خبر ویژه

بخش زیادی از خانوارهای با درآمد متوسط، در اثر سیاست‌های اقتصادی دولت سابق، به دهک‌های کم‌درآمد تبدیل شدند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: اطلاعات ارائه شده درگزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد درمجموع، طبقه متوسط یعنی دهک‌های ۴، ۵ و ۶ درفاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ جابه جایی زیادی داشته‌اند. درسال ۱۳۹۸ بالغ بر ۳۰ درصد طبقه متوسط به دهک‌های پایین‌تر سقوط کرده‌اند که این رقم در سال ۱۳۹۹ به ۲۶ درصد رسیده است. همچنین درسال ۱۳۹۸ نیمی از طبقه متوسط کشور در همان دهک خود باقی مانده‌اند که این رقم در سال ۱۳۹۹ با ۴ درصد کاهش به ۴۶ درصد رسیده است. نکته جالب این است که در این دو سال با استفاده از شرایط پیش‌آمده بخشی از متوسط‌ها هم توانسته‌اند خود را به دهک‌های بالاتر برسانند به طوری که آمار و اطلاعات نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۸ برابر با ۲۰ درصد به دهک‌های بالاتر انتقال پیدا کرده‌اند که این رقم در سال ۱۳۹۹ شدت بیشتری پیدا کرده و به ۲۸ درصد رسیده است.

به گزارش روزنامه ایران، بررسی‌های مرکز آمار، نشان می‌دهد که به لحاظ آمار اقتصادی و متغیرهای درآمد وهزینه، نمی‌توان نشان داد که کم درآمدها، فقط کم درآمدتر شده‌اند، به طوری که ۳۴ درصد از خانوارهای شهری که درسال ۱۳۹۷، در دهک اول (کمترین درآمد) بوده‌اند، درسال ۱۳۹۹ به دهک‌های بالاتر (سطح درآمدی بالاتر) انتقال یافته‌اند. همچنین ۳۸ درصد از خانوارهای شهری که در سال ۱۳۹۷، بیشترین درآمد را داشته‌اند (دهک دهم)، درسال ۱۳۹۷ به دهک‌های پایین‌تر (سطح درآمدی پایین‌تر) انتقال یافته‌اند.

داده‌های این گزارش حاکی است که طبقه متوسط برای حفظ جایگاه خود درهمان دهک نیازمند افزایش ۷۴ درصدی درآمد بوده‌اند و در غیراین صورت باید به دهک‌های پایین‌تر منتقل می‌شدند. خانوارهایی هم که بیش از ۷۴ درصد رشد درآمد داشته‌اند، به دهک‌های بالاتر رفته‌اند.

بررسی جابه‌جایی دهک‌ها به صورت جداگانه نشان می‌دهد، ۲۶ درصد از خانوارهای دهک ششم شهری سال ۱۳۹۷، درهمان دهک و ۴۲ درصد به دهک‌های پایین‌تر و ۳۲ درصد به دهک‌های بالاتر، درسال ۱۳۹۸، انتقال یافتند.

خانوارهایی که توانستند خود را درهمان دهک ششم، درسال بعد، یعنی سال ۱۳۹۸ حفظ کنند به‌طور متوسط درآمدشان از رشد ۲۷ درصدی برخوردار شده است و ۴۲ درصد که نتوانستند درآمدشان را ۲۷ درصد رشد دهند به دهک‌های درآمدی پایین‌تر و ۳۲ درصد خانوارها که درآمدشان بیش از ۲۷ درصد رشد یافت به دهک‌های بالاتر انتقال یافتند. علاوه بر این، ۱۵درصد از خانوارهایی که درسال ۱۳۹۷ در دهک ششم قرار داشتند، درسال ۱۳۹۹ نیز درهمان دهک و ۵۱ درصد به دهک‌های پایین‌تر و ۳۴ درصد به دهک‌های بالاتر انتقال یافتند.

۵۶ درصد از خانوارهایی که در دهک‌های ششم، پنجم و چهارم درآمدی شهری سال ۱۳۹۷ قرار داشتند، درسال ۱۳۹۸ نیز درهمان دهک‌ها قرارداشته و ۲۲ درصد در دهک‌های پایین‌تر و ۲۲ درصد دیگر در دهک‌های بالاتر از این دهک‌ها واقع شده‌اند.

۴۸ درصد از خانوارهای دهک‌های درآمدی ششم، پنجم و چهارم سال ۱۳۹۷، درهمان دهک‌ها درسال ۱۳۹۹ و ۲۷ درصد به دهک‌های پایین‌تر و ۲۵ درصد به دهک‌های بالاتر انتقال یافتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    من حقوقم متوسط تامین اجتماعیه حداقل بگیر شدم
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 1
    تو دولت روحانی شروع شد تو دولت رییسی ادامه داره ، ۶و نیم صبح کجای دنیا صف کالای تعاونیه؟ این عزته؟
  • فدایی اندیشه IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 1
    بازم روحانی؟! روحانی اینجا.... روحانی اونجا... روحانی همه جا. خسته نشدی مشرق؟
  • آرش IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 1
    متاسفانه من تو این دولت جدید این بلا به سرم اومد !!!
  • حسین IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    1 0
    مونده بفهمید چه خرابه ای تحویل رییسی شد فقط خدا فرجی برسونه لعنت بر اصلاحات
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 1
    خخخخ دولت رییسی خوبه؟! در عرض ۱۰ ماه رکوردهای روحانی رو شکسته. آهان اینا امتحان الهیه مال روحانی بی غیرتی بود!!!!
  • احمد IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    ما به امیدی به آیت اله رئیسی رای دادیم اما هنوز یک سال از دولت او نگذشته که اکثر اجناس و کالاها افزایش قیمت زیاد داشته اند. قبلاً به میهمان تعارف می کردیم بمانید نان و پنیر وجود دارد اما تا آلان فقط نان موجود است!! آقای رئیسی این بود شعارهایی که می دادید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس