به گزارش مشرق، فاطمه قاسم‌پور نماینده مجلس در صفحه اینستاگرام خود نوشت: امروز سالروز رحلت بانوامین است چه اندازه ایشان را می‌شناسیم؟ زنی دانشمند و عالم که در چهل سالگی به درجه اجتهاد رسید و تا پایان عمر به تالیف کتاب، تدریس و پاسخگویی به سوالات دینی پرداخت. او علاوه بر طی مدارج علمی و نگارش کتاب‌های مختلف، اهتمام به مراتب عرفانی و تهذیب نفس هم داشت. با همین گرایش به علم عرفان با روشی جدید تفسیر عرفانی از قرآن ارائه کرد و طی حدود 20 سال تفسیر مخزن‌العرفان را به رشته تحریر درآورد.

بانو در تفسیر خود از تفاسیر متنوع شیعه و سنی بهره برده و در نهایت، در قالب عارفی مسلط به مباحث فلسفی، کلامی و فقهی به ایده‌پردازی اقدام می‌کند. چندبعدی بودن تفسیر ایشان، نشان‌دهنده تسلط عمیق بانوامین به رویکردهای مختلف علمی است.

در کنار این اهتمام علمی، شاهد کنشگری ایشان در راستای توسعه آموزه‌های دینی و رشد و ارتقاء زنان نیز هستیم. تاسیس مدرسه علمیه و دبیرستان‌های متعدد دخترانه و تربیت شاگردانی برجسته همچون بانوهمایونی از جمله کارهای بانو امین است. ضمن آن‌که فعالیت‌هایی در تقابل با جریان‌های ضددینی در عرصه زنان داشت.

در زمان فعالیت‌های ضدحجاب صدیقه دولت‌آبادی، بانوامین علاوه بر کلاس‌های درس خود، در جلسات مذهبی زنان، با سخنرانی درباره تفکرات ضدمذهب دولت‌آبادی به شبهه‌افکنی‌های او پاسخ می‌داد. پس از شهریور 1320 نیز با چاپ کتاب «روش خوشبختی» با بیان شبهات روشنفکران درباره حجاب، به مکتوب‌کردن پاسخ آن شبهات پرداخت. 

بانوامین در طول سال‌ها تحصیل و تحقیق کتاب‌های گران‌بهایی نوشته است که مورد توجه علمای بزرگ و اهل تفکر قرار گرفت؛ کتاب‌هایی چون روش خوشبختی، س‍ی‍ر و س‍ل‍وک‌ در روش‌ اول‍ی‍اءال‍ل‍ه‌ و طری‍ق‌ پ‍ی‍م‍ودن‌ راه‌ ح‍ق‌ ت‍ع‍ال‍ی‌، معاد یا آخرین سیر بشر، اخلاق و راه سعادت، اربعین هاشمیه، کتاب تفسیری «مخزن العرفان»-در 15 جلد- و... 

بانوامین، بانویی که مورد احترام وافر علمای بزرگی چون آیت‌الله حائری شیرازی، علامه طباطبایی، آیت‌الله مرعشی‌نجفی، علامه محمدتقی جعفری و... بود، در دهه شصت از میان ما رفت. اما بازمی‌گردیم به پرسش نخست: تا چه اندازه با ایشان آشنایی داریم؟ 

و پرسش مهم‌تر این‌که تا چه اندازه حوزه‌های علمیه، نظام آموزش رسمی و رسانه‌ها توانسته‌اند در طی این سال‌ها این زنان فاضل و دانشمند را به جامعه معرفی کنند؟ بانوصفاتی، بانوگلگیری، بانوهمایونی و...تا چه اندازه برایمان آشنا هستند؟

رسانه‌ها چرا زنان فاضل و دانشمند را معرفی نمی‌کنند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مورخ ایرانی IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    16 3
    جواب مشخص است؛ رسانه های برانداز و اصلاح طلب ضدیت خود را با دین پنهان نمیکنند؛ این بانو نیز یک شخصیت دینی است؛ بنابراین انتظار نداشته باشید ایشان را به جامعه و مخاطبانشان معرفی کنند.
    • تک سوار IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      10 3
      فقط سلبریتی و ورزشکار رو نشر می ده.
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    16 2
    صدا و سیما پول مفت از بیت المال میگیرد و خرج خندوانه و وفوتبال میکند به معرفی اندیشمندان نمیپردازد
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      1 5
      پرداخته
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    17 3
    زن تا بی حجاب نباشد ارزش الگو سازی در رسانه ها را ندارد. رسانه ذاتا یک ابزار شیطانی و ماسونی است. دانشمند اینها هم مریم میرزاخانی است. کسی که ایران برایش از امگانات و خرج پول و استاد و اردوهای علمی و.. هیچ دریغ نکرد اما رفت آمریکا، کشف حجاب کرد، شوهر خارجی کرد و ژنهایش را هم تقدیم آمریکا کرد و حتی وصیت کرد جسدش هم به ایران نیاید.او می شود قهرمان رسانه ها و اصلاح طلبان.
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    7 2
    چون خان و خان باجی بازی خانمهای کار را خراب می کنه
  • MD ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    11 2
    چرا کسی نمیخواد وجود یک مافیای وابسته به صهیونیسم رو که داره عمدا و هوشمندانه داره تیشه به ریشه نظام میزنه رو باور کنه؟
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    6 3
    زیاد به دانشمندان زن مسلمان نمیپردازن ولی خبر از بازیگر و ورزشکار زن تا بخوای!
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    5 1
    سلام و درود خداوند تبارک و تعالی و جمیع انبیاء و اولیاء الهی به روح طیب و مطهر ذریه پاک حضرت زهرا ی اطهر سلام الله علیها و عالمه جلیل القدر سیده بانو امین رضوان الله تعالی علیها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس