کد خبر 1387155
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶
پاشینیان

نخست‌وزیر ارمنستان ضمن تاکید بر دوستی کشورش با ایران، ابراز امیدواری کرد در نتیجه توسعه مسیرهای ارتباطی، روابط اقتصادی ایروان و تهران افزایش یابد.

به گزارش مشرق، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در مصاحبه با «الجزیره» در قطر به روابط ارمنستان با همسایگانش به ویژه با ایران اشاره کرد.

به گزارش «آرمن پرس»، پاشینیان اظهار داشت: ما چهار همسایه داریم و با دو تای آن‌ها روابط بسیار خوبی داریم، یعنی گرجستان و ایران. ایران برای ما کشور دوست است و ایران را کشور دوست می‌دانیم که با (جمهوری) آذربایجان نیز روابط خوبی دارد.

وی در ادامه گفت: «قصد نداریم با کشورهایی که روابط خوبی با (جمهوری) آذربایجان دارند، رابطه خوب نداشته باشیم. اکنون روابط بسیار نزدیکی با ایران داریم». پاشینیان همچنین ابراز امیدواری کرد که ارمنستان با همکاری با ایران بتواند تجارت دوجانبه با قطر را نیز توسعه دهد.

نخست‌وزیر ارمنستان در ادامه با بیان این که کشورش در حال کار بر روی توسعه مسیرهای ارتباطی با ایران است، افزود: اکنون در حال ساخت یک بزرگراه بسیار راهبردی به نام شمال-جنوب هستیم که مرز گرجستان ما را به مرز ایران متصل می‌کند. امیدواریم در نتیجه این پروژه روابط اقتصادی ما با ایران افزایش یابد. به هر حال، اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران قرارداد تجارت آزاد دارد که برای روابط دوجانبه ما نیز بسیار مهم است.

نیکول پاشینیان اوایل خرداد در نشست مجمع عالی اقتصادی اوراسیا گفت ایروان علاقه‌مند به انعقاد توافق بین ایران و این اتحادیه است. وی د ر اشاره به اهمیت ایجاد روابط با کشورهای ثالث، گفت: من توجه به علاقه ارمنستان برای انعقاد یک توافقنامه تجارت آزاد کامل بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را مهم می‌دانم. تجربه عملکرد توافق موقت با تهران به وضوح جذابیت بازار ایران و چشم‌اندازهای تعمیق بیشتر همکاری را نشان می‌دهد.

«هان کروبیان» وزیر اقتصاد ارمنستان روز چهارشنبه (۱۱ خرداد) خبر داد که تجارت ارمنستان با ایران در سال ۲۰۲۱ از مرز ۵۰۰ میلیون دلار گذشت. وی در جلسه استماع پارلمان درباره اجرای بودجه سال ۲۰۲۱ گفت: «با وجود موانع و مشکلات لجستیکی، حجم مبادلات تجاری با ایران از حدود ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ با رشد ۲۵ درصدی به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ رسید». وزیر اقتصاد ارمنستان این نرخ رشد را «خوب» توصیف و ابراز امیدواری کرد که روابط تجاری با ایران افزایش یابد. ایران یکی از سه شریک تجاری برتر ارمنستان در سال ۲۰۲۱ و در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ بوده است. 

همچنین طبق اعلام دفتر نخست‌وزیری ارمنستان، پاشینیان و آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در رایزنی تلفنی روز پنجشنبه (۱۲ خردادماه) درباره ارتباطات منطقه‌ای، آغاز روند تحدید مرزهای دولتی ارمنستان و جمهوری آذربایجان، روند حل و فصل (منازعه) قره باغ و چشم‌انداز عادی‌سازی روابط بین ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان تبادل‌نظر کردند. دو طرف همچنین درباره موضوعات دوجانبه و در دستورکار دو کشور به رایزنی پرداختند.

این دفتر افزود: «به خط سوم انتقال برق فشار قوی ارمنستان - ایران که هنوز در دست ساخت، ساخت بزرگراه شمال-جنوب و برخی مسائل دیگر مرتبط با حوزه انرژی توجه ویژه شد». طبق اعلام دفتر پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور ایران به طور متقابل از یکدیگر برای سفر رسمی به پایتخت‌هایشان دعوت کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • MD ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    1 0
    هر چقدر ارمنستانیها با ما دوستی دارند برعکس ما به خاطر دلایل احمقانه مراعات الهام جون رو میکنیم.
  • رضا IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    1 0
    روابط با ارمنستان صرف نظر از انتقادهای قومگراها و پانترکها مزایای مهمتری دارد که فقط دروازه اتحادیه اوراسیایی نیست بلکه ارمنستان تنها کشوری است در قفقاز که قانون و قرارداد تجارت ترجیحی با اتحادیه اروپا دارد و کالاهای ساخته شده و صادر شده در ارمنستان با کمترین مالیات صادراتی به اتحادیه اروپا روانه میشود امتیازی که نه باکو و ترکیه دارند یا قادر به دادن ان هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس