کد خبر 1391830
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱

همه با نام مدرسه دارالفنون در کتاب‌های تاریخ زمان تحصیل خود آشنایی دارند. این مدرسه در واقع اولین دانشگاه آن دوران بود؛ که در سال ۱۲۳۰ شمسی با تلاش‌ امیرکبیر، وزیر دانای ناصرالدین شاه قاجار، بنا شد. تاریخ آموزش عالی در ایران، از زمان تأسیس مدرسه دارالفنون آغاز می‌شود. 

اجاره روزانه سوئیت و آپارتمان مبله در تهران

شما می‌توانید از سایت اسنپ روم، اجاره آپارتمان مبله در تهران یا اجاره روزانه خانه در تهران را انتخاب کنید. همچنین با بررسی اجاره سوئیت در تهران محل اقامت خود را با بهترین قیمت رزرو کنید و به راحتی برای گردش و بازدید از مدرسه دارالفنون به این شهر بیایید.

در این خبر قصد داریم اولین مدرسه نوین در ایران را بررسی کنیم. همچنین به معرفی تاریخچه و اتفاقات تاریخی این مکان بپردازیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد، تا انتهای متن همراه ما باشید.

مدرسه تاریخی دارالفنون در کجاست؟

دارالفنون، نام مدرسه‌ای قدیمی است که به دستور ‌امیرکبیر، نخست وزیر ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد. این مدرسه در خیابان ناصرخسرو تهران واقع شده است. دارالفنون، اولین مؤسسه آموزش عالی مدرن کشور محسوب می‌شود. دو سال پس از انتصاب ‌امیرکبیر به عنوان وزیر اعظم، نخستین گام‌ها برای تأسیس مؤسسه آموزشی که متعاقباً به دارالفنون معروف شد، برداشته شد.

امیرکبیر پس از سفر به روسیه، به نیاز کشور برای یک مؤسسه آموزش عالی پی برد. او برای ساخت دارالفنون، که به عنوان «مدرسه جدید» شناخته می‌شد، مکانی را نزدیک به کاخ سلطنتی انتخاب کرد. برای بازدید از مدرسه دارالفنون، شما می‌توانید به صورت اختصاصی از سایت اسنپ روم، گزینه‌های اجاره سوئیت در تهران را بررسی کنید. همچنین با اجاره روزانه خانه در تهران یا اجاره آپارتمان مبله در تهران برای سفر به این شهر برنامه‌ریزی کنید.

اجاره روزانه سوئیت و آپارتمان مبله در تهران

تحصیلات عالی در دارالفنون چگونه بود؟

در بنای اولیه دارالفنون ۵۰ اتاق در اطراف حیاطی قرار داشتند. این مدرسه شامل سالن غذاخوری، آزمایشگاه‌های فیزیک، شیمی، کتابخانه و چاپخانه بود. ‌امیرکبیر هفت استاد و دانش‌پژوه را از اتریش برای تدریس در مدرسه استخدام کرد.

او این مدرسه را تأسیس کرد تا جوانان ایرانی بتوانند علوم جدید و نظامی را بیاموزند. موضوعات اصلی تدریس شده در این مدرسه زمین‌شناسی، پزشکی، ریاضیات، مهندسی، داروسازی، تاریخ، جغرافیا و علوم نظامی بود.

از آنجایی که آلمانی زبانان و مترجمان کافی در کشور وجود نداشت، دوره‌ها به زبان فرانسه تدریس می‌شد. دانش‌آموزان جدید باید قبل از شروع رسمی تحصیل در مدرسه، یک کلاس مهارت زبان فرانسه را بگذرانند. بعداً روسی و انگلیسی به زبان‌های تدریس شده در مدرسه اضافه شدند.

برای رزرو اقامتگاه‌های مبله، در سایت اسنپ روم، اجاره سوئیت در تهران را بررسی کنید. همچنین می‌توانید از بین اجاره آپارتمان مبله در تهران یا اجاره روزانه خانه در تهران، محل اقامت خود را با قیمت مناسب در این شهر انتخاب کنید.

اجاره روزانه سوئیت و آپارتمان مبله در تهران

فارغ التحصیلان برجسته دارالفنون چه کسانی هستند؟

مدرسه دارالفنون به مدت حدود ۸۰ سال باقی ماند و با وجود اینکه هنوز قابل استفاده بود، تخریب شد. میرزا یحیی خان رئیس وزارت معارف، این دانشگاه را تخریب کرد. بنای فعلی دارالفنون، توسط یک معمار روسی بازسازی شد. ساختمان جدید مدرسه دارای ۳۲ کلاس درس بود.

بخش‌های زیادی از مؤسسه بعدها در دانشگاه تازه تأسیس تهران ادغام شد. فارغ التحصیلان این مدرسه از تأثیرگذارترین چهره‌های تاریخ معاصر ایران بودند. در ادامه به برخی از فارغ التحصیلان برجسته دارالفنون اشاره می‌کنیم.

  • محمد غفاری، معروف به کمال الملک، نقاش سلطنتی
  • جهانگیرخان سور اسرافیل، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی
  • غلامحسین درویش خان، موسیقیدان معروف
  • محمدعلی فروغی معروف به ذکاءالملک، نخست وزیر و محقق
  • علی اکبر دهخدا، نویسنده و زبان‌شناس
  • صادق هدایت، داستان‌نویس

سرانجام ‌امیرکبیر چگونه بود؟

امیرکبیر، به عنوان یکی از نوآورترین و تواناترین چهره‌های عصر قاجار شناخته می‌شود. درست زمانی که همه کارها به نتیجه رسید، ‌امیرکبیر از تمام مسئولیت‌هایش برکنار شد. مادر ناصرالدین شاه و دیگر شخصیت‌های با نفوذی که حقوق‌شان با اصلاحات مالی‌ امیرکبیر کاهش یافت، او را یک تهدید می‌دیدند.

این افراد، توسط خارجی‌هایی که نفوذشان به شدت کاهش یافته بود، حمایت می‌شدند، بنابراین برای برکناری ‌امیرکبیر تلاش کردند. در نهایت، ‌امیرکبیر به کاشان فرستاده شد و اندکی بعد در حین غسل در حمام معروف فین اعدام شد. گفته می‌شود دارالفنون توسط ناصرالدین شاه با ۳۰ دانش‌آموز و ۱۳ روز قبل از کشته شدن ‌امیرکبیر، افتتاح شد.

اجاره روزانه سوئیت و آپارتمان مبله در تهران

ابیاتی الهام‌بخش از شاعران پارسی‌گو بر روی موزاییک‌های آبی که دیوارهای حیاط را زینت می‌دهند، به نمایش درآمده است. اسنپ روم به شما پیشنهاد می‌دهد در متنوع‌ترین اقامتگاه‌های مبله و با کیفیت، با قیمت باورنکردنی اقامت خود را در تهران رزرو کنید.

شما می‌توانید فقط در سایت اسنپ روم، گزینه‌های اجاره سوئیت در تهران را بررسی کنید و با اجاره روزانه خانه در تهران یا اجاره آپارتمان مبله در تهران بدون دغدغه به مسافرت بروید.

سخن آخر

همانطور که در متن مقاله مطالعه کردید؛ میرزا تقی خان فراهانی، معروف به‌ امیرکبیر، به ناصرالدین شاه قاجار توصیه کرد که اولین دانشگاه ایران را بنا کند و دارالفنون ساخته شد.

ساختمان قدیمی این مدرسه، پس از ۷۸ سال فعالیت تخریب و ساختمان فعلی در سال ۱۳۰۸ بنا شده است. امروزه این مکان، به مرکز اسناد و خزانه وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است.

شما می‌توانید با اجاره سوئیت در تهران از سایت اسنپ روم، اپلیکیشن اسنپ روم و سوپر اپلیکیشن اسنپ به راحتی برای گردش به تهران سفر کنید. همچنین از طریق تماس تلفنی شرایط اجاره روزانه خانه در تهران را بررسی و در نهایت رزرو کنید.

اسنپ روم با پشتیبانی ۲۴ ساعته واقعی خود در تمام مدت سفر همراه شماست و کارشناسان پشتیبانی آن در هر ساعت از شبانه روز پاسخگوی شما خواهند بود.

اگر برنامه سفر شما به هر دلیلی به تعویق افتاد، می‌توانید به صورت رایگان اقامتگاه خود را در این سایت کنسل کنید.

این مجموعه، در ارائه ارزانترین و با کیفیت‌ترین اقامتگاه‌ها در مرکز شهر با دسترسی آسان به حمل و نقل عمومی، پیشرو است.

تمامی اقامتگاه‌ها توسط تیم کنترل کیفیت اسنپ روم به صورت دوره‌ای بررسی می‌شود. ‌امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات خوبی برای برنامه‌ریزی سفر و اجاره آپارتمان مبله در تهران بدست‌آورید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس