کد خبر 1382981
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
تکمیلی| مدودف: در جنگ نیابتی با آمریکا و اروپا هستیم

معاون شورای امنیت ملی روسیه با اینکه کشورش در جنگ نیابتی با آمریکا و اروپا قرار دارد، اما گفت که باید از وقوع جنگ اتمی جلوگیری شود.

به گزارش مشرق، «دیمیتری مدودوف» معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه در مصاحبه مفصلی با شبکه «الجزیره» گفت، کشورش در جنگ نیابتی با آمریکا و اروپا قرار گرفته است.

از پنجم اسفند سال گذشته و بعد از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات امنیتی مسکو و طرف‌های غربی، روسیه در واکنش به حملات نیروهای اوکراینی به روس‌تبارهای منطقه خودمختار دونباس، اقدامی نظامی را تحت عنوان «عملیات ویژه» آغاز کرد که همچنان ادامه دارد.

روسیه در جنگ نیابتی با آمریکا و اروپا

به نوشته خبرگزاری «تاس»، مدودوف در این مصاحبه گفت: «مقامات آمریکا و کشورهای اروپایی می‌گویند باید هر کاری انجام داد تا پیروزی اوکراین تضمین شود. اما این اوکراین است که می‌جنگد و نه ایالات متحده و اروپا. این‌ها به‌دنبال نجات جان اوکراینی‌ها نیستند و مشتاقانه برای این کشور سلاح تأمین می‌کنند، از جمله سامانه‌های راکتی چندگانه و همچنین از اوکراین حمایت مالی می‌کنند و به این شیوه، در واقع تشویق به ادامه تخاصم می‌کنند. مشارکت آن‌ها در این تخاصم‌ها به آنچه به اصطلاح جنگ نیابتی گفته می‌شود، محدود است».

او درباره مداخله غربی‌ها جهت به ثمر نرسیدن مذاکرات مسکو و کی‌یف گفت: «آن‌ها آماده بودند درباره وضعیت بی‌طرف اوکراین، غیرنظامی شدن و نازی‌زدایی و از برخی جنبه‌ها، به رسمیت شناختن واقعیت‌های مربوط به مرز قلمروهای خود بودند. اما آن‌ها [از مذاکرات] خارج شدند و دریافت مبالغ هنگفت پول و تسلیحات از سوی آمریکا و اروپا را شروع کردند».

چرا روسیه درگیری در اوکراین را «عملیات ویژه» می‌نامد؟

مدودوف در مصاحبه با الجزیره، درباره علت اینکه اقدام نظامی در اوکراین را عملیات ویژه می‌نامد گفت: «این قطعاً یک عملیات ویژه نظامی است. اتفاقات در آنجا (اوکراین) بر اساس یک سناریوی معین پیش می‌روند. رئیس جمهور [روسیه] گفت که دو هدف داریم که باید محقق شوند».

این مقام روس ادامه داد:‌ «اول دفاع از ساکنین جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک است که بسیاری از آن‌ها شهروندی روسیه را دارند و تعداد آن‌ها به یک میلیون نفر می‌رسد. دوم، نابود کردن مکانیسم‌های جنگ‌طلبانه و نازی‌زدایی این مناطق است یا به عبارت دیگر اطمنان از این است که دیگر نئونازی‌ها دستورکار ضد روس و روس هراسانه خود را منتشر نمی‌کنند».

معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه افزود: «این عملیات، اغلب شامل استفاده از تسلیحات با دقت بالا بوده و انهدام تأسیسات نظامی را دنبال می‌کند. نیروهای روس تلاش می‌کنند خطر هدف قرار دادن تأسیسات غیر نظامی را به حداقل برسانند. در تلاش هستیم طوری عمل کنیم که فقط بر نیروهای مسلح اوکراین تأثیر بگذارد. به همین دلیل اقدام نیروهای خود را عملیات نظامی ویژه می‌نامیم».

تأثیر جاه‌طلبی اتمی اوکراین بر شروع عملیات ویژه

مدودوف در این مصاحبه گفت: «اعلام اوکراین برای بازگشت به وضعیت دستیابی به بمب اتمی شاید آخرین محرکی بود که بر تصمیم نهایی [شروع عملیات ویژه] تأثیر گذاشت. در چنینی شرایطی بود که کشور ما باید از سطح معینی از امنیت، اطمینان پیدا می‌کرد».

وی با اشاره به ارسال پیشنهادات امنیتی مسکو به بروکسل و واشنگتن گفت: «آن‌ها گوش نمی‌دادند و فقط یک حرف را تکرار می‌کردند: هر کشوری می‌تواند عضو ناتو شود و هر چقدر بخواهیم گسترش خواهیم یافت».

این مقام روس افزود: «کاملاً روشن است که این مسئله یک تهدید روشن برای ما محسوب می‌شد. استقرار پایگاه‌های ناتو در مرزهای روسیه و در جایی که موشک‌های تهاجمی می‌توانند مستقر شوند، تمام مسائل امنیتی را به هم می‌ریزد. این سطح از تهدیدات قطعاً برای ما غیر قابل پذیرش بوده و پیش از این بارها این هشدار را تکرار کرده‌ایم».

ضرورت جلوگیری از وقوع جنگ اتمی

مدودوف در ادامه مصاحبه با الجزیره هشدار داد، جنگ اتمی به معنای پایان دادن به بشریت بوده و به هر نحو ممکن باید از آن جلوگیری کرد.

این مقام امنیتی روسیه گفت:‌ «البته که هیچکس خواهان جنگ اتمی نیست زیرا یک مسیر بن‌بست است و به معنای پایانی برای هر چیز انسانی خواهد بود و باید اطمینان یابیم چنین فروپاشی اتمی هرگز رخ نخواهد داد».

مواضع مخرب ناتو در قبال یافتن راه حل مسالمت‌آمیز در اوکراین

او درباره تنش‌زایی غربی‌ها گفت: «آن‌ها تلاش می‌کنند روحیه و جنون نظامی‌گری را تشویق کنند تا اوکراینی‌ها را وادار به جنگیدن با روسیه کنند تا زمانی که دیگر هیچ فرد اوکراینی زنده نماند. به دلایل مشخص، ایالات متحده و اروپا در این اوضاع متحمل کشته دادن نمی‌شوند. تاکنون ۶ میلیون نفر اوکراین را ترک کرده‌اند و آن کشورها (غربی‌ها) بار مسئولیت قابل توجهی را در قبال آنچه رخ داده، به دوش می‌کشند».

مدودوف در مصاحبه با الجزیره گفت، «آن‌هایی که در واقع، دیدگاه خود را به اوکراین تحمیل کردند، نقش بزرگی در شکست راه‌حل دیپلماتیک ایفا کردند. به‌طور علنی از آن‌ها اسم می‌برم. ایالات متحده، کشورهای اروپایی و به‌طور کلی ناتو. اگه به‌خاطر مواضع مخرب آن‌ها نبود، به توافق می‌رسیدیم».

هشدار درباره از بین رفتن تمامیت ارضی اوکراین

مدودوف در ادامه مصاحبه با الجزیره گفت، امتناع کی‌یف از مذاکره با مسکو به تلفات بیشتر در میان اوکراینی‌ها و از دست دادن قلمروی بیشتری منجر خواهد شد و در نهایت ممکن است موجب از دست دادن کل تمامیت ارضی اوکراین شود.

به گفته این مقام روس، تا چندی پیش، اوکراینی‌ها درخصوص مذاکره درباره مسائل کلیدی مشتاق به نظر می‌رسیدند و مواضع واقع‌بینانه‌ای داشتند اما پس از شروع رفت و آمد آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به کی‌یف مذاکرات متوقف شدند.

مدودوف ادامه داد: «عواقب چنین کاری چه خواهد بود؟ عواقب روشن هستند. متأسفانه قربانیان بیشتر، آسیب بیشتر و در نهایت از دست دادن قلمرو بیشتر نصیب اوکراینی‌ها خواهد شد. در نهایت، امتناع از مذاکره در اصل به یک چیز و آن هم از دست رفتن حق حاکمیت ملی آن‌ها خواهد شد».

روسیه با گسترش ناتو مخالف است

مدودوف با اشاره به تلاش سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو افزود، روسیه با هرگونه گسترش ناتو که به‌دنبال گرفتن دست بالا در جهان است مخالف بوده و «کنار گذاشته شدن معاهده ورشو تعادل جهانی را تغییر داده است».

این مقام روس افزود: «دیگر بحث تقابل دو بلوک نیست. بلکه بالعکس ناتو در تلاش است دست بالا را در برابر کل جهان به‌دست آورد».

میانجی‌گری دیگران بدون عزم اوکراین برای مذاکره بی‌فایده است

معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه به الجزیره گفت: «برای پیشنهادات شرکای خود، ترکیه و اسرائیل و چند کشور دیگر که تمایل دارند به‌عنوان میانجی عمل کنند، ارزش قائل هستیم. اما میانجی‌گری فقط به این دلیل ارزشمند نیست که میانجی‌هایی وجود داشته باشند. میانجی‌گری زمانی ارزشمند است که بستری برای گفت‌وگو وجود داشته باشد و طرف‌ها برای مذاکره رغبت نشان دهند».

مدودوف افزود: «اوکراین ابتدا بر سر چند مسئله اساسی مذاکره کرد و سپس از این موضع کنار رفت و در عوض تصمیم به تخاصم گرفت. این اقدام تحت فشار بروکسل و واشنگتن انجام شد اما در نهایت تصمیم را اوکراین گرفت».

او در ادامه گفت: «به طور کلی قصد دارم بگویم که دوستان عرب ما مواضعی کاملاً متعادل و میانه داشتند که دقیقاً همان چیزی است که در این موقعیت مورد نیاز است. آن‌ها درک می کنند که این درگیری ریشه‌های مشخص تاریخی دارد و کشور ما سعی کرده آن را از طریق میز مذاکره حل کند و آن‌ها (کشورهای عربی) در این بین، سمت‌گیری نکردند. ما از این مواضع که توسط اغلب کشورهای عربی اتخاذ شده قدردانی می‌کنیم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    5 2
    دعوت نامه فرستادن که برین به کشوری تجاوز کنین؟
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      0 3
      اصلا جنوب اکراین برای ما ایرانیا بود. وس میگیریمش
  • GB ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    1 2
    راه حل اینکه اوکراین مسلح به سلاح هسته ای کنند و موشک های کروز هسته و بالستیک هسته ای و بگویند از زمان شوروی باقی مانده بود و حملات به خاک روسیه و داخل خاک خود را گسترده آغاز کنند و پوتین خبیث و حامیان قدرت طلب فاسد را به زمین بزنند تا مردم سالاری در روسیه و دیگر کشور های دیکتاتوری آغاز شود
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      1 1
      نمیخوان اکراین برنده بشه.‌اکراینی‌های احمق نمیدونن قراره تا ابد فدایی باشند.
  • UA ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    2 0
    داره واقعیت رو به اروپایی ها میگه ولی فکر میکنند جنگ اتمی احتمالش نیست!!!! واقعا اینها خواب هستند یا خودشون رو به خواب زدند! روسیه دارای پروتکل های اتمی کاملا تعریف شده و مشخصی هست و این تنها رییس جمهور نیست که تصمیم می‌گیرد بلکه طبق این پروتکل ها در صورتی که کشوری به خاک این کشور حمله نظامی نماید و موجب به نظر افتادن ثبات سیاسی در این کشور شود روسیه میتواند از سلاح اتمی استفاده نماید. در جنگ اوکراین که یک جنگ ترکیبی نیابتی می‌باشد چون هم سلاح از طرف کشورهای غربی به اوکراین ارسال شده و هم با تحریم های چند مرحله ای قصد از بین بردن ثبات سیاسی این کشور را دارند مشخصات روسیه را وادار خواهد کرد که پروتکل های مقابله اتمی را فعال کند و مراکز تصمیم گیرنده کشورهایی که سلاح حمله کننده به خاک روسیه را ارسال نموده اند را مورد حمله قرار دهد. روسیه در جهت مقابله با عدم تعهد کشور اوکراین به معاهده بین المللی مینسک وارد عملیات ویژه شده ولی کشورهای غربی در جهت گسترش ناتو که یک سازمان نظامی تحت حاکمیت لیبرالیسم هست اقدام به جنگ نیابتی با روسیه نموده اند. در صورت جنگ اتمی مطمئنا شرایط بسیار بغرنجی برای دهه ها در زمین حاکم خواهد شد. کشورهای مستقل بایستی غربی ها را تحت فشار قرار دهند تا از جنگ ترکیبی نیابتی علیه روسیه دست بردارند و از گسترش سازمان نظامی ناتو که تحت حاکمیت لیبرالیسم هست و میتواند علیه انواع سیستم های مختلف در کشورهای دیمر بکار گرفته شود جلوگیری کنند. مردم این کشورها ی غربی که بخاطر سواستفاده از شرایط داخلی شأن آمریکا و بعضی شرکای اروپایی آن رهبران دست‌نشانده را به دولت رسانده اند. بایستی کشورهای مستقل به این مردمان این پیغام را برسانند که سکوت و بی عملی شما به قیمت جان شما و از بین رفتن شرایط زیستی برای حداقل یک صده در زمین خواهد انجامید.
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    0 0
    او با ۶۰ هزار سرباز راهی قفقاز شد. ابتدا قره‌باغ را تابع خود کرد و سپس مسیر تفلیس در پیش گرفت. ایراکلی‌خان، پادشاه گرجستان، به تابعیت خود از ایران پایان داده بود و تحت حمایت روسیه قرار گرفته بود. آقامحمدخان به او فرصت داد که از تصمیم خود بازگردد، اما او نپذیرفت. پس به تفلیس لشکر کشید؛ آن را فتح و مردم شهر را قتل‌عام کرد. _____ زنده باد شاهِ ایرانیِ ترک، آقامحمدخان قاجار یک‌ایرانهشری بود‌

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس