کد خبر 1391106
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
نفس‌های آخر جانسون در قدرت

بوریس جانسون دیروز برای شرکت در اجلاس سران کشورهای مشترک‌المنافع راهی رواندا شده است.

به گزارش مشرق، «مایکل هوارد» رهبر پیشین و عضو بانفوذ حزب محافظه‌کار می‌گوید که بوریس جانسون چاره‌ای جز استعفا ندارد. او به اعضای دولت پیشنهاد کرده که موضع خود را در قبال یک دولت ضعیف تحت رهبری بوریس جانسون مشخص کنند. هوارد در گفت‌وگو با شبکه رادیویی بی‌بی‌سی تصریح کرد کرد که عملکرد حزب و دولت، تحت رهبری جدید بهتر خواهد بود.

بوریس جانسون دیروز برای شرکت در اجلاس سران کشورهای مشترک‌المنافع راهی رواندا شده است. بر اساس برنامه اعلام شده او سپس برای حضور در اجلاس گروه هفت راهی آلمان خواهد شد و از آنجا هم مستقیم راهی اسپانیا برای شرکت در اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی است.

جفری کلیفتون براون خزانه‌دار فراکسیون حزب محافظه‌کار (موسوم به کمیته ۱۹۲۲) معتقد است که جانسون باید برای رسیدگی به بحران اخیر از سفر باز گردد. او در گفت‌وگو با شبکه رادیویی تایمز بر لزوم برگزاری رای عدم اعتماد به جانسون تاکید کرد. نخست وزیر انگلیس ماه گذشته از رای عدم اعتماد هم حزبی‌های خود نجات یافت و طبق قوانین حزبی، جایگاه او تا یک سال تثبیت شد. اما مخالفان او در داخل حزب خواستار اصلاح قوانین به گونه‌ای هستند که بتوان رهبری جانسون را به چالش کشید.

حزب جانسون دیروز درجریان انتخابات میان دوره ای مجلس عوام، دو کرسی را به حزب کارگر و حزب لیبرال‌ دمکرات واگذار کرد، بطوری که برخی رسانه های کشور آن را شکستی خفت بار و تحقیر آمیز برای دولت جانسون تعبیر کردند.

حزب محافظه کار، در این انتخابات کرسی جنوب غرب انگلیس را که بیش از یک قرن در اختیار این حزب بود، از دست داد و حزب کارگر به عنوان رقیب اصلی حزب محافظه کار توانست کرسی حوزه انتخابیه ویکفیلد در شمال انگلستان را دوباره تصاحب کند. همچنین حزب جانسون کرسی‌های تیورتون و هونیتون را به حزب لیبرال دمکرات‌ واگذار کرد.

در همین پیوند «الیور داودن»، دبیر حزب محافظه‌کار حوالی ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه صبح امروز از سمت خود استعفا کرد. او در نامه‌ای به «جانسون» هشدار داد که حامیان حزب «مضطرب و ناامید» هستند و تاکید کرد «ما نمی‌توانیم به طور معمول به کار خود ادامه دهیم، یک نفر باید مسئولیت اوضاع را بپذیرد. من به این نتیجه رسیده‌ام که در این شرایط، باقی ماندن در این سمت درست نیست.» این مقام ارشد حزب محافظه‌کار در نامه خود تاکید کرد که استعفای وی «تصمیمی عمیقاً شخصی» پس از «نتایج بسیار ضعیف برای حزب» بوده است.

بوریس جانسون در اظهارنظری از رواندا گفت که پیام رای دهندگان را دریافت کرده اما از قدرت کنار نخواهد رفت. طبق گزارش منابع خبری، جانسون به وزیر دارایی هم گفته که نگران استعفای بیشتر اعضای دولت نیست.

ناظران پیش‌بینی می‌کنند جانسون به طور جدی در معرض خطر کودتا و استعفای اعضای کابینه قرار دارد.

نخست وزیر انگلیس در انتخابات سراسری سال ۲۰۱۹ موفق شد با کسب ۳۶۵ کرسی پارلمان به پیروزی خیره‌کننده‌ای دست یابد. او با شعار برگزیت، نه تنها آرا خاکستری که مناطق تحت اختیار حزب کارگر را تصاحب کرد. اما نتایج انتخابات دو کرسی پارلمان نشان داد که توانایی او برای تکرار ترفند سال ۲۰۱۹ به خطر افتاده است.

اوضاع اقتصادی انگلیس چندان تعریفی ندارد. جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است. این واقعیت که دورنمایی از بهبود اوضاع دیده نمی‌شود و مقامات رسمی هم درباره تشدید اوضاع هشدار می‌دهند، مردم کشور را شوکه کرده است.

شاخص نرخ تورم در انگلیس بر اساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی این کشور به ۹.۱ درصد در ماه گذشته میلادی (می) رسیده است که بالاترین رقم در ۴۰ سال گذشته بشمار می‌رود.

پیش از جنگ اوکراین پیش‌بینی می‌شد که نرخ تورم با وجود فشارهای ناشی از برگزیت و بحران همه‌گیری کرونا در محدوده ۲ درصد سیر کند. اما حالا اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ تورم به دلیل افزایش بهای انرژی، تا پایان سال‌جاری میلادی به بالای ۱۱ درصد می رسد.

این درحالیست که بالغ بر ۴۰ هزار نفر از کارکنان شبکه ریلی انگلیس در اعتراض به شرایط کاری و دستمزدهای خود، دست از کار کشیده‌ و سیستم حمل و نقل سراسر کشور را زمین‌گیر کرده‌اند. دیروز رئیس اتحادیه کارکنان راه‌آهن، دریانوردی وحمل‌ ونقل (آرام‌تی) درباره احتمال برگزاری دور جدید اعتصاب در ماه آینده هشدار داد.

این درحالیست که صدها تن از کارکنان شرکت هواپیمایی انگلیس نیز امروز به برگزاری اعتصاب در میانه تعطیلات تابستانی رای موافق دادند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی گزارش داد: قرار است ۷۰۰ کارگر در تعطیلات تابستانی زمانی که انتظار می‌رود تقاضای مسافران به سطح قبل از همه‌گیری بازگردد اعتصاب کنند. تاریخ اعتصابات در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

زمزمه‌هایی درباره برگزاری اعتصاب از سوی کارکنان سایر بخش‌های عمومی نیز شنیده می‌شود.

تازه‌ترین نتایج نظرسنجی‌ صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که بیشتر مردم این کشور خواهان برکناری بوریس جانسون از قدرت هستند. طبق این نظرسنجی‌ حزب اصلی مخالف دولت (کارگر)، از محبوبیت بیشتری نسبت به حزب جانسون برخوردار است. تحلیل بیشتر رسانه‌های انگلیس هم این است که رفتن جانسون یک موضوع قطعی است و از مرحله شاید و اگر به «چه زمانی» رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    1 1
    اونا بلدن از پس خودشون بربیان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس