ناگفته‌های پروفسور از ساختن پرسپولیسِ رویایی تا شانس موفقیت تیم‌ملی در قطر/ برانکو: کی‌روش برای حضور در ایران با من تماس گرفت

سرمربی تیم ملی فوتبال عمان گفت: کارلوس کی‌روش زمانی که قصد داشت سرمربی تیم ملی ایران را بر عهده بگیرد با من تماس گرفت و نظر خواست.

به گزارش مشرق، برانکو ایوانکوویچ در مصاحبه با یک برنامه تلویزیونی ایرانی در مورد شرایطش در تیم ملی عمان و عملکرد این تیم در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر گفت: افتخار می کنم که سرمربی تیم ملی عمان هستم چرا که فدراسیون فوتبال این کشور شرایط خیلی خوبی را برای ما و دستیاران مهیا و از ما حمایت کرد.

وی افزود: به دلیل شیوع کرونا شرایط سختی را گذراندیم اما شرایط در تیم ملی خوب بود. فدراسیون فوتبال عمان شرایط خوبی را مهیا کرد تا از بازیکنان استفاده کنیم و همچنین پیش از اولین بازی اردوهای خوبی را برگزار کردیم.

سرمربی تیم ملی عمان تاکید کرد: ما بازی‌های خوبی را انجام دادیم چرا که نه تنها ژاپن عربستان و استرالیا، بلکه چین هم در رنکینگ فیفا شرایط بهتری از ما داشت. با همه این مسائل نتایج خیلی خوبی گرفتیم و تنها یک امتیاز از استرالیا کمتر آوردیم که در پلی آف جام جهانی حضور پیدا کرد.

وی ادامه داد: ما یک رویای برای خودمان ترسیم کردیم که برای رسیدن به آن هم نزدیک بودیم و تلاش کردیم. فدراسیون پشتیبانی خوبی از من داشت و برنامه بلند مدت و میان مدت خواست و قرارداد مرا برای دو سال دیگر تمدید کرد و چشم انداز ما جام ملتهای آسیا ۲۰۲۳ است‌.

ناگفته‌های پروفسور از ساختن پرسپولیسِ رویایی تا شانس موفقیت تیم‌ملی در قطر/ برانکو: کی‌روش برای حضور در ایران با من تماس گرفت

برانکو در مورد  تیم ملی ایران هم گفت: در سال ۲۰۱۱ زمانی که تازه کارلوس کی روش قصد ورود به فوتبال ایران را داشت، نظر من را پرسید که گفتم فوتبال ایران ظرفیت فنی زیادی دارد و بازیکنانی دارد که عاشق کارکردن هستند و کیفیت مناسبی دارند. الان که ۱۵ سال از آن حرف می‌گذرد ۱۵ بازیکن ایران خارج از کشور بازی می کنند که چندین نفر از آنها در لیگ های معتبر اروپایی هستند. این نشان می دهد که فوتبال ایران نسبت به سایر کشورهای آسیایی متمایز است.

وی با اشاره به اینکه کی‌روش پیش از ورود به ایران با او تلفنی صحبت کرد گفت: او با من تماس گرفت و من هم به او توصیه کردم که این شغل را بپذیرد چرا که بازیکنان ایرانی عاشق کار کردن هستند و کیفیت خوبی داشتند.

برانکو در مورد اینکه آیا آن آخرین تماس با کی‌روش بود یا خیر، تاکید کرد: خیر. با هم در ارتباط بودیم تا زمانی که شرایط به نحوی رقم خورد که من باید از بازیکنان و باشگاهم حمایت می کردم. این را بارها گفتم. زمانی که من در ایران مربی هستم و برای باشگاهی کار می‌کنم وظیفه من حمایت از بازیکنانم است و باید آنها را به بهترین شکل تمرین دهم و برای آینده آماده کنم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با کی‌روش دیگر در ارتباط نیست، گفت: او مسیر حرفه‌ای خودش را پیش گرفت و من هم در جای دیگری کار می‌کنم. تماسی با هم نداریم. عقیده من این است که تیم ملی با کیفیت بازیکنان در آن زمان می‌توانست نمایش بهتری ارائه دهد. من ایران ندیده بودم که با کسی دعوا کنم. آمدم که کار کنم و پتانسیلی آزاد کنم.

برانکو در مورد  نظرش در مورد گروه ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر گفت: شاید بیست تا سی سال قبل تیم هایی در جام جهانی بودند که ضعیف محسوب می شدند. الان هر کدام از تیم‌ها بازیکنان خوب دارند. شاید یکی پیدا شود بگوید ولز تیم خوبی نیست. درست است ولز برزیل نیست اما آنها گرث بیلی را در تیمشان دارند که چند سال پیش برای خریدش ۱۰۰ میلیون یورو هزینه کرد.

بیشتر بخوانید:

دفاع تمام قد خداداد عزیزی از اسکوچیچ؛ بهترین نتایج تاریخ را گرفته، دیگر باید چه کار کند؟!

وی ادامه داد: آمریکا را هم مثال می‌زنم که مراکش را به آسانی برد. انگلیس هم نیازی به تعریف ندارد. ایران شانس صعود دارد و می‌تواند به مرحله بعد برسد اما نباید اینگونه فکر کنم که حتما صعود می‌کند.

برانکو ادامه داد: در گروه ایران قدرت ها تقریباً برابر است و توازن در گروه به این تیم حاکم است. مهم ترین چیز این است که ایران یک تیم باشد. اگر روح تیمی ایجاد شود هر چیزی ممکن است. تیم ملی ایران در هر بخشی بازیکن با کیفیت دارد.

سرمربی اسبق تیم ملی ایران با اشاره به تحلیلش از شرایط اسکوچیچ در تیم ملی فوتبال گفت: زمانی که به عنوان سرمربی تیم ملی یک کشور انتخاب می شوید طبیعی است که عده ای مخالف این حضور باشند. همه در ذهنشان اسمهایی مانند گواردیولا و مورینیو می‌گذرد.

ناگفته‌های پروفسور از ساختن پرسپولیسِ رویایی تا شانس موفقیت تیم‌ملی در قطر/ برانکو: کی‌روش برای حضور در ایران با من تماس گرفت

برانکو تاکید کرد: این را بگویم که اسکوچیچ از کی‌روش و ویلموتس مربی بهتری است و این را با نتایجش نشان داد. او در مقطعی دشوار نشان داد که مربی بهتری است. اگر فقط یک کم مقابل بحرین و عراق به مشکل می‌خورد شاید کارش به اینجا نمی‌کشید. اسکوچیچ نشان داد که در یک زمان کوتاه و محدود توانست تیم خوبی بسازد. او سال‌ها در ایران کار کرده و بازیکنان محیط و سنت را می‌شناسد.

وی در مورد ساختن پرسپولیس که توانست با وجود تغییرات زیاد قهرمان بلامنازع فوتبال ایران شود،گفت: به عقب تر برگردیم. زمانی که من کار در باشگاه را آغاز کردم همزمان مربی تیم ملی هم بودم و در آن مقطع بازیکنان مختلف مانند شوکر و پروشینچکی کار کردم. آنجا درک کردم بازیکن با کیفیت به چه مفهوم است و گزینش کردن بازیکن برای تیم بزرگ چگونه است. نکته دوم فلسفه کاری سخت‌کوشی است. بیشتر تمرینات ما دو ساعت طول می‌کشید. بازیکنان این را پذیرفته بودند.  توجه من فقط به یازده بازیکن اصلی نبود بلکه به کل تیم بود و به همه اعتماد به نفس می‌دادم. برای مثال اگر یادتان باشد پنجره نقل و انتقالاتی بسته بود اما در همان سال هم قهرمان لیگ شدیم و هم به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیدیم و ازطرفی جام حذفی را هم پس از آن بردیم چون آماده مبارزه بودیم. بازیکنانم رویکرد تهاجمی و میل به برنده شدن داشتند و می‌خواهند افتخار کسب کنند. ما پشیتیبانی مدیران را داشتیم. تاکید ما بر این بود که تیم مهم تر است و نه مربی و نه بازیکن.

وی تاکید کرد: فلسفه کاری در پرسپولیس باید همیشه همینگونه باشد که بروید و جام ببرید به همین خاطر است که می‌گویند ارتش سرخ با چهل میلیون هوادار. این انتظار وجود دارد هم جام ببرید و هم بازی زیبا کنید. ما به همین خاطر با دو مهاجم بازی می‌کردیم و دنبال بازیکن خلاق بودیم.

برانکو گفت: من پنج سال در پرسپولیس و ۱۰ سال در ایران بودم که این زمان را با باشگاه و مردم گذراندم و در قلب من باقی می‌ماند. من همیشه هوادار پرسپولیس هستم. اینطور نیست که چون من رفتم تیم باید زمین بخورد. اتفاقا برعکس من افتخار می‌کنم بخشی از این موفقیت بودم. از کارکردن با این بازیکنان لذت بردم. بازیکنان هم همراهی کردند.

ناگفته‌های پروفسور از ساختن پرسپولیسِ رویایی تا شانس موفقیت تیم‌ملی در قطر/ برانکو: کی‌روش برای حضور در ایران با من تماس گرفت

وی در رابطه با انتقاداتی که به مربیان پس از او مطرح شد، گفت: این طبیعی است و مربوط به پرسپولیس نیست. هر وقت فرصت داشتم بازی‌ها را دنبال می‌کردم و مسابقات را می‌دیدم. بازی دربی، بازی با سپاهان و همچنین مس رفسنجان چون دو بازیکن من آنجا بودند.

برانکو گفت: باید به استقلال تبریک می‌گویم که بدون باخت قهرمان شدند.

وی در پاسخ به این پرسش که او نیز در یک قهرمانی تنها یک شکست را تجربه کرد گفت: من زیاد دنبال رکورد و این مسائل نیستم اما نباید دستاورد را نیز نادیده گرفت.

سرمربی اسبق پرسپولیس گفت: اگر بخواهم تنها یک بازیکن را از زمان حضور در پرسپولیس انتخاب کنم، علاقه ندارم که در مورد بازیکنان جدا جدا صحبت می‌کنم. مثلا بگویید طارمی بعد احمد در ذهنم می‌آید و سپس سید جلال. اگر هم بازیکنی قرار بود برای تیمم دردسر ایجاد کند، از تیم خارجش می‌کردم. رابطه من با بازیکن خوب بود و همیشه به احترام داخل تیم تاکید داشتم. برای مثال وقتی با الجزیره بازی داشتیم و نیاز به برد داشتیم صد هزار هوادار نام محسن مسلمان را فریاد می‌زدند اما من شایان مصلح را به زمین فرستادم. همه می‌خواستند مسلمان بیاید اما شایان را به عنوان مهاجم بازی دادم. او هم توپ را به سید رساند و او هم گل زد و بازی را بردیم. بعد از آن هم از بازی محروم شد.

وی گفت: زمانی که با یک بازیکن به مشکل میخورم او را کنار می‌کشم می گویم مگر من از تو چه می خواهم. من می‌خواهم دوندگی خوبی داشته باشد و خودش را بخشی از تیم بداند. من می‌پرسم خیلی عجیب است؟ من از بازیکن نمیخواستم خودش را از برج میلاد پایین بیاندازد فقط چیزهای عادی فوتبال را می‌خواستم.

در ادامه مجری از برانکو خواست تا در مورد اسامی مختلف نظرش را بگوید که سرمربی سابق پرسپولیس اینگونه پاسخ داد:

سید جلال حسینی: یکی از مهمترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران، دست راست من در پرسپولیس. کاملا حرفه‌ای و به من کمک کرد و او من را شگفت زده کرد. خوش شانس بودم او را به عنوان بازیکن و کاپیتان داشتم.

یحیی گل‌محمدی: در تیم ملی بازیکنم بود.چشم اندازی خوبی می‌شود برای او متصور شد و دوران مربیگری خوب و طولانی خواهد داشت. تنها اشتباهش نیمه نهایی جام ملتها سال ۲۰۰۴ آن اشتباه را کرد.

رامین رضاییان: او هم شاید یک سلبریتی بود.مثل مسلمان. این دو بازیکنانی هستند که نمی‌خواهند تغییر کنند  و حواسشان معطوف به مسائل فوتبالی نیست. او دوران حرفه‌ای خوبی داشت.جام جهانی بازی کرد اما هر مربی دیدگاه خودش را دارد.

کریم باقری: یکی از مشهور ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران.او در تیم ملی بازیکنم بود و شاید تنها اشتباهش این بود که از تیم ملی زود کنار کشید و در پرسپولیس افتخار همکاری داشتم. او برای ما خیلی مفید بود. او دارای رفتاری انسانی  است. او اصلا به بازیکن اجازه نمی‌داد دردسر ایجاد کند. تصمیم اسکوچیچ هم برای استفاده از کریم باقری هوشمندانه بود.

وی در مورد اینکه دلش برای چه چیزی در ایران تنگ شده گفت: دوستان خوبی دارم. دلم برای حضور در ایران تنگ شده است. من خودم یک سفیر ویژه برای ایران محسوب می‌شوم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    1 3
    ببینم این آقا همان کسی نیست که بدون مهندسی فوتبال توسط بابامسعودشون حتی از پس تیم قشقایی شیراز که در دسته دوم لیگ بازی می کرد برنمی آمد!!!
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      4 1
      خسته نشدي
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    2 2
    چطور ساختنی بود که در کشورهای دیگه نتونست بسازه و رسید به حیاکن رها کن؟
    • رضا IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      1 2
      چون در کشورهای دیگر بابامسعود نداره!!
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    1 0
    دوس دارم بشار و برانکو دوباره بیان پرسپولیس، خاطرات خوبی داریم باهاشون
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    2 0
    سگ برانکو شرف داره به مربی یی که علیه مربی دیگه به کمک چندتا بازیکن شورش راه میندازه تا خودش سرمربی بشه و بعد به کمک داورا و کلی بازیکن خوب خارجی که خریدن براش تیم رو قهرمان کنه بعد که یه تیم عربی درپیت بهش پیشنهاد داد سریع تیم رو ول کنه بره؛ کار هایی که برانکو کرد کدوم تیمی جرات داشت انجام بده؟ با بهترین بازیکن های بی اخلاق برخورد کرد و شوتشون کرد بیرون، زمانی که تو 99% تیمای لیگ بازیکن سالاری برقرار بود همین الانش هم همینطوره
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    0 0
    صدحیف که برانکو رفت و این یحیی کلنگ اومد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس