به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: اخیراً رژیم صهیونیستی با وارد کردن یک سکوی استخراج گاز از بستر دریا از شرکت انگلیسی-یونانی «انرژین» در نزدیکی مرزهای مورد اختلاف دریایی با لبنان برای بهره برداری از میدان گازی «کاریش» تنش‌های جدیدی ایجاد کرده است.

 لبنان این میدان را در منطقه اقتصادی انحصاری  خود می‌داند و مقامات این کشور اقدام اسرائیل را محکوم کرده‌اند. حزب‌الله نیز تهدید کرده که هرگز به اسرائیل اجازه استخراج نفت و گاز در منطقه مورد مناقشه را نمی‌دهد. 

 اختلافات لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر منطقه مورد مناقشه گازی از چند سال پیش در جریان بوده و مذاکراتی با میانجیگری آمریکا برای رفع این اختلافات وجود داشته که هنوز به نتیجه نرسیده است. 

 در حال حاضر دو عامل مذاکرات را با چالش مواجه می‌کند؛ نخست اینکه مرز زمینی در نقطه‌ای که به دریا می‌رسد هنوز به‌طور رسمی مورد توافق قرار نگرفته و توافق در این خصوص برای مشخص کردن مرزهای دریایی لازم است.

عامل دوم تمایل بیروت برای توافق با سازمان ملل متحد به‌جای اسرائیل برای به رسمیت نشناختن این رژیم است که در سوی مقابل رژیم صهیونیستی به دنبال بهره‌برداری از مذاکرات به‌عنوان ابزاری برای به رسمیت شناخته‌شدن و پیوستن لبنان به روند عادی‌سازی است. 

 چند عامل به نظر می‌رسد در تصمیم رژیم صهیونیستی به اقدام اخیر نقش دارد. عامل نخست بحران اوکراین و این محاسبه رژیم صهیونیستی است که با حمایت کشورهای اروپایی می‌تواند خود را به‌عنوان جایگزینی برای بخشی از گاز روسیه معرفی کند.

 عامل دیگر اوضاع داخلی لبنان مخصوصاً در پی برگزاری انتخابات این کشور و این برآورد رژیم صهیونیستی است که لبنان در شرایط کنونی نمی‌تواند به‌صورت مؤثری با اقدام اسرائیل مقابله کند.

 عامل سوم بحران کارکرد کابینه متزلزل رژیم اسرائیلی است. مبادرت به اقدامات جسورانه خارجی درواقع می‌تواند سرپوشی بر این بحران کارکرد برای جلوگیری از فروپاشی کابینه باشد.

 اختلاف در حال حاضر در سطح دیپلماتیک باقی مانده، اما امکان حرکت در جهت درگیری نظامی وجود دارد. درصورتی‌که مذاکرات تعیین مرزها به نتیجه نرسد و رژیم صهیونیستی اصرار بر استخراج گاز از منطقه مورد مناقشه داشته باشد چاره‌ای جز مقابله نظامی برای مقاومت لبنان باقی نمی‌ماند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس