کد خبر 1389773
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۰
آرتروز

آرتروز به معنای التهاب یا تورم یک یا چند مفصل است؛ برخی عوامل باعث تشدید خطر ابتلا به آرتروز می‌شوند.

به گزارش مشرق، آرتریت به معنای التهاب یا تورم یک یا چند مفصل است. علائم آن بسته به نوع آرتریت متفاوت است، اما معمولاً شامل درد و سفتی مفاصل است.

آرتریت طیف مختلفی را شامل می‌شود اما استئوآرتریت (OA) شایع‌ترین شکل آرتروز است؛ این نوع آرتروز عمدتاً در دست‌ها، مفصل ران و زانوها بروز می‌کند. در این بیماری، غضروف‌ها که انتهای مفاصل استخوان را پوشش می‌دهند به تدریج تخریب می‌شوند.

علائم آرتروز چیست؟

آرتروز ناشی از آسیب یا تجزیه غضروف مفصل بین استخوان‌ها است و بنابراین درد، التهاب و تورم، کاهش دامنه حرکتی و سفتی، از علائم شایع آرتروز است.

شیوع آرتروز در جهان چه قدر است؟

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که تقریباً ۱.۷ میلیارد نفر در سراسر جهان دارای مشکلات اسکلتی عضلانی هستند. کمردرد بیشترین آمار مشکلات اسکلتی عضلانی را به خود اختصاص می‌دهد و ۳۴۳ میلیون نفر درجهان از آرتروز (استئوآرتریت) رنج می‌برند. کشورهای پردرآمد بیشترین آمار مبتلایان به این مشکل را دارند.

CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا) تخمین می‌زند که از هر ۴ بزرگسال آمریکایی یک نفر به نوعی آرتروز مبتلا است که بیش از ۵۴ میلیون نفر را شامل می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۴۰ به ۷۸ میلیون نفر برسد. آرتریت انواع مختلفی دارد و بر اساس اطلاعات موجود در CDC ایالات متحده، بیش از ۳۲.۵ میلیون بزرگسال آمریکا به نوعی درگیر استئوآرتریت هستند.

عوامل مؤثر در بروز آرتروز چیست؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا چند عامل را در بروز آرتروز بسیار مؤثر می‌داند. بر اساس اعلام این مرکز، آسیب به مفاصل، سن بیمار، جنسیت، وزن، نژاد و ژنتیک از جمله عوامل اساسی مؤثر بر بروز آرتروز هستند.

بر اساس گزارش CDC احتمال بروز آرتروز با افزایش سن، افزایش می‌یابد. زنان به‌ویژه پس از سن ۵۰ سالگی بیش از مردان در معرض خطر ابتلا به آرتروز قرار دارند. این مرکز، وارد شدن فشار مکرر به مفصل را از دیگر عوامل مستعدکننده بروز آرتروز معرفی و تصریح می‌کند که چاقی، به دلیل آنکه فشار بیشتری به مفاصل تحمل‌کننده وزن وارد می‌کند، عامل مهمی در بروز آرتروز به شمار می‌رود.

به گفته این مرکز، نژاد و عوامل ژنتیکی نیز از مسائل تأثیرگذار بر بروز آرتروز است به طوری که برخی از جمعیت‌های آسیایی در معرض خطر کمتری نسبت به ابتلا به آرتروز قرار دارند.

راه درمان آرتروز چیست؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا تأکید می‌کند که افراد برای درمان آرتروز باید فعالیت بدنی خود را افزایش و وزن خود را کاهش دهند. مصرف داروهای مسکن، استفاده از وسایل توانبخشی مانند عصا و انجام عمل جراحی از راه‌های درمان آرتروز به شمار می‌روند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    2 0
    به گفته آن دکتر نماز هم یکی از عوامل آرتروز است
  • اس AT ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    2 0
    اون مردک یک پول دوست مدرک پرست که اگه کنترل بشه مطمئنا از اون کسانی هست که دستگاه کارت خونش هم با میزان‌ فرار از مالیات از کار افتاده. حیف که تازه دکتر شده و هنوز خام شهوت دیده شدن و شاید هم گرین کارته .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس