الجزایر معاهده دوستی با اسپانیا را به حالت تعلیق درآورد

دفتر ریاست جمهوری الجزایر روز چهارشنبه اعلام کرد که معاهده همکاری ۲۰ ساله خود با اسپانیا را به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش مشرق به نقل از دویچه وله، الجزایر اعلام کرد که تصمیمش به دلیل "چرخش غیرقابل توجیه" اسپانیا در منطقه صحرای غربی است. در اوایل سال جاری، اسپانیا برنامه‌های مراکش برای منطقه مورد مناقشه را به رسمیت شناخت؛ امری که باعث بروز تنش با الجزایر شد.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، پس از اینکه دولت این کشور طرح خودمختاری مراکش برای صحرای غربی را به رسمیت شناخت، مورد انتقاد شدید دولت الجزایر قرار گرفت.  متعاقب این رویداد، الجزیره سفیر خود در مادرید را فرا خواند.

دفتر ریاست جمهوری الجزایر در بیانیه ای اعلام کرد: «الجزایر تصمیم گرفته است معاهده دوستی، حسن همجواری و همکاری» را که در سال ۲۰۰۲ با مادرید امضا شده بود، به حالت تعلیق درآورد.

الجزایر گفت که تغییر موضع «غیر قابل توجیه» اسپانیا را مغایر با قوانین بین‌المللی می‌داند که به بدتر کردن وضعیت شکننده در این منطقه وسیع و غنی از مواد معدنی کمک می‌کند.

خبرگزاری اسپانیایی افه هم به نقل از رئیس جمهوری الجزایر گزارش داد : «دولت کنونی اسپانیا از شکل خودمختاری داخلی که توسط قدرت اشغالگر حمایت می شود، حمایت کامل کرده و با استفاده از استدلال های جعلی برای ترویج یک واقعیت استعماری تلاش کرده است».

دولت اسپانیا در بیانیه ای کوتاه اعلام کرد که از تصمیم الجزایر برای تعلیق معاهده دوجانبه "متأسف است".

اسپانیا اضافه کرده که الجزایر را یک کشور همسایه و دوست می داند و بر آمادگی کامل خود برای ادامه حفظ و توسعه روابط ویژه همکاری بین دو کشور تاکید می کند.

در بخشی از بیانیه آمده است که مادرید بر پایبندی به اصول معاهده با استناد به اصول «برابری حاکمیتی کشورها، عدم مداخله در امور داخلی و احترام به حق مسلم تعیین سرنوشت» تاکید دارد.

معاهده اسپانیا و الجزایر به دنبال تقویت گفتگوهای سیاسی بین دو کشور در همه سطوح و ارتقای توسعه همکاری در زمینه های اقتصادی، مالی، آموزشی و دفاعی بود.

اسپانیا بنا به ادعای خود، در تلاش برای پایان دادن به بحران دیپلماتیک با مراکش، در اردیبهشت ماه طرح خودمختاری رباط را برای منطقه مورد مناقشه به رسمیت شناخت.

مادرید می گوید به طور سنتی از توافقات سازمان ملل برای برگزاری همه پرسی در این سرزمین که مستعمره سابق اسپانیا است، دفاع کرده است.

مراکش و الجزایر رقبای مستقیم یکدیگر در حاکمیت صحرای غربی هستند که ۸۰ درصد آن در کنترل مراکش است. الجزایر حامی اصلی جنبش استقلال جبهه پولیساریو است که کنترل مناطق باقی مانده را در اختیار دارد. پولیساریو خواستار برگزاری رفراندوم استقلال در منطقه است و ۱۵ سال با مراکش جنگیده است.

در مرداد سال گذشته، الجزیره روابط دیپلماتیک خود را با رباط به همین دلیل و آنچه "اقدامات خصمانه" خواند، قطع کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • GB ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    درود بر الجزایر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس