.

آژانس اتمی در گزارش جدیدی با اشاره به آماده بودن ایران برای تزریق اورانیوم به سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات فردو، گفت آمادگی برای غنی‌سازی از روز یکشنبه آغاز شده است.

به گزارش مشرق، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد سه‌شنبه گزارش جدیدی درباره فعالیت‌های برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد.

خبرگزاری «رویترز» که این گزارش به دستش رسیده، نوشت: «گزارش آژانس تایید می‌کند که ایران آماده تزریق اورانیوم به سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات غنی‌سازی فردو است».

بر این اساس،‌ رویترز به نقل از آژانس اتمی گزارش داد: «ایران به آژانس اطلاع داد که آمادگی برای غنی‌سازی اورانیوم از روز یکشنبه آغاز شده است».

در گزارش جدید آژانس اتمی ادعا شده است: «ما هیچ توضیحی از ایران در مورد اینکه آماده‌سازی این کشور راه را برای غنی‌سازی اورانیوم بین ۵ تا ۲۰ درصد هموار می‌کند یا خیر، دریافت نکرده‌ایم».

رویترز همچنین نوشت:‌«آژانس اتمی تأیید کرد که ایران به آنها اطلاع داده است، آنها غیرفعال‌سازی آبشار آی‌آر-۶ در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو را آغاز کرده‌اند که تاکنون برای تولید اورانیوم غنی‌شده استفاده نشده بود».

دو هفته قبل بود که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به تصویب رساند.

پیش از این، مقامات آمریکایی در نشستی با سناتورها مدعی شدند که به دلیل کم‌رنگ شدن امیدها برای مسیر دیپلماتیک برنامه هسته‌ای، در صورت نیاز آمریکا تحریم‌ها را علیه ایران تشدید خواهد کرد.

این در حالی است که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند بدون هیچ تأخیری همکاری‌ها با آژانس اتمی را از سر گرفته و از اقدامات بیشتر در واکنش به قطعنامه شورای حکام اجتناب کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    11 0
    آمریکایی ها غربی ها دیگه تحریمی نمانده که بر علیه ایران تصویب و اجرایی نکرده باشند خودشون خوب میدونن کفگیر تحریم های غیر انسانی آمریکا به کف دیگ خورده دیگه تحریمی برای اجرا علیه ایران ندارند ..! آمریکا تحت هیچ شرایطی تحریمهای ایران رو لغو نخواهد کرد بهترین کار همین سرعت بخشیدن به صنعت هسته ای کشور هست باید عقب افتادگی های چند سال گذشته رو جبران کنیم ، خوشبختانه جنگ روسیه و اوکراین و احتمال درگیر شدن چین و تایوان شرایط جهانی رو به نفع ما ایرانیان رقم زده ، جهان درگیر بحران انرژی و بحران غذایی است خصوصا غربی ها به شدت ضعیف و آسیب پذیر شدن ، نباید هیچ امیدی به لغو تحریم ها داشته باشیم تنها راه خنثی سازی تحریم هاست ایران باید در عرصه اتمی کار رو تمام کند ما ایرانیان مستحق اتمی شدن هستیم
  • IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    0 0
    عجيب بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس