کد خبر 1388680
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
بنت

یک رسانه عربی در گزارشی نوشت که به دنبال بحران‌های عمیق سیاسی در کابینه نفتالی بنت، احتمال سقوط آن قبل و یا بعد از سفر جو بایدن به اسرائیل وجود دارد.

به گزارش مشرق، روزنامه العربی الجدید در گزارشی نوشت:« بحران‌های داخلی  رژیم صهیونیستی به بالاترین حد خود  رسیده است. گزارش‌های رسانه‌های  اسرائیلی نشان می‌دهد که «نیر اورباخ» عضو حزب « یمینا» که تحت ریاست «نفتالی بنت» نخست‌وزیر اسرائیل قرار دارد، به بنت تا دوشنبه آینده فرصت داده است تا  بر امور  کابینه مسلط شود و کنترل آن را به دست گیرد. در غیر این صورت، نیر اورباخ هفته آینده به قانونی که برای انحلال کنست پیشنهاد شده و طرفداران «بنیامین نتانیاهو»  به دنبال استفاده از آن جهت فرصتی  برای فروپاشی کابینه نفتالی بنت هستند، رای مثبت خواهد داد  و همچنین مانع تلاش‌ها برای سقوط کابینه فعلی نخواهد شد».

بر اساس این گزارش، در این میان  جنگ تبلیغاتی و روانی بین مخالفان و طرفداران کابینه  بنت و حتی در داخل ائتلاف آن وجود دارد؛ چنین چیزی با توجه به آنچه در مورد پایان کابینه وی منتشر می‌شود و  از آن جایی که موضوعی زمان‌بر است، تداوم دارد.

سایت اسرائیلی «واللا»  اعلام کرد که نفتالی بنت از نیر اورباخ، عضو کنست خواسته است تا جدایی نهایی و رسمی خود از ائتلاف کابینه را به تعویق بیاندازد و آن را تا پس از سفر آتی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که قرار است در ۱۳ ماه آینده انجام شود، کنار بگذارد.

در ادامه این گزارش آمده است: « در همین زمینه تنش‌هایی نیز از سوی نتانیاهو علیه نمایندگان راست‌گرای ائتلاف حزب بنت تشدید و تاکنون منجر به خروج دو تن از اعضای آن به نام‌های «عمیحای شیکلی» و «عیدیت سلیمان» شده‌اند؛ این  موضوع باعث از دست دادن اکثریت ائتلاف کابینه بنت در کنست شد.البته بنت  با مشکل دیگری  نیز رو به است و آن مربوط به هویت فردی می‌شود که قرار است کابینه کنونی را ساقط کند. اگرچه سقوط  کابینه فعلی با رای نمایندگان عضو  « یمینا» به ریاست خود نفتالی بنت انجام شود، این خود به معنای انتصاب «یائیر لاپید»وزیر خارجه فعلی  رژیم صهیونیستی به عنوان رئیس کابینه انتقالی خواهد بود که وی در طول مبارزات انتخاباتی آینده در صورتی که اسرائیل به سمت انتخابات جدید برود، پیشبرد امور تل آویو را بر عهده می گیرد».

بیشتر بخوانید:
لاپید: سفر بایدن به منطقه، تل‌آویو را به ریاض نزدیک‌تر می‌کند

العربی الجدید در ادامه تاکید کرد: « ممکن است مشکلات که برای  نفتالی بنت به وجود آمده  از جانب نمایندگان حزب خودش باشد که شخصاً  در رسیدن بنت به منصب نخست وزیری اش نقش داشتند.گزارش‌های  دیگری از وضعیت این روزها حاکی از آن است که بنت با فشارهایی از سوی متحد اصلی خود در کابینه و حزبش «آیلت شاکد» وزیر امور داخلی اسرائیل مواجه است که بر بنت فشار می‌آورد تا او روند تشکیل کابینه جایگزین را بدون انجام انتخاباتی و از طریق رفتن به سوی ائتلاف مشترکی با بنیامین نتانیاهو، پیش ببرد.  به نظر می رسد این گزارش‌ها بیشتر از سوی حزب لیکود(متعلق به نتانیاهو) منتشر می‌شود تا عمق چالش‌های درون حزبی بنت  را به نمایش بگذارد و علاوه بر این تلاش می‌کند تا به تصمیم نیر اوباخ مبنی بر خروج از ائتلاف کابینه  تسریع بخشد تا در پایان او از انتخابات جدید حمایت کند».

این گزارش می افزاید: در هر صورت، هفته آینده بحث عمر کابینه  فعلی نفتالی بنت  مشخص خواهد شد. احتمال دارد  کابینه نفتالی بنت قبل  یا بعد از سفر جو بایدن سقوط کند . به ویژه اینکه نیر اورباخ نقش تعیین کننده ای در سقوط آن دارد. وی سمت رئیس کمیته‌ای از کنست را بر عهده دارد که کار تهیه قوانین را پس از رای به آن‌ها و قرائت مقدماتی انجام می‌دهد. وی همچنین می‌تواندپس از قرائت رای مقدماتی تصمیم کمیته را به تعویق بیندازد تا آماده سازی قانون برای سه قرائت لازم ادامه یابد و نتیجه (راه حل کنست) موثر واقع شود. راه‌حل‌هایی از جمله تعیین تاریخ توافق شده بین  ائتلاف کابینه و مخالفان در خصوص تاریخ انتخابات بعدی که باید قبل از آنکه تعطیلات تابستانی کنست در اواخر ژوئیه شروع شود، تعیین گردد».

«نیر اورباخ» در ماه ژوئن، اعلام کرد قصد خروج از ائتلاف کابینه را دارد. او هنوز این اقدام را عملی نکرده است اما روز چهارشنبه به جای آنکه در جلسات کنست حضور یابد اعلام کرد در سفر تفریحی است و عملاً از حضور در کنست و رأی دادن به چند لایحه امتناع کرد. اقدامی که عملاً کابینه را از موفقیت در به تصویب رساندن لوایحی که به کنست آورده بود دور کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس