کد خبر 1384695
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
مسکن

بررسی جدیدترین گزارش تحولات بازار مسکن نشان از تغییر رفتار مردم دارد به‌طوریکه در ماه گذشته معاملات واحدهای با سن ۲۰ سال به بالا ۳۱۴ درصد رشد داشته است.

به گزارش مشرق، بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن تهران در اردیبهشت ماه را منتشر کرد. بر این اساس متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران با رشد ۶.۱ درصدی نسبت به فروردین ماه امسال به ۳۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

این قیمت در مقایسه با اردیبهشت ماه سال گذشته ۲۶.۲ درصد رشد داشته و بنا به ادعای بانک مرکزی رشد قیمت مسکن در دومین ماه سال جاری رشد افزایش قیمت کُند شده است.

بیشتر بخوانید:

قیمت آپارتمان در مناطق مختلف تهران +جدول

یکی از نکات جالب توجه در گزارش بانک مرکزی مربوط به توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده براساس شاخص "تفکیک عمر بنا" است. در ماه مورد اشاره مجموعا ۱۰۴۹۰ فقره معامله مسکن در تهران ثبت‌ شده که نسبت به اردیبهشت سال گذشته بالغ بر ۱۶۶.۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بررسی ها نشان می‌دهد سهم واحدهای با عمر بیش از ۲۰ سال از سهم کل واحدهای معامله شده نسبت به اردیبهشت سال گذشته حدود ۳۱۴ درصد افزایش یافته است.

در اردیبهشت ماه سال گذشته سهم واحدهای با سن بیش از ۲۰ سال در معاملات مسکن ۵۱۳ فقره بود که ماه گذشته به ۲۱۲۵ فقره افزایش یافته است.

همچنین معاملات مسکن برای واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال سن در ماه گذشته نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۶۲ درصد رشد داشته است. در واحدهای ۱۱ تا ۱۵ سال نیز رشد در بازه مورد اشاره ۲۱۷ درصد بوده است.

 افزایش قیمت مسکن در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و تداوم آن با شیب نه‌چندان ملایم در سال ۹۹ شرایطی را به‌وجود آورد تا قدرت خرید مردم برای ورود تقاضاهای مصرفی به بازار کاهش چشمگیری داشته باشد.

موضوعی که باعث شده طی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تقاضا برای واحدهای با عمر بیش از ۲۰ سال رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد  و در مقابل تقاضا برای واحدهای نوساز کاهش یابد. قیمت این واحدها در مقایسه با واحدهای نوساز تا ۵ سال ۲۰ تا ۲۵ درصد بیشتر از واحدهای با عمر بیش از ۱۵ سال و بالاتر است. به همین دلیل نیز این واحدها با تقاضای بسیار بیشتری برای خرید مواجه هستند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    1 0
    خدا به بازماندگانش صبر بدهد
  • گرسنه بی خانمان IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    2 1
    گرسنه ایم و بی خانمان مسکن طی چند سال اخیر هزار و پانصد درصد رشد کرده و من کارمند حقوقم ده درصد اضافه شده چرا ؟
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    4 0
    چرا کسی برای سامان دهی به بازار آشفتۀ اجاره کاری نمی کند!!!؟ دولت ، مجلس ، قوه ق ق !! چکار می کنید؟ مستاجرین دارند له می شوند
  • مهندس ظفریاری IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    مهندس ظفریاری میگوید سلام با توجه به دانش کم و نظر بنده انچه همیشه در بازار مسکن جهان و موضوع اجاره عملا اتفاق میوفته و همه بیشتر رعایت میکنند ولی توان توضیح ان را ندارند، چه برای اجاره خانه، اجاره مغازه ، اجاره کاشت زمین، اجاره ماشین،اجاره موقفه ای و حتی اجاره وسایل و... براساس درصدی از ارزش ان است ،یعنی اجاره هر ملک براساس ارزش قیمت فروش او مشخص میشود (نه ضریب دستوری جمعیت ۱۵ و ۲۰ و۲۵ درصد )معمولا برای املاک مسکونی نوساز یک ششم قیمت ملک و برای املاک قدیمی تا یک هشتم و بیشتر قیمت ملک رهن کامل محاسبه میشود و در نهایت رهن کامل به اجاره تبدیل میشود هر ۱ میلیون بین ۲۵ تا ۳۰ هزارتومان اجاره در نهایت وقتی هزینه مصالح و مزد خدمات و ساخت ساز و ( مخوصوص امروز دست مزد و مصالح تعمیرات ) بیشتر میشود قیمت و ارزش نهایی ملک بیشتر میشود ودر نهایت قیمت رهن کامل افزایش پیدا میکند و نهایت قیمت اجاره افزایش پیدا میکند حالا برای منطقه پایین شهر بین ۵۰ تا۱۰۰ و در منطقه مرفه بین ۱۰۰ تا۳۰۰ (علت هم ارزش افزوده سرمایه گذاری در منطقه مرفه همیشه چند برابر منطقه پایین شهر است) در نهایت چون این نکته فنی مهم رعایت نشده و در عملا کاربردی نیست فقط باعث مشکلات بزرگ تر میشود،( نتیجه امروز بازار اجاره مسکن که نسبت به سال قبل فایل های بازار اجاره کم یاب شد است و حتی با داشتن پول بازهم نمی تواند خانه جدید و یا خانه سال قبل تمدید کرد حتی با قیمت بروز!!! یعنی بیشترمالکان میگویند خودشان خانه را لازم دارند برای خود و فرزندان و در عمل همه مالک از تمدید برای سال دوم میترسند چون معیار قرار داد سال قبل و معیار افزایش قرارداد تمدید سال دوم به راحتی قابل ارائه و پیگیری است در نهایت همون نصف بیشتر مستاجران که ساهای قبل قرار داد های توافقی و حتی با قیمت روز در دفاتر تمدسد میکردند امسال باید به دنباله خانه جدید باشند و اجاره نشینی برای یک سال در خانه بیشتر امکان نداد و در نهایت وضعیت بازار اجاره بدتر میشود حالا بحث قرار داد های اجارنامه دستی بین مردم آن هم در خانه بیشتر شود و کارهای عجیب و غریب مثل دریافت ضمانت های عجیب جهت تخلیه و... بهانه تعمیرات و... درنهایت مالکان دنبال دردسر نیستند خلاصه راهکار عملی چیز دیگری است که بعدا توضیح میدهم. انشاءالله یک زمانی خوش نیشنی، اجاره نشینی شود ا
  • m IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 0
    مهندس مهدی ظفریاری میگوید تحلیل آینده بازارمسکن و اجاره در ایران امروز بزرگ ترین مشکل اقتصاد ایران هجوم سرمایه سرگردان اتباع خارجی و( سلطه اقتصادی ) است.(در در تمام دنیا جذب سرمایه خارجی بسیار خوب است ولی باید کنترل شده باشد ودر بخش های اساسی و زیر ساخت تولیدی باشد مثل بحث تولید مسکن و پیشرفت و ارتقاء اقتصاد کشور سرمایه گذاری شود نه بحث دلالی و مصرفی و..) امروزه از مسکن، خانه، مغازه، تا کار ، مواد غذایی ، آموزش ، و سایر خدمات مثل پزشکی وتفریحی و ... که همین الان هم بسیاری از مصالح ساختمانی سیمان و اهن و..ویا مواد غذایی به کشورهای دیگر ارسال میشود با توجه به اختلاف قیمت یعنی قیمت میوه و مصالح ایرانی ده برابر کمتر است و یا بسیاری از کشور اطراف برای خدمات پزشکی و مهندسی وحتی تحصیل کشور ایران را انتخاب میکنند، که چون هزینه ده ها برابر کمتر است (همه چیز از خانه و کالاها و اجناس ایران ارزان شده است ولی برای اتباع خارجی سایر کشور ها که اینها میخرند و می برند و یا افرادی که ایرانی هستند و تخصص و کار خاصی دارند در آمدشان به دلار است یعنی بنده در خارج کار میکنم و خانواده در ایران زندگی میکنند )وولی طرف دیگر داستان اقامت و زندگی و سرمایه گذاری در کشور ایران است که با ورود و دلارهای و سایر واحد های پول که که طی چندین سال گذشته چند ده برابر رشد کرد و ریال که کاهش پیدا کرده، پس توان مالی ریال و سرمایه مالی( به غیر از طلا و دلارو جواهرات و اجناس قیمتی) مردم ایران نسبت به سایر کشور ها کاهش پیدا کرده و همه زیان کرده اند از ثروتمند و... ولی در عوض توان مالی اتباع سایر کشور ها برای خرید در ایران چند ده برابر شده است( یعنی در واقعیت خانه و خودرو و مواد غذایی و سایر اجناس در ایران برای خارجی در ایران ارزان تر هم شده است طی این سالها با توجه به واحد پول و دستمزده و سرمایه های کشور های دیگر) و این شده که قیمت املاک هرسال درایران چند برابر میشود، یکی از دلایل اصلی کاهش ارزش ریال است که مثل یخ است که باعث شده اختلاف ارزش قیمت یک خانه در کشورهای همسایه با کشور ایران بین 18 تا 27 برابر و بیشتر باشد که در نهایت این شده که مردم کشورهای همسایه یک شبه راه صد سال را طی کنند و برای خود پادشاهی میکنند و یک شب از قشر متوسط به قشر ثروتمند تبدیل شوند،( اگر ما هم همچنین فرصتی داشتم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس