات نیست و غربی‌ها منتظرند که ایران در قبال تله‌گذاری دیپلماتیک آمریکا و اروپا (آمدن بورل به تهران) به آنها جایزه داده و با ذوق و خوشحالی به استقبال ادامه مذاکره (عقب‌نشینی از مواضع و شروط اصلی) برود!

بنابراین دستگاه دیپلماسی کشورمان باید با ملاحظه و تأمل بیشتری در موضوع مذاکرات آینده ورود کند و با مقاومت بر حقوق ملت ایران لحظه‌ای از مواضع انقلابی و شروط اصلی (لغو کامل تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ارائه تضمین از سوی طرف آمریکایی) عقب‌نشینی نکند، چنان‌که تاکنون چنین بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • مردم IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    30 24
    کاسب تحریم است
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      17 4
      یه چی در گوشی بهت بگم تحریم و اینا کشکه. مشکل مملکت ما ساختار اشتباه اقتصادیه. کاسب برجام و کاسب تحریم هم همش الکیه.
    • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      13 12
      تو نیز کاسب وطن فروشی
    • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      10 15
      جد و آبادت کاسب تحریمه غربگدااااااااااااا ...........
    • حیدری IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      14 11
      کاسب تحریم و برجام یکی هستن و غربگراهان
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      4 1
      کاسب تحریم کسانی هستند که دارایی های کشور را به پای میز مذاکره با بمب اتم داران می آورند تا یک تکه نان بگیرند که آن را نمی‌دهند و بلکه بیشتر فشار می آورند!حال توسط هر کسی بخواهد باشد لطفا منتشر کنید اگر وجدان دارید
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      5 2
      ای بدبخت حسین شریعتمداری از زمانی که زندان ساوک بود تا الان اگر یه چشمک به اربابت میزد صد برابر ان گرین کارتی تو رویاهای تو است بهش میدادن
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      4 1
      وطن فروش
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    15 6
    حالم به هم می خوره از این مذاکرات
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      1 1
      کاملا درسته و تا زمانیکه وزارتخارجه و سفارتخانه ها همچنان در اختیار و سلطه بلامنازع یاران و هواداران برجامی وزیر سابق و دولت سابق باقی بمانند ازین خطاهای راهبردی فاحش بسیار خواهیم دید!!!
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    19 11
    احسنت،مثل همیشه با بصیرت ونکته سنج ودقیق،ماشاالله حاج حسین عزیز و نقطه زن.
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    11 7
    احسنت،عصبانیت صهیونیست نجس نیز از سفربورل به تهران،تصنعی وتکمیل کننده پازل فریب ایران میباشد،ایران قوی ان شاءالله در تله دیپلماتیک گرفتارنخواهدشد!!!
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    7 4
    مذاکراتی که غیر قانونی و خیانتی هست
  • حمید IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    6 1
    چی بگم
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    9 8
    خداییش من موندم بعضی از خودی ها چرا اینقدر از مذاکره میترسن؟ اونی که از توافق میترسه منافقین و ضدانقلاب هستش چون میدونن با رفع حتی حداقلی تحریمها جمهوری اسلامی قدرتمندتر از قبل خواهد شد و دولت هم با خیال راحت میتونه اقتصاد مملکت رو ترمیم کنه
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      1 1
      شما از رفتار غیر قانونی خودتان بترسید که فراتر از قانون آژانس رفتار می کنید تا با خوش خیالی حسن نیت انجام دهید و 20 سال هم ادامه دادید درحالی که نمی‌دانید آنها دنبال چی هستند
    • ایرانی IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      5 1
      زبان دنیا بلدتان ۸سال نترسید و مذاکره کرد و عاقبت شد اینکه میبینیم!!! یا نادانی که توصیه میکنم به مطالعه و تعقل یا منافقی که خدا بدادت برسه
  • بیرانوند IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    5 3
    موافق مشرقم
  • بختیاری IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    6 3
    احسنت. از غرب وحشی زالو صفت بعید نیست که بااین ترفند روسیه وچین را که متحد ماهستند. همانند دوره فرد موردنظر نسبت به ما بدبین کنند.البته برای ایجاد اجماع در مرحله بعدی که احتمالا مکانیسم ماشه (دستاورد اقای زبان بلد زرنگ باهوش نیویورکی ) می باشد.!
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    10 4
    کاسب تحریم اونها هستن که به اسم برداشتن تحریمها مردم رو گول زدن و کشور رو عقب انداختن، تحریم ها رو چندبرابر کردن و تورم چندین برابری رو به اقتصاد تحمیل کردن.
  • فراهانی IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    7 4
    هدف بورل یارگیری از اعراب ، و بها دادن به مرتجعین عرب است
  • فیروز IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    10 6
    دقیقا، شیوه جدید آمریکاست نباید گول بخوریم
  • یک شهروند ایرانی IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    10 6
    من که مخالف مذاکره با شیطان بزرگ هستم
  • سلیم IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    11 9
    درود بر کیهان و بصیرتش
  • محمود IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    7 4
    هیچ اشکالی نداره ماهم به قصد بازی دادن مذاکره میکنیم وکار خودمون را انجام میدیم... بهترین حرکت در مبارزه استفاده از فن و زور حریف در امتداد خودش است...حتما مثل پر کاه جا کن میشه ..انشالله
  • قربانی IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    6 4
    موافقم. از سر گیری توافق چه معنی ای داره وقتی مجدد تحریم کردن؟
  • CA ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    7 5
    کاملا مخالف شروع مجدد مذاکرات هستم. ادامه وضعیت فعلی بهترین کار بود
  • صولتی IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    8 3
    راه حل اصلاح اقتصاد ما درونیه. مذاکرات فقط اتلاف وقته
  • خسرو IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    9 6
    از دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی هرچی شریعتمداری گفته درست بوده
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    8 4
    مطالب کاملاً دقیق و درست بیان شده، و تشکر از روشنگری و هشدارهای صادقانه کیهان به عموم مردم.
  • پدرام IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    6 1
    موافقم
  • IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    3 1
    توافقی نمیشه
  • الیگودرزی IR ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    3 1
    عالی
  • من و خانواده ایرانی اصیل IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    7 2
    من مخالف مذاکرات با آمریکا و نوچه هاشم
    • حسام IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      3 1
      جان ؟؟؟ نوچه هاشم ؟؟ نوچه هاشم دیگه کیه ؟؟؟
  • IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    6 2
    گل گفتی مشرق
  • مهرداد IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 5
    تله چی ؟
  • IR ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    1 1
    خدا را شکر محل مذاکرات هم حل شد نمی شد توی خود ایران باشد
  • باغبان پیر FR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    5 0
    یک برجامی در سال ۲۰۱۵ به توافق رسیده امریکا و فرانسه و آلمان و انگلستان باید آنرا اجرا کنند . وین و قطر ندارد.
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    10 0
    آمریکا هرگز تحریم ها را لغو نمی کند
  • خلیج همیشه فارس IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    4 2
    گرچه آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست اما برای ما محورمذاکرات مهم است نه محل مذاکره
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    7 0
    مگه نمیگید برجام خیانت بود و جز ضرر چیزی نداشت،پس همین امروز مرگ برجام رو اعلام کنید و تمام.
    • حاجی اذری IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      2 0
      دربرجام بندی آورده اندکه اگرایران به هردلیلی ازبرجام خارج شود همه تحریم‌ها یکباره بر میگرده......غربگراهای اصلاح طلب گند تاریخی زده اند...ایران به این سادگی‌ها ازخیانت آنان خلاصی ندارد....
  • وحید IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    2 1
    مؤسسه جهانی صندوق‌های ثروت ملی چندی پیش اعلام کرد که «صندوق توسعه ملی ایران هفدهمین صندوق ثروتمند دنیا با وجود تحریم‌ها» به ما چه مربوط ..ربطی به ملت نداره ..نگید ملی لطفا مبارک صاحبش مارو چه به توسعه ملی ؟
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    2 0
    کیهان کمی هم راجب بورس مطلب بنویسه که هیچکس براش کاری نمیکند ...20ساله داریم مذاکره میکنیم 20سال دیگه هم احتمالا طول میکشه احتمالا تا قیامت طول میکشه ویک عده هم حق ماموریت میگیرند عشق وحال
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    1 1
    آمریکایی ها و اروپاییها به شدت نیازمند فروش نفت ایران به بازارهای جهانی هستند تا از این طریق بر روسیه فشار وارد کنند و بین ایران و روسیه به نوعی رقابت بیاندازند. آنها میخواهند با پر رویی وانمود کنند که اجازه فروش نفت مرتبط به توافق هسته ای است. در حالی که این دو هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند. غربی ها میخواهند قوانین و کنترل تمامی مراحل این فرایند و آینده آن را طبق استانداردهای خودشان تمام کنند و مهمتر از همه پول فروش نفت را به دلار و به وسیله بانک غربی بر ما تحمیل کنند.. این یعنی دوبار اقتصاد ایران را به نفع غربی ها شرطی کردن که اصلا کار درستی نیست. کاری که در قطر میتوان انجام داد اینست که بدون دادن کمترین امتیازی در موارد هسته ای و شروط ایران - آمریکایی ها را مجبور به پذیرش فروش نفت ایران به بازرهای جهانی کنیم با این تفاوت که پول آن با روبل روسیه و از طریق بانک گازپروم انجام گیرد. غربی ها مجبور به این اقدام خواهند بود و برای دراز مدت بسیار به کمک منافع ایران خواهند شد.
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    3 1
    تحلیل خوبی بود از اوضاع برجام.
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    1 1
    این غربیها اول برعلیه ایران بیانیه می دهندوبعدمیایندتاایران رادلگرم کنند.به نظرمیادبه جای رفع تحریمهاباسرگرم کردن گفتگوهاوزمان خریدن ازایران به دنبال اهداف صهیونیستها باشند
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    2 0
    اسراییل شدیداً مخالف برجامه جالبه بدونید یه عده داخل ایران هم مخالف شدید برجام هستن از نگاه من اسراییل به این علت مخالفت میکنه چون با اجرای برجام ایران قویتر میشه داخلیها به این علت مخالفن چون ترس از این دارن که ثروت هنگفتی که از دور زدن تحریم نصیبشون میشه قطع بشه پول نفت بعضی آدم رو هار می‌کنه مثل بابک زنجانی‌ها مثل رعیت‌ها و هزاران زالو صفت دیگه
  • مجید IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    2 1
    کیهان سیاستگذار نظام است؟؟؟!!!
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 0
    فعلا نان ، بنزین و دارو گران نمیشود به محض آماده شدن زیر ساخت ها قیمت دارو واقعی خواهد شد. جمال روغن چهارصد هزار تومانی را عشق ه ٱف براصلاح طلبان وغربگداها
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 0
    خداییش انصاف نیست هم بتن ریزی کنیم هم تحریمهازیادبشه حتی باپرخاش هم که شده بایدحق این مردم عزیزومظلو ومقاوم ومقتدرمونو بگیرید
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    6 2
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • محمود IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 0
    کشور عزیز ایران به هیچ کس باج نمیدهد
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 0
    غرب اگر نفت می خواهد. پول ها و اموال مارا اول ازاد نماید. بعد پول نفت را از قبل واریز کند. ان وقت نفت ببرد. مذاکره هم نمی خواهد. فن اوری هسته ای هم حق ما است.
  • یاور IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 0
    درود
  • FR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 0
    اصلا این خیلی تابلو بود که بورل اعلام کند محل مذاکرات تغییر کرده گون در فرمت ۴+۱ نیست !
  • US ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    2 0
    سلام. نکته ی ریز و دقیقی است. کاری به پروپاگاندای عامیانه نداریم که یه روز میگن فلان جزیره را به چین فروختیم یه روز میگن پدرپوتین ببینید چی میگه و و و که واقعا هرکس اندازه ی یک ارزن سواد سیاست روز را داشته باشه می دونه اینها ابلهانه و تراوشات پیر پاتال های تیرانا و اون خونخواره که تو مخ یه عده عوام کردن. و حقیقت اینه که ما به واقع امروزه داریم تغییر بزرگی در هژمونی دنیا مشاهده می کنیم و دیوارهای کاخ به ظاهر سفید ( و در باطن سرخ سرخ از خون تمام ملت های مظلوم دنیا ) تَرَک هایی برداشته که هیچ ماله کشی نمی تونه روشون را بپوشونه. این از آمریکا که شاهد مثال هم تا دلتون بخواد در سخنان انواع کلان سیاستمداران غرب هست از فوکویاما تا چامسکی و و و . اروپا هم که از روز اول دریوزه بود و چشمش به دهن به قول روحانی کدخدا بود و هست. اما جنگ روسیه و اوکراین حقیقت تلخی است که با طولانی شدن و رسیدن به دروازه های پاییز و شروع بحران انرژی در اروپا، کاری به سر اروپایی ها میاره که از سرما کدخدا را فراموش کنند و به پای ایران بیفتند که نفت بهشون بده. در مورد رژیم صهیونیستی هم که خودتون دارید می بینید و می شنوید بزرگان سیاسی و نظامی شون چی دارن میگن... رییس سابق ضد اطلاعات شون چند وقت پیش گفت که موندیم با ایران و برجام چه کنیم. بذاریم توافق بشه یعنی موافقت کردیم سیلی از بسته های مالی راهی کشور دشمن ( ایران ) بشه و اگر نذاریم توافق بشه که ایران از 19 درصد رسیده به بالای 60 درصد غنی سازی و همینجوری میره تا 90 درصد و اون موقع دیگه نمیشه کاریش کرد. مجموع اینها را که کنار هم بگذارید می فهمید که چرا جوزف بورل دستپاچه دوید اومد ایران و حاوی پیام آمریکا بود. پس اینا اگه هم نرمشی نشون میدن چون راه دیگری براشون نمونده. با این وصف خواهشمندیم از بزرگان سیاست خارجی مون که با نگاه مقتدرانه به میدان برن و مطمئن باشن زمانی تا تحقق وعده ی الهی نمونده. ما مردم هم تا اینجا را ساختیم بعد از این هم می سازیم. مطمئنا آینده ازآن ماست. ان شاء الله.
  • NL ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 1
    آقا محض رضای خدا دست بردارید . چی چی تله است ؟؟ بذارید توافق بشه یه نفس راحت بکشیم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس