نگرانی مردم در چارک در پی دو زلزله نسبتا شدید امشب/ 70 زلزله در 4 روز!/ برپایی 40 چادر کولردار برای زنان و کودکان+عکس

با وقوع دو زلزله ۴.۷ و ۴.۵ ریشتری در ساعت ۲۱:۱۴ و ۲۱:۳۱ امشب در چارک که با شدت زیادی نیز احساس شد، مردم نگران و اضطراب آلود در خیابان‌ها به سر می‌برند.

به گزارش مشرق، مردم چارک متأثر از ۷۰ زلزله در ۴ روز اخیر بشدت مضطراب و نگران اند و وقوع دو زلزله ۴.۷ و ۴.۵ ریشتری در ساعت ۲۱:۱۴ و ۲۱:۳۱ امشب (شنبه ۲۸ خرداد) در این منطقه که با شدت زیادی نیز احساس شد، مردم دیگر در خانه‌ها باقی نمانده‌اند و به کوچه‌ها و خیابان‌ها سرازیر شده‌اند.

حالت روانی ناشی از وقوع مکرر زلزله‌ها در این منطقه به گونه‌ای است که برخی از مادران و کودکان را بشدت ترسانده و اگر چه خانه‌ها آسیب جدی جز برخی ترک‌خوردگی‌های موردی ندیده اما مردم بیم از بازگشت به خانه‌هایشان دارند.

محموله چادر هلال احمر در راه است

پایین بودن شدت زلزله‌ها سبب شده تا مدیریت بحران در چارک عملا برای توزیع چادر در میان مردم اقدامی نکند اما تداوم زلزله‌ها و بیقراری زمین و آثار شدید روانی آن بر مردم به تدریج ضرورت توزیع چادر را در میان عموم یادآور ساخته است.

نگرانی مردم در چارک در پی دو زلزله نسبتا شدید امشب/ ۷۰ زلزله در ۴ روز!/ برپایی ۴۰ چادر کولردار برای زنان و کودکان+عکس

نگرانی مردم در چارک در پی دو زلزله نسبتا شدید امشب/ ۷۰ زلزله در ۴ روز!/ برپایی ۴۰ چادر کولردار برای زنان و کودکان+عکس

در همین زمینه فواد مرادزاده فرماندار بندرلنگه اظهار کرد: محموله چادر بنابر پیگیری‌های ستاد مدیریت بحران شهرستان و پیرو تماس تلفنی نماینده مردم با رییس جمعیت هلال احمر کشور به چارک اعزام شده است و برای امشب نیز به منظور آرامش بخشی به مردم بخصوص برای کودکان و بانوان، تعداد ۴۰ چادر بزرگ با کولر با همت آموزش و پرورش و دفتر امام جمعه و همکاری مردم این منطقه تدارک دیده شده است.

به گفته وی، توزیع چادر میان مردم و بخصوص آن دسته از کسانی که منازل قدیمی و در معرض آسیب دارند نیز از فردا آغاز می‌شود تا مردم بتوانند در نزدیکی محل زندگی خود، چادری برپا کنند.

تقاضای مردم چارک از مسؤولان

مردم چارک از مسؤولان تقاضا دارند تا با توجه به برهم ریختگی روان مردم در روزهای اخیر بدلیل فراوانی زلزله‌ها، امکانات و کمک‌های امدادی را به میان مردم ببرند و با حضور در میان مردم، سبب آرامش روانی آنان شوند. 

نگرانی مردم در چارک در پی دو زلزله نسبتا شدید امشب/ ۷۰ زلزله در ۴ روز!/ برپایی ۴۰ چادر کولردار برای زنان و کودکان+عکس

نگرانی مردم در چارک در پی دو زلزله نسبتا شدید امشب/ ۷۰ زلزله در ۴ روز!/ برپایی ۴۰ چادر کولردار برای زنان و کودکان+عکس

با این حال به جز فرماندار بندرلنگه و نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان در مجلس طی ۴ روز اخیر مسؤول دیگری که حامل کمک‌های امدادی برای مردم مضطرب این منطقه باشد، به چارک سفر نکرده است و از مسؤولان انتظار می‌رود که حتما در منطقه زلزله زده چارک حضور بهم برسانند و با بودن در کنار مردم که بخشی از سیره دولت سیزدهم است، سبب آرامش روانی مردم شوند.

همچنین مراد زاده در بخش دیگری از گفت‌وگو به بررسی‌های میدانی ارزیابان در منطقه چارک نیز اشاره و گفت: حدود ۶۳ واحد مسکونی قدیمی در چارک آسیب‌های متعددی دیده که باید برای آنها فکر اساسی کنیم. همچنین منازل مردم در پی زلزله دچار ترک‌خوردگی‌هایی شده که عمدتا مربوط به منازلی است که پی محکم و قوی نداشته‌اند.

احساس زلزله‌های چارک در کیش و بالعکس

طی روزهای اخیر اگرچه کانون زمین لرزه از سوی مرکز لرزه‌نگاری در دو نقطه متفاوت کیش و چارک در فاصله کمی از هم عنوان شده اما هر زلزله‌ای به کانون کیش، در چارک نیز احساس شده و این وضعیت شرایط مشابهی نیز در کیش دارد. 

از شدت زلزله‌ها کاسته نشده است

علی باقرزاده از دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد زمین‌شناسی در هرمزگان می‌گوید: طی ۴ روز اخیر از شدت زلزله‌ها و حتی شمار آنها کاسته نشده به طوری که درست در روزی که احساس می‌کردیم که شدت زمین‌لرزه‌ها در حال کاهش و شمار آنها رو به افول است، به ناگاه در ساعت ۲۱:۱۴ و ۲۱:۳۱ امشب دو زلزله نسبتا شدید در چارک به وقوع پیوست که اگر چه در عمق ۲۰ کیلومتری زمین رخ داد اما شدت آن در چارک، قوی بود و سبب دلهره مردم شد.

به گفته وی، گسل این منطقه فعال شده است ولی تحرکی از سوی سازمان زمین شناسی کشور برای حضور و مطالعه میدانی و ارزیابی‌های تجهیزاتی از این همه زلزله را شاهد نیستیم و ضروری است تا استانداری هرمزگان در این زمینه به سازمان زمین شناسی تذکر دهد که مطالعات زمین‌شناسی و گسل‌شناسی را در این منطقه کامل کند.

به گزارش مشرق، چارک در شمال جزیره کیش و در سرزمین اصلی از توابع شهرستان بندرلنگه است و حدود ۴ هزار نفر جمعیت دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حجت IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    0 0
    زلزله باعث تخلیه انرژی زمین میشه و از وقوع زلزله بزرگ جلوگیری می کنه
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    1 0
    انشاءالله همین طور نرم نرم بیاد شاید انرژی زمین تخلیه بشه که خرابی به بار نیاره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس