کد خبر 1384213
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۸
آمریکا ۸۲.۱ میلیون دوز واکسن کرونا را دور ریختند

در شرایطی که مردم بسیاری از کشورهای محروم جهان نیاز مبرمی به دریافت واکسن کرونا دارند، یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی فاش کرد شرکت های آمریکایی بیش از ۸۲ میلیون دوز واکسن را هدر داده اند .

به گزارش مشرق، بر اساس گزارشی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری با همکاری شبکه تلویزیونی NBC News منتشر کرده است، بین آذر ۱۳۹۹ زمانی که واکسیناسیون کرونا در آمریکا آغاز شد تا اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ حدود  ۸۲.۱ میلیون دوز واکسن کووید ۱۹ در آمریکا دور ریخته شده است.

این مرکز خاطرنشان کرد که این رقم برابر است با حدود ۱۱ درصد از کل عرضه واکسن به داروخانه های آمریکا تا به امروز که استفاده نشده است.

از تعداد واکسن از دست رفته، دو شرکت یک چهارم ضرر را به خود اختصاص دادند.

والمارت حدود ۱۰ میلیون دوز از ۴۴.۶ میلیونی را که تا به امروز دریافت کرده بود، دور انداخته است. CVS هم حدود ۱۱.۸ میلیون دوز را به هدر داده است.

سایر شرکت‌هایی که واکسن‌های هدر رفته کووید را گزارش کردند عبارتند از Health Mart، DaVita، Rite Aid، Publix و Costco.

کارشناسان بهداشتی اظهار تاسف می‌کنند که این واکسن ها  می‌توانست به کشورهای فقیرتری اهدا شود که همچنان در تلاش برای غلبه بر ویروس کرونا هستند.

دکتر شیلا شنوی، کارشناس بیماری های عفونی در دانشکده پزشکی ییل آمریکا گفت، "این یک آبروریزی بزرگ برای مسئولان بهداشتی آمریکا است. آن هم در شرایطی که میلیون ها نفر در سراسر جهان که حتی نتوانسته اند اولین دوز واکسن را دریافت کنند. "

با این حال، شرکت‌هایی که متهم به هدر دادن واکسن‌ها هستند، از اقدامات خود با این استدلال که واکسن‌ها را  بسته به تقاضا تهیه می‌کنند، دفاع کرده اند. آنها همچنین خاطرنشان می‌کنند که ماهیت دو دوزی چندین واکسن باعث می‌شود به واسطه ماهیتشان ماندگاری کوتاهی داشته باشند که به ناچار منجر به هدر رفتن دوزها می‌شود.

برخی دیگر مراجعان را به دلیل بر هم زدن برنامه ریزی های انجام شده شده واکسیناسیون و لغو نوبت ها  مقصر می دانند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) تخمین می زند که حداقل ۸۲.۸   درصد از جمعیت واجد شرایط ایالات متحده حداقل یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده اند و حدود ۷۷.۹ درصد به طور کامل واکسینه شده اند. این اعداد برای کسانی که واکسن های تقویت کننده دریافت کرده اند به طور قابل توجهی کمتر است و تنها حدود ۴۶.۹٪ از آمریکایی های واجد شرایط تا به امروز دوز سوم را دریافت کرده اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    2 0
    واکسن بدرد نخور با عملگرد هالوووی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس