آلمان در راه تبدیل شدن به بزرگ‌ترین قدرت نظامی اروپا

«آلمان در راه تبدیل شدن به بزرگ‌ترین قدرت نظامی اروپاست و بودجه نظامی سنگینی را هم برای این موضوع اختصاص داده است».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: در حالی که مرحوم‌هاشمی ادعا کرده بود آلمان و ژاپن با کنار گذاشتن بودجه نظامی توانسته‌اند پیشرفت اقتصادی پیدا کنند، وبسایت رادیو فرانسه در گزارشی نوشت: یک هفته پس از تصویب ۱۰۰ میلیارد یورو اعتبار فوق‌العاده برای نوسازی و تجهیز ارتش آلمان، شورای ایالات نیز، با دو سوم آراء قانون اساسی را برای تجویز این اعتبار تغییر داد. با این تغییر دولت آلمان اجازه دارد به رغم تعهد به عدم افزایش بدهی‌های خود، این صد میلیارد یورو را وام بگیرد. تغییر قانون اساسی راه آلمان را برای نظامی‌گری و پیش روی در رهبری ناتو در اروپا هموار می‌کند.

ناظران آلمانی از اقدامات مجلس فدرال و شورای ایالات به عنوان یک پیروزی سیاسی بزرگ برای اولاف شولتس صدراعظم آلمان نام می‌برند. در همان روزهای نخست حمله نظامی روسیه به کی اف و چند شهر دیگر اوکراین، صدراعظم آلمان در یک اقدام ناگهانی و غیرمنتظره در برابر نمایندگان مجلس فدرال اعلام کرد که به رغم تعهد قید شده در پیمان ائتلاف حاکم برای خودداری از افزایش بدهی‌های دولت، صد میلیارد یورو برای نوسازی، تقویت و تجهیز ارتش آلمان قرضه خواهد گرفت.

این تصمیم، هفته گذشته به تصویب اکثریت نمایندگان مجلس فدرال رسید و تنها حزب چپ و بخشی از نمایندگان حزب راستگرای آلترناتیو برای آلمان با آن مخالفت کردند.

آلمان به بهانه دفاع از خود در برابر تهاجم احتمالی روسیه به خود یا به سایر اعضای ناتو، به تقویت نظامی پرهزینه خود علاقه‌مند شود.

با صد میلیارد یورو اعتبار فوق‌العاده که در رسانه‌های آلمانی از آن به عنوان «دارائی ویژه» نام برده می‌شود، وزارت دفاع قرار است تعداد زیادی هواپیمای جنگی، هلیکوپتر،‌تانک و گلوله خریداری کند. البته بخشی از این بودجه صرف تجهیزات فردی برای نیروهای ارتش می‌شود که دستگاه‌های شناسائی محیط در شب و وسایل ارتباطی در شمار آنها هستند. بخش دیگری از این پول را هم آلمان باید صرف جایگزینی تجهیزاتی کند که در جنگ اوکراین در اختیار این کشور گذاشته شده و می‌شود.

بودجه آلمان در سال جاری نزدیک به ۴۵٨ میلیارد یورو تعیین شده است. به این ترتیب اعتبار فوق‌العاده وزارت دفاع با حدود ۲۲ درصد بودجه امسال برابر است، در حالی که بودجه آموزش و پرورش این کشور در سال ۲٠۲۲ از سال پیش ۵٠٠ میلیون یورو کمتر شده و به ۲٠ میلیارد و ۳٠٠ یورو رسیده است. این رقم تقریبا برابر چهار و نیم درصد بودجه کل کشور است.

بودجه آموزشی در حالی نسبت به سال ۲٠۲۱ کاهش یافته که با توجه به روند مهاجرت‌ها هر روز بر تعداد دانش‌آموزان مدارس آلمان افزوده می‌شود و آموزش و پرورش برای استخدام آموزگاران کارآموخته نیازمند میلیاردها یورو بودجه اضافی است».

اختصاص بودجه ۱۰۰ میلیارد یورو بودجه اضافی برای تقویت نظامی آلمان در حالی است که مرحوم‌هاشمی رفسنجانی، ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ در اجلاس آموزش و پرورش گفته بود: «اگر می‌بینید آلمان و ژاپن محکمترین اقتصاد دنیا را دارند، بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند محروم شدند... نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند و از این رو با این اقدام پول‌های‌شان آزاد شد و به‌دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش‌بنیان برای خود درست کردند. این راه در ایران باز شده و مطمئنم دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند». این قبیل اظهارات در واقع تدارک برجام ۲ مد نظر مشاوران مسئله‌دار ‌هاشمی و روحانی بود؛ اما از واقعیت‌ها فاصله داشت. در همان زمان که آقای‌هاشمی این سخنان را بر زبان راند، بررسی‌ها نشان داد آلمان درهمان سال‌ها، با اختصاص معادل ۳۶.۷ میلیارد دلار، نهمین کشور از نظر بیشترین هزینه نظامی در دنیا بوده است. ژاپن هم با اختصاص ۴۰.۹ میلیارد دلار (طبق اعلام موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک) در رتبه هشتمین کشوری قرار گرفته بود که بیشترین بودجه نظامی را در جهان دارد.

گفتنی است در توئیتر مرحوم‌هاشمی هم متن سؤال برانگیزی منتشر شده بود که ادعا می‌کرد «روزگار فردا روزگار گفتمان است نه موشک»!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 5
  • US ۰۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    6 16
    مرک بر رژیم فاشیست آلمان
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      2 5
      مگه قرار نبود اینا ارتش نداشته باشن
  • حسين DE ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    3 5
    ارتش آلمان اگر نه صد ميليارد يورو بلكه هزاران ميليارد يورو ديگر هم هزينه كند هرگز تبديل به ارتش نيرومندى نخواهد شد و همچنين توان آنرا نخواهد داشت،سيستم و ساختار ارتش آلمان كاملًا آمريكائى و توسعه آن در زمينه هاى مختلف با دستورالعمل آمريكا و تحت نظارت امريكا و فرماندهى ناتو قرار دارد و بودجه نظام ارتش دست نشانده و مزدور آلمان بر اساس برنامه ريزى هاى آمريكا هزينه ميشود،جهت توضيح بيشتر آلمان سالانه بيش از هشتاد ميليارد يورو به آمريكا ميپردازد تا آمريكا در صورت وقوع جنگى بر عليه آلمان از آنها در برابر حمله خارجى دفاع كند،اين چه ارتش نيرومندى است كه اجازه دفاع از خود را ندارد؟ در اروپاى غربى تنها دو كشور هستند كه داراى ارتش نسبتا" نيرومندى هستند فرانسه و انگليس صغير كه هردو كشور داراى سلاحهاى اتمى و هيدروژنى و موشكهاى قاره پيما هستند كه آلمانها نه تنها فاقد آن بلكه اجازه داشتن آنرا ندارند و حتى اجازه ندارند سيستم ضد هوائى بسازند و حتمًا بايد اين سيستم از امريكا تهيه شود و تحت نظارت امريكا عمل كند. صرفاً جهت اطلاع عرض شد .
  • AU ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 5
    سلام،البته همه اینها با اجازه عمو امریکا و غربه. مطمعا در کنترول دارنش! همانطور که بیش از 70 سال که المان تحت اشغال و کلی نیرو اونجا گذاشتن،که سر صدا زیادی کردن،در نطفه خفه اشون کن. الان هواسشون هست. خدا میدونه چه قول ها و تعهدها دادن،که الان چنین مجوزی بهشون دادن.قاعدتا امریکا میخواد استان المان خودش رو قوی کنه،که بفرسته به روسیه بجنگه .بعدشم مسئله تمام شده. دوباره عقیمش میکن.! (* این احتمال وجود داره،که نئونازی ها رو در المان دستشون رو باز بزارن. چون نئونازی ها امروزی اکثرا همون نوکران غرب هستن،خیلی خو بهشون خدمت میکن. و نیرو جذب میکن!)
  • یوسف از همدان IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    مرحوم هاشمی بیانات دیگری هم داشتند؛
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 4
    حالا به المان که اینقدر هزینه نظامی میکند میگویم اگر عرضه داری 1. پایگاههای نیروهای متجاوز امریکا را از کشورت خارج کن 2. قانون کاپیتولاسیونی که بر سربازان امریکایی اجازه میدهد هر جنایتی در خاک المان بکنند ولی دولت المان نمی تواند انها را مجازات کند را ملغی کن.3. باج دادن به صهیونیست ها را متوقف کنید و از جنایات صهیونیست ها حمایت نکنید.4. از همجنس بازان کثیف که خانواده المانی را تضعیف میکند حمایت نکنید.5. حلقه نوکری امریکا و صهیونیست ها را از گوش و دماغ خود بازکنید.
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    5 0
    بروید کنار که صاحب قدرت می آید!
  • RU ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 4
    هه اون که مستعمره متحدین هست
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    2 5
    گویا یک جنگ جهانی دیگر در راه است هر وقت آلمان به سمت نظامی تر شدن رفته یک جنگ بزرگ پشت سرش بوده.
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    3 4
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • یه غریبه IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    4 0
    به نظر من قدرت داشتن المان خیلیم خوب میشه برا اروپا. الان نیگا میکنیم به جنگ های قبل، چین، ایران و بعضی کشورهای دیگه نه عرضه ای داشتن که از خودشون دفاع کنن نه به درد چیزی میخوردن. فقط پول سرمایه کشورشونو از ترس ابرقدرت ها که حمله نشه بهشون باج میدادن. الان که المان تو همون شرایط قدیم ما قرار گرفته میگیم فاشیست و فلان... به این که قدرت نظامی کشور خودمونو میبینیم مغرور شدیم. یادمون رفته نیروی انسانی جغرافیایی هوایی دریایی موشکی تانک کشتی سلاح های جنگی که المان تو هر دو جنگ جهانی داشته هیچ کشوری نداشته. بهترین مهندسا رو تو هر زمینه نیگا بکنیم هم قدیم هم الان المان داره. المان از نژاد اریایی ها هست ایرانم نژادش از اریا هست. از روس چین کمونیست صد هزار برابر بهترن. بدترین افراد دنیا از زبان پیامبر عظیم اسلام یهودیان هستن. المان چه تو جنگ اول چه تو جنگ دوم جهانی فقط منظورش نابودی یهودیان بوده. درضمن با مسلمان ها خیلی جاها متحد بوده. بعضی از دوستان چون الان ما با روس ها متحد هستیم از المان بد میگن. من شخصا اگه طرفدار باشم تو جنگا تو کشور ها تو اقتصاد تو علم فناوری تو هر زمینه فقط المان.
  • علی IR ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    1 0
    شما که تمام وکمال درخدمت اقای هاشمی رفسنجانی هستید
  • اسمان IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    هافن اس اس🖤❤یادمون نره ک اندیشه نازیسم شامل ۳ قانون رفاه کارگران جامعه بالابردن دستمزدها و عدالت در تقسیم منابع بود چی بهتر از این ایدیولوژی؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس