سناتورهای آمریکایی خواستار تحقیق واشنگتن درباره شهادت ابوعاقله شدند

۲۴ سناتور آمریکایی در نامه‌ای از دولت کشورشان خواسته‌اند مستقیماً در تحقیقات مربوط به شهادت خبرنگار الجزیره مشارکت کند.

به گزارش مشرق، ۲۴ نماینده مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته‌اند که واشنگتن به صورت مستقیم در تحقیقات مربوط به قتل «شیرین ابوعاقله»، خبرنگار روزنامه الجزیره در فلسطین اشغالی مشارکت کند.

سناتورهای آمریکایی خواستار تحقیقات شفاف و جامع، تحت نظارت واشنگتن درباره شهادت این روزنامه‌نگار فلسطینی-آمریکایی به هنگام پوشش خشونت رژیم صهیونیستی علیه معترضان در کرانه باختری در روز ۱۱ مه شده‌اند. 

قانونگذاران آمریکایی در این نامه نوشت‌اند: «مشخص است هیچ‌کدام از طرف‌های حاضر در میدان برای انجام تحقیقات معتبر و مستقل به یکدیگر اعتمادی ندارند. ما معتقدیم تنها راه برای دستیابی به این هدف این است که ایالات متحده مستقیماً مشارکت کند.»

یک سخنگوی مشاور امنیت ملی آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته واشنگتن در حال انجام تحقیقات رسمی در این خصوص نیست اما از دو طرف می‌خواهد شواهد مربوط به این تحقیقات را با یکدیگر رد و بدل کنند.

بعد از جنایت رژیم موقت صهیونیستی در قتل «شیرین ابو عاقله»، خبرنگار الجزیره، درخواست‌ها از آمریکا برای تجدید نظر در حمایت‌های بی‌قید و شرطش از رژیم صهیونیستی و مشروط کردن کمک‌های سالانه‌اش به این رژیم شدت گرفته است. 

وزارت خارجه آمریکا بعد از حمله عوامل رژیم موقت صهیونیستی گزارش‌ها به مراسم تشییع‌جنازه ابو عاقله این اقدام را «نگران‌کننده» خوانده و خواستار تحقیق درباره مرگ این خبرنگار شده بود. در آن زمان «جو بایدن» هم هنگامی که از سوی خبرنگاران درباره این قتل مورد سوال قرار گرفت به جای محکوم کردن این جنایت گفت که در جریان جزئیات نیست و لازم است درباره آن تحقیق انجام شود.

اما فعالان مستقر در آمریکا تصریح کردند چنین بیانیه‌هایی تنها بر همدستی واشنگتن با جنایات رژیم صهیونیستی و بی‌اعتنایی این رژیم به قوانین بین‌المللی صحه می‌گذارند.

«الیاس نیومن»، مدیر ارتباطات در «IfNotNow» که سازمانی در آمریکا متشکل از یهودی‌های مخالف با اشغالگری رژیم اسرائیل است در مصاحبه با شبکه الجزیره می‌گوید: «درخواست مقام‌های آمریکایی برای تحقیق در این خصوص، نشان‌دهنده ریاکاری و دو رویی بسیار بسیار عمیق آنها است. در واقع کاری که در اینجا آنها باید انجام بدهند این است که نگاهی به آینه بیندازند (کنایه از اینکه بایستی خودشان این تحقیق را انجام بدهند.)»

او اضافه می‌کند: «سیاستمداران تندرویی که طرفدار حمایت بی‌قید و شرط از اسرائیل هستند باید به آیینه بنگرند و این واقعیت را درک کنند که حمایت‌های مالی بی‌وقفه ما عامل بزرگی است که اسرائیل را قادر می‌کند احساس مصونیت کرده و این تخلفات حقوق بشری را مرتکب شود.»

کمک‌ها به رژیم صهیونیستی

دولت جو بایدن و مقام‌های ارشد او بارها تصریح کرده‌اند که کمک سالانه ۳.۸ میلیارد دلاری آمریکا به رژیم موقت صهیونیستی را نه کاهش خواهند داد و نه آن را به هیچ عامل دیگری منوط خواهند کرد.

«جینان دینا»، عضو «کمیته ضدتبعیض آمریکایی-عربی» که خودش را بزرگترین سازمان مدنی متشکل از آمریکایی‌های عرب‌تبار معرفی می‌کند ماه پیش در مصاحبه‌ای خاطرنشان کرد که شیرین ابو عاقله دومین شهروند آمریکایی است که نیروهای اسرائیلی در سال جاری میلادی او را به قتل رسانده‌اند. نخستین شهروند، «عمر اسد»، شهروند ۷۸ ساله آمریکایی بود که بعد از دستگیری در کرانه باختری در ژانویه جان باخت. 

دینا گفته آمریکایی‌های فلسطینی‌تبار، از جمله خودش هنگامی که برای دیدار با اعضای خانواده‌شان به فلسطین سفر می‌کنند احساس نمی‌کنند که دولتشان حمایتی از آنها به عمل می‌آورد.

دینا می‌گوید: «ما آمریکایی هستیم و مالیات می‌پردازیم، اما آن مالیات به معنای واقعی کلمه هزینه بدرفتاری با خانواده‌های ما و فلسطینی‌ها در سرزمین‌شان می‌شود. بسیاری از ما امسال از رفتن به فلسطین می‌ترسیم.»

اکنون چندین دهه است که اسرائیل اصلی‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه بوده و روسای جمهور و قانونگذاران از هر دو حزب آمریکا خودشان را متعهد می‌دانند حمایت‌های بی‌وقفه و غیرمشروط واشنگتن به این رژیم را مورد تأکید قرار دهند. دولت آمریکا علاوه بر کمک‌های سالانه ۳.۸ میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی، امسال ۱ میلیارد دیگر به این رژیم برای نوسازی سامانه گنبد آهنین کمک کرد. 

بر همین اساس «مایا بری»، مدیرعامل اندیشکده «موسسه آمریکایی-عربی»، مستقر در واشنگتن گفته کاملاً مشخص است که ایالات متحده را نمی‌توان به عنوان یک بازیگر بی‌طرف در درگیری‌های فلسطین و اسرائیل در نظر گرفت.

بری به الجزیره گفت: «ما در اینجا ناظر بی‌طرف نیستیم. ما خودمان را کاملاً به حمایت از اسرائیل که در حال ارتکاب این بدرفتاری‌ها است متعهد می‌دانیم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    2 0
    حالا نتیجه تحقیق که مشخصه ولی میخوان برای چی؟ خود امریکا خیلی از ترورهارو انجام داده مثل سردار سلیمانی ،عماد معنیه و....
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    4 0
    کاروجوداشتن رژیم اپارتایداسراییل وتنش افرینی های این اشغالگران است
  • گشتاسب IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    0 0
    از قدیم گفتن پیه را به دست گربه ندین حالا اعضای کنگره آمریکاه می خواهند کار تحقیق و شفاف سازی در مورد چگونه کشته شدن خبرنگار فلسطینی (ابوعاقله) کنند.
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    0 0
    اسرائیل دشمن مسیحیان جهان ومسیحیان امریکا واروپا ست، کشتن شیرین مسیحی وبه زمین انداختن تابوتش توسط اسرائیل اعلام جنگ اسرائیل با مسیحیان جهان است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس