زمان عقده‌گشایی از والیبال نیست؛ به این نهال لگد نزنید/ دوباره پرواز می‌کنیم

تیم ملی والیبال کشورمان در لیگ ملت‌های والیبال شروع قاطعی نداشت، اما نشانه‌هایی در این تیم دیده شد که خیلی‌ها به آینده آن امیدوار شدند.

به گزارش مشرق، تیم ملی والیبال ایران در هفته نخست لیگ ملت‌های ۲۰۲۲ به ترتیب به مصاف تیم‌های چین، هلند، استرالیا و ژاپن رفت که حاصل این بازی‌ها کسب دو پیروزی و ثبت دو شکست برای ملی‌پوشان کشورمان بود. ایران در هفته اول که یکی از حساس‌ترین هفته‌ها برای والیبال کشورمان بود شروع قاطعی نداشت، اما نشانه‌هایی در تیم عطایی به چشم آمد که خیلی‌ها را به آینده امیدوار کرد.

تیم ملی ایران با هدایت بهروز عطایی پس از ۱۰ سال با یک مربی ایرانی وارد رقابت‌های لیگ ملت‌ها شد و توانست ۶ امتیاز کسب کند؛ ۶ امتیازی که با اندکی خوش‌شانسی و تلاش بیشتر می‌شد به ۸ یا ۹ امتیاز هم تبدیل شود. حضور در این مسابقات با تغییر نسل در والیبال ایران همراه شد؛ جایی که دیگر خبری از بازیکنان نسل طلایی نبود. هرچند که نسل طلایی با هدایت مربی خارجی هم در لیگ ملت‌های دوره گذشته و المپیک نتوانست انتظارات را برآورده کند.

زمان عقده‌گشایی از والیبال نیست؛ به این نهال لگد نزنید

* فرصت‌سازی عطایی برای نسلی که پشت نسل طلایی ماند

والیبال ایران امسال در شرایطی کار خود را در لیگ ملت‌ها آغاز کرد که ۵ نفر از بازیکنان این تیم برای نخستین بار در لیگ ملت‌ها حضور پیدا می‌کردند. این رقابت‌ها با توجه به حجم بالای سفرها و مسابقاتش فشردگی زیادی برای بازیکنان دارد و حالا این فرصت به نو ستاره‌های والیبال کشورمان رسیده که بتوانند با حضور در این پیکارها آب دیده شوند. شاید بازیکنان ایران از نظر سنی خیلی جوان نباشند، اما موضوع مهم این است که آنها تجربه بالایی ندارند و سال‌ها به واسطه برخی اتفاقات پشت نسل طلایی ماندند و فرصت حضور در میادین بین‌المللی را پیدا نکردند.

هدایت این نسل از بازیکنان با استعداد را مربی برعهده دارد که توانسته با جوانان شایسته کشورمان عنوان قهرمانی جهان را کسب کند. بهروز عطایی از جمله مربیانی است که پله‌ها را یکی پس از دیگری طی کرده و به جایگاه فعلی‌اش رسیده است. عملکرد او در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان به قدری خوب و قابل تقدیر بود که رهبر معظم انقلاب هم به ستایش از او و تیمش پرداختند و خواهان استفاده از توان مربیان داخلی در تیم‌های ملی شدند. شاید برخی‌ها معتقد باشند که کار در رده جوانان با بزرگسالان متفاوت است، اما نکته اینجاست که یک نسل رشد می‌کند و مثل تمام کشورهای دنیا بازیکنانی از رده جوانان به بزرگسالان می‌رسند بدون شک همان مربی و کادر فنی‌اش بیشترین کارایی را خواهند داشت. 

زمان عقده‌گشایی از والیبال نیست؛ به این نهال لگد نزنید

* زمان مناسبی برای عقده‌گشایی نیست؛ به این نهال لگد نزنید!

نسل جوان و کم تجربه والیبال ایران نیاز به برنامه‌ریزی و حمایت دارد؛ دقیقاً همان کاری که ژاپنی‌ها برای نسل فعلی خود کردند و حالا در فصل برداشت قرار دارند. والیبال ایران اما برخلاف ژاپن در فصل کاشت قرار دارد و برای باردهی این نهال باید زمان داشت، هزینه کرد و از همه مهمتر اینکه باید به آن توجه و رسیدگی کرد، اما اگر هر کدام از این موارد انجام نشود باید شاهد ثبت یک شکست و ناکامی بزرگ برای والیبال کشورمان باشیم.

بیشتر بخوانید:

اگر قرار بر جوانگرایی بود چرا بازیکنان ۱۹ و ۲۰ ساله همراه تیم نبردیم؟/ ژاپن تا امروز تیمی به این یکدستی نداشته است

متاسفانه شکست تیم ملی والیبال کشورمان فضایی را برای عقده گشایی برخی‌ها ایجاد کرد؛ همان هایی که خود را عضوی از خانواده والیبال می‌دانند، اما این عضویت و دلسوزی آنها فقط تا زمانی است که خودشان سمت و جایگاه و منفعتی داشته باشند و به محض اینکه از والیبال دور شوند شروع به عقده گشایی می‌کنند. شاگردان بهروز عطایی مقابل ژاپن عملکرد خوبی نداشتند و کاملاً دور از انتظار ظاهر شدند، اما بهتر است برای مطرح کردن انتقادات واقع‌بین باشیم. نهالی که کاشته شده نیاز به زمان دارد تا شاید در المپیک پاریس همه بتوانند از میوه‌های آن سود ببرند، اما اگر از حالا به جان این نهال بیفتیم نمی‌توان توقع درستی از آن داشته باشیم.

زمان عقده‌گشایی از والیبال نیست؛ به این نهال لگد نزنید

* بازار داغ کارشناس‌نماها و حمایت ملی‌پوشان سابق

بازار کارشناس‌نماهایی که به دنبال هر مستمسکی می‌گردند تا خودی نشان دهند داغ است، اما اهالی والیبال توقع دارند که مردم فریب این افراد را نخورند. موضوع واضح این است که والیبال ایران در حال تریبت نسلی جوان است که باید جایگزین بچه معروف‌های سابق شوند. خوشبختانه در این مسیر ستاره‌های نسل قبلی هم قدم‌های خوبی برداشتند و از نوستاره‌های والیبال کشورمان حمایت کرده‌اند.

عادل غلامی و شهرام محمودی و ... از جمله نفراتی بودند که با تمجید از بازیکنان کنونی تیم ملی از مردم درخواست کردند تا صبوری کنند. حتی همین سعید معروف که این روزها خیلی‌ها سنگش را به سینه می‌زنند، کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند و نام او را تبدیل چماق کرده و بر سر ملی‌پوشان می‌کوبند هم چندی پیش در اظهارنظری گفت: «من مطمئن هستم این نسل جدید از ما هم بهتر خواهند شد.»

زمان عقده‌گشایی از والیبال نیست؛ به این نهال لگد نزنید

* دوباره پرواز می‌کنیم

واقعیت این است که تا چه زمانی باید نام بازیکنان سابق تیم ملی را همچون پتکی بر سر بازیکنان جوان بکوبیم؟ آیا ستاره‌های سابق و معروف والیبال ایران یک شبه به آن جایگاه رسیدند؟ آیا از نسل جدید باید توقع کسب بهترین نتایج را در کوتاه‌ترین زمان داشت؟ آیا انتقادهای تند و بی‌رحمانه از بازیکنان و کادر فنی دوای درد والیبال ایران خواهد بود؟ دودِ تخریب تیم ملی به چشم چه کسی می‌رود؟

اینکه باخت تیم ملی در یک مسابقه تا این اندازه مردم را ناراحت می‌کند، می‌تواند موضوعی خوشحال کننده باشد، چراکه نشان دهنده جایگاه و ارزش والیبال بین مردم و خانواده‌هاست. پس می‌طلبد همه دست به دست هم بدهند و با حمایت از این نسل جوان و کم تجربه یک بار دیگر والیبال را به جایگاه واقعی خود برسانند. در این مسیر حق هر کارشناس و علاقمندی است که منطقی و دلسوزانه انتقادهایش را مطرح کند. موضوعی که همه روی آن اتفاق نظر دارند این است که والیبال ایران می‌تواند دوباره پرواز کند و روزهای و لحظات خوبی را به مردم هدیه دهد.

زمان عقده‌گشایی از والیبال نیست؛ به این نهال لگد نزنید

* داورزنی: برای قضاوت زود است

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال هم چندی پیش درباره شرایط تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌های ۲۰۲۲، اظهار داشت: ما هزینه تغییر نسل را می‌دهیم و با ۲ چالش روبه‌رو هستیم؛ اول اینکه تغییراتی در تیم اتفاق افتاده و از این تغییرات ۳-۴ بازیکن اصلی را نداریم مانند کریمی، میثم صالحی، مجرد. در حین مسابقه هم دیدید انگشت وادی آسیب دید و عابدینی هم همین طور اما حرکت تیم رو به رشد است. تیمی که ۵ بازیکنی دارد که در این سطح نبودند اما فرصت پیدا کردند بازی کنند. جوان خوبی مانند ملکی وارد میدان شد و خوب بازی کرد، اینها آینده والیبال کشور هستند و ما به این آینده والیبال امیدواریم.

رئیس فدراسیون والیبال افزود: مطمئن هستیم این تیم در آینده حرف برای گفتن زیاد دارد و در این مسابقات هم تیم دست‌بسته نیست. درست است ما چند مصدوم داریم اما به آینده تیم امیدواریم. برای قهرمانی جهان ۳-۴ بازیکن اضافه می‌شوند تا تیم را تقویت کنند. آنها می‌توانند برای آینده والیبال شرایط بهتری داشته باشند. زود است الان قضاوت کنیم. سال گذشته در ایتالیا ۱۵ بازی داشتیم و ۱۰ بازی را باختیم و شاید می‌شد از این باخت‌ها ۵ بازی را ببریم.

داورزنی با بیان اینکه لازم است همه به والیبال کمک کنند، عنوان کرد: الان شرایط ما طوری است که همه باید کمک کنیم تا تیم روحیه بهتری داشته باشد، خودش را باور کند و بداند این میدان میدانی است که هم می‌تواند تجربه کسب کند و هم عملکرد بهتری داشته باشد. نگران این باخت‌ها نیستیم، تیم ما به شرایط آمادگی خوبی خواهد رسید و با اضافه شدن بازیکنان مصدوم به شرایط مطلوبی خواهد رسید. همه مردم انتظار دارند همه بازی‌ها را ببریم که این انتظار طبیعی است. هر باختی می‌تواند باعث عکس‌العمل‌هایی شود و همه ابراز نگرانی و ناراحتی کنند. برخی مطرح کردند تیم یک دفعه جوان شده اما بازیکنانی داریم که ۲۷ - ۲۸ سال دارند اما بازیکنانی هم هستند که اولین حضورشان است و برای این سطح آماده می‌شوند اما به آینده تیم امیدواریم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس