کد خبر 1390910
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
بیانیه «بریکس» درباره مذاکرات روسیه و اوکراین

سران کشورهای عضو گروه بریکس پس از برگزاری نشستی، در یک بیانیه مشترک از مذاکره میان روسیه و اوکراین حمایت کردند.

به گزارش مشرق، سران گروه «بریکس» شامل اقتصادهای نوظهور، پنجشنبه شب در بیانیه پایانی نشست خود از برگزاری مذاکره میان روسیه و اوکراین حمایت کردند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در این بیانیه آمده است: «وضعیت در اوکراین را به بحث گذاشتیم و بر مواضع خود که در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل اعلام شده تأکید کردیم».

سران بریکس شامل کشورهای برزیل، روسیه، چین، آفریقای جنوبی و هند پس از اتمام چهاردهمین نشست خود به میزبانی پکن اعلام کردند: «درباره تعمیق همکاری درباره رقابت‌ها میان کشورهای بریکس و ایجاد شرایطی برای رقابت عادلانه در زمینه تجارت جهانی و همکاری‌های اقتصادی توافق کردیم».

این بیانیه می‌افزاید، کشورهای بریکس همچنین بر تعهد خود به جهان عاری از سلاح اتمی تأکید کرده و خواستار مشارکت معنادار کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته شدند.

در این بیانیه همچنین آمده است:‌ «نتیجه نشست جهانی سال ۲۰۰۵ را یادآور شده و بر نیاز به اصلاح سازمان ملل از جمله شورای امنیت تأکید داریم تا فراگیرتر، موثرتر و کارامدتر شده و نمایندگی بهتری از جانب کشورهای در حال توسعه داشته باشد تا به میزان مناسبی به چالش‌های جهانی پاسخ دهد».

در نشست پنجشنبه سران بریکس، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از سایرین درخواست کرد در برابر «اقدامات خودخواهانه» غرب همکاری کنند.

روز چهارشنبه «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین در در مراسم افتتاحیه مجمع تجاری «بریکس» از طریق ویدیویی گفت: «بحران اوکراین زنگ خطری را برای جهان به صدا درمی‌آورد. حقایق بار دیگر ثابت کرد که تحریم‌ها یک شمشیر دولبه است».

وی از آمریکا و اتحادیه اروپا به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه روسیه در پی تحولات اوکراین انتقاد کرد و گفت اعمال محدودیت‌های عمدی، به مردم در سراسر جهان آسیب می‌رساند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس