کد خبر 1383241
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
تنش مرزی جدید بین مرزبانان تاجیک و قرقیز

در مرز تاجیکستان و قرقیزستان، درگیری مجدد رخ داده که هنوز در مورد جزئیات آن نهادهای رسمی گزارشی نداده اند.

به گزارش مشرق، در منطقه «آفتاب رو» در ۱۰ کیلومتری منطقه «واروخ» شهر «اسفره» استان «سغد» تاجیکستان بین مرزبانان تاجیک و قرقیز درگیری مسلحانه رخ داده است.

خبرگزاری محلی «آسیا پلوس» به استناد منابع خود نوشته است که این درگیری پس از آن شروع شده است که مرزبانان قرقیز وارد قلمرو تاجیکستان شدند.

به گفته این منبع، مرزبانان قرقیز به هشدار طرف تاجیک جهت خروج از منطقه بی اعتنایی کردند که در نهایت درگیری لفظی منجر به استفاده از سلاح شده است.

هنوز خدمات مرزبانی تاجیکستان در مورد این درگیری و همچنین کشته یا زخمی شدن نظامیان هیچ اطلاعیه ای منتشر نکرده است.

این در حالی است که خدمات مطبوعاتی کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان با انتشار بیانیه ای طرف تاجیک را در وقوع این درگیری مقصر دانسته است.

بنا اساس این بیانیه؛ یگان مرزی قرقیزستان در جریان گشت منطقه «بولاک باشی» استان  «بادکند»، مرزبانان تاجیک را شناسایی کرده که از خط مرزی مشروط عبور کرده و وارد خاک این کشور شدند و با ندیده گرفتن درخواست قانونی برای خروج از قلمرو قرقیزستان به سمت مرزبانان قرقیز شلیک کردند.

طرف قرقیز مدعی شده است که در پی این درگیری طرف تاجیک  همچنین از خمپاره استفاده کرده و در حال انتقال تجهیزات سنگین به مرز می باشد.

لازم به یادآوری است که درگیری اخیر بین مرزبانان دو کشور ۱۲ آوریل امسال در منطقه «خیستورز» استان سغد تاجیکستان رخ داده بود که در پی آن یک مرزبان ۲۷ ساله تاجیک کشته شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس