کد خبر 1389566
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱
محصولات لبنی

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی با بیان اینکه تنها ۴ قلم محصول لبنی مشمول قیمت گذاری دولتی است، گفت: علاوه بر شیر خام به عنوان ماده اولیه صنعت لبنیات که ۹۰ درصد رشد داشته، سایر هزینه‌ها هم رشد زیا

به گزارش مشرق، محمدرضا بنی طبا گفت:  گرانی محصولات لبنی ناشی از طمع تولیدکنندگان نیست، بلکه قیمت تابعی از افزایش هزینه‌های تولید است. سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی با بیان اینکه هزینه‌های تولید افزایش یافته است، گفت: علاوه بر شیر خام به عنوان مهمترین ماده اولیه صنعت لبنیات که حدود ۹۰ درصد افزایش قیمت داشته، سایر هزینه‌های تولید محصولات لبنی از جمله حقوق و دستمزد (۵۷ درصد) مواد پتروشیمی (۲۵ درصد) هزینه حمل (۳۵ درصد) سایر اقلام مانند شکر، استاترها و غیره (۵۵ درصد) نیز افزایش قیمت را تجربه می‌کنند.

بنی طبا با بیان اینکه پس از مردمی سازی یارانه‌ها در ۲۲ اردیبهشت ماه، تنها ۴ قلم محصول لبنی مشمول قیمت گذاری دولتی بود، گفت: مسئولان بازرسی و نظارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت، محصولاتی را مصداق گرانفروشی معرفی می‌کنند که اصولا مشمول قیمت گذاری تثبیتی نبوده و بر اساس آیین نامه قیمت گذاری محصولات ساخت داخل مصوب سال ۸۹ (هزینه تولید+۱۷ درصد سود تولید کننده+ ۱۲ درصد هزینه پخش+۱۵ درصد هزینه مغازه دار) قیمت گذاری می‌شود.

وی ادامه داد:‌ با استناد به گزارش شرکت‌های لبنی حاضر در بورس این توضیح ضروری است که میانگین سود صنعت لبنیات کمتر از ۵ درصد است و هرگز به عدد ۱۷ نرسیده است.

بنی طبا با بیان اینکه هنوز وعده‌های وزارت جهاد کشاورزی در خصوص پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به دامداران و کار خانه‌ها و نیز حذف عوارض صادراتی و خرید تضمینی شیرخام  با وجود گذشت بیش از یک ماه از طرح مردمی سازی یارانه‌ها اجرایی نشده است، افزود: بدتر اینکه در حالی که توافق شده بود اقلام لبنی مشمول قیمت گذاری تثبیتی به ۴ قلم محدود شود اما اینطور نشد.

بنی طبا اعلام کرد:‌انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی این تعهد را بار دیگر می‌دهد که اگر وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت و وزارت صمت پیش قدم شوند و فروشگاه‌های زنجیره ای را متقاعد به سفارش و پرداخت به موقع مطالبات به کارخانه‌ها نمایند، به هر میزان که اقتضای نیاز جامعه و سفارش فروشگاه‌های زنجیره ای باشد، تامین کالاهای لبنی توسط انجمن و تولیدکنندگان انجام خواهد شد.

*درخواست توزیع لبنیات با کالا برگ بی‌جواب مانده است

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی افزود:‌در حالی که قریب یک ماه از ارائه طرح انجمن صنایع لبنی و اعلام آمادگی تولیدکنندگان محصولات لبنی به ارگان‌های دولتی جهت اجرای طرح کالابرگ محصولات لبنی برای دهک‌های محروم و بازگشت سرانه مصرف لبنیات از ۷۰ کیلو برای هر فرد در شرایط فعلی به رکورد ۹۰ کیلو در دهه ۸۰ گذشته است اما هنوز پاسخی برای این طرح دریافت نکرده ایم.

وی ادامه داد:‌این در حالی است که صنایع لبنی برای احیای شیر مدرسه و تامین شیر با کیفیت مدارس حتی بدون حاشیه سود هم اعلام آمادگی کرده اند.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی در پایان خاطر نشان کرد: با وجود این اعلام آمادگی‌ها برای کمک به مردم در شرایط سخت اقتصادی و معیشتی، شایسته نیست که  مسئولان وظایف اصلی خود برای پیگیری حمایت از مصرف کالای سلامت محور لبنی در دهک‌های محروم یا شیر مدرسه را فراموش کنند و به دنبال به هم زدن نظام عرضه و تقاضا و مقصرنمایی و گرانفروش معرفی کردن تولیدکنندگان باشند.

پس از اصلاح یارانه ها ستاد تنظیم بازار قیمت چند محصول شامل قیمت گذاری را به این شرح اعلام کرد: بر این اساس قیمت خرید هر کیلو شیرخام ۱۲ هزارتومان، هر عدد شیرنایلونی ۹۰۰ گرمی ۱۵ هزار تومان، شیر بطری یک کیلویی نیم چرب ۱۸ هزار تومان، ماست ۲.۵ کیلوگرمی کم چرب ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان و پنیر UF (نسبتاً چرب) ۴۰۰ گرمی نیز ۳۷ هزار تومان اعلام شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • CA ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    3 0
    «لبنیات» تبدیل شد به «چهار قلم محصول لبنی» شیر - ماست - پنیر - کره؟ فردا حتما فیلتر تنگ تر می شود شیر کیسه ای بدون چرب - ماست لیوانی کم چرب - پنیر پروسس (که آشغال است) و کره نمک دار کم چربی با رنگ زرد افزوده
  • DE ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 0
    اقتصادمال خر
  • احمد IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 0
    تولیدکنندگان لبنیات با هر نرخی که دوست دارند محصولات خود را به فروش می رسانند و همیشه هم ناله می کنند متضررند!! معلوم نیست این سودهای چند ده میلیاردی سالانه از کجا به دست می آید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس