پنتاگون: سامانه‌های راکتی ارسالی برای اوکراین ۷۰ کیلومتر بُرد دارند

سخنگوی پنتاگون گفت، سامانه‌های راکتی ارسالی برای اوکراین ۷۰ کیلومتر برد خواهند داشت اما اوکراین تضمین داده خاک روسیه را هدف قرار ندهد.

به گزارش مشرق، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا چهارشنبه شب مدعی شد سامانه‌های راکتی دوربردی که برای اوکراین ارسال خواهد شد ۷۰ کیلومتر بُرد دارند.

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد وزارت دفاع آمریکا با دستور «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور، ۷۰۰ میلیون دلار دیگر کمک تسلیحاتی به اوکراین اختصاص داده است.

این مقام آمریکایی توضیح داد، تسلیحات ارسالی شامل تجهیزات توپخانه‌ای و راکتی خواهد بود. سامانه راکتی متحرک HIMARS‌ از جمله این تسلیحات توپخانه‌ای با برد ۷۰ کیلومتر است.

 به گفته سخنگوی پنتاگون، این بسته کمک نظامی همچنین ۵ سامانه رادار هوایی و هزار موشک ژاولین و چهار بالگرد Mi-۱۷ را شامل می‌شود.

او مدعی شد، اوکراینی‌ها تضمین داده‌اند که از این تسلیحات فقط جنبه دفاعی داشته باشند. این سامانه‌های HIMARS‌ از پیش در اروپا مستقر شده‌اند تا سریعاً به اوکراین منتقل شوند و بعد از آن باید تعلیم آن‌ها فوراً شروع شود.

این مقام پنتاگون گفت، تاکنون ۵.۳ میلیارد کمک به اوکراین اختصاص یافته است و چهل کشور نیز به این کشور کمک فرستاده‌اند.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره زمان رسیدن اولین محموله سامانه HIMARS‌ به اوکراین گفت، می‌توان این سامانه‌ها را ظرف چند روز تحویل داد اما آموزش کار با آن‌ها چند هفته طول خواهد کشید.

در ادامه از سخنگوی پنتاگون سوال شد که اگر هدف دفاعی اوکراین داخل خاک روسیه باشد چه خواهد شد و آیا واشنگتن تعهد مشخصی در این زمینه دارد و آیا تا سه هفته دیگر ممکن است روسیه اهداف خود را در اوکراین محقق کرده باشد؟

سخنگوی پنتاگون در جواب گفت: «روسیه در داخل و اطراف دونباس پیشروی زیادی داشته است اما به گشایش تعیین‌کننده‌ای نرسیده‌اند. جدول زمان بندی مناسبی داریم و زمانی که این سامانه‌ها به دست اوکراینی‌ها برسند، اهداف را با دقت بسیار بالایی منهدم خواهند کرد».

این مقام آمریکایی افزود: «اوکراینی‌ها در حال دفاع از قلمرو اوکراین هستند و هر کاری که در قلمرو خود انجام دهند دفاعی است. تضمین رسمی ما این است که از این سامانه‌های راکتی برای هدف قرار دادن قلمرو روسیه استفاده نخواهند کرد».

وی در ادامه نشست خبری گفت، تجهیزات ارسالی از سوی آمریکا، در جلوگیری از تصرف کی‌یف توسط روس‌ها نقش تعیین کننده داشتند.

سخنگوی پنتاگون بار دیگر تأکید کرد، هسته مرکزی جنگ در داخل خاک اوکراین است و «در این سطح از درگیری»، سامانه‌های HIMARS‌ و دیگر سامانه‌های هدایت شونده برای هدف قرار دادن سکوهای پرتاب موشک‌های کروز واقع در عمق خاک روسیه مناسب نیستند.

او اذعان کرد چهار سامانه راکتی ارسالی که هر کدام ظرفیت شلیک ۶ راکت را دارند، قرار نیست صحنه درگیری‌ها را عوض کنند اما به آن‌ها برای انهدام «اهداف بسیار با ارزش» کمک قابل قبولی خواهد کرد.

این مقام پنتاگون در پاسخ به سوالی درباره چگونگی ارائه تضمین در زمینه عدم هدف قرار دادن خاک روسیه و واکنش‌های احتمالی مسکو به این اقدام آمریکا گفت: «تضمین‌ها در سطوح مختلف مقامات صورت گرفته‌اند».

او در ادامه گفت:‌ «وزیر [دفاع آمریکا] [لوید] آستین در تماس‌های مختلفی با همتای خود این مسئله را مطرح کرد. درباره اثر ارسال این تسلیحات بر افزایش تنش‌ها باید بگویم که ما خطر آن را در نظر داریم و از سویی قصد درگیری مستقیم با روسیه را نداریم».

این مقام آمریکایی مدعی شد: «ما از گسترش این درگیری‌ها و تبدیل آن به جنگ جهانی سوم هیچ نفعی نمی‌بریم. اما روسیه نمی‌تواند آنچه برای اوکراین می‌فرستیم را وتو کند. اگر روس‌ها نگران تشدید تنش هستند همین حالا به آن خاتمه دهند».

اندکی پیش از نشست خبری پنتاگون، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «اوکراین تضمین‌هایی را به ما داده که تسلیحات موشکی دور بردی که به این کشور ارسال خواهیم کرد علیه سرزمین‌های روسیه استفاده نخواهد شد».

از سوی دیگر «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در واکنشی به آمریکا درباره تبدیل شدن به طرف ثالث جنگ در اوکراین هشدار داد و گفت درخواست اوکراین از کشورهای غربی درباره ارسال سامانه‌های راکتی چندگانه، مصداق «تحریکات مستقیم» است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علیرضافرزنددشتستان IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    1 0
    همه این اخبار گواه بر بسیار طولانی شدن این جنگ است
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 1
    شهدای سوردونتسک شهدای مدافع حرم هستن. ارباب پوتین تسلیت!! پوطن فروشهای شرقگدا تسلیت. سگهای کاسه لیس مسکو تسلیت!
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      یه بار هم لعنت کن به آمریکا اسرائیل آل سعود داعش منافقان و نیونازی های اوکراینی و مزدوران خارجی چرا دهانتان لاله و از یمن و سوریه و عراق و کشورهای اسلامی کوچکترین حمایت نمی کنید از جنایت کاران پشتیبانی تا حد مرگ دارید
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      کافر همه را به کیش خود پندارد! از اونجایی که خودت سگی و کاسه لیس آمریکا و غربی فکر می کنی همه برای اینکه امورشون بگذره باید مثل خودت کاسه لیسی کنن! با انسان بودن هم میشه امورات رو گذروند پس سعی کن به انسان تبدیل بشی
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    روسها بخاطر نسل کشی روسها در اوکراین وارد جنگ شدند شانس اوکراینی ها نزدیک به صفر است
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    خوب امریکا به بهانه بمب شیمیایی به عراق حمله کرد هیچ چی هم پپدا نکرد فقط یک میلیون نفر مردم عراق را کشت روسیه هم باید یک میلیون نفر ازصیونیست ها را باید بکشد تا خودش را به امریکا برساند و اینطوری ضایع نشود
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    تاکتیک امریکا در تمام دنیا علیه ایران و روسیه همان تاکتیک داعش است یعنی سنگر گیری در شهر و گروگان گیری مردم و ایجاد جنگ درون شهری است روسیه باید بمانند سوریه ارایش نظامی پیدا کند نه ستون کشی تانک
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    فقط تروریست های بین المللی در خاک اوکراین با ارتش روسیه می جنگند از جبهه النصره تا بازنشسته های ارتش اسرائیل و 63 کشور دنیا روسیه برای تصرف باقیمانده اوکراین باید بمباران و موشک باران فرشی را جایگزین نماید با این کار مردم از شهرها خارج می شوند و تروریست ها و تانکهای روسی باقی می مانند اما چرا دستورات پوتین را ارتش روسیه اجرا نمی کند بنظر شکافی در تصمیم گیران هرم قدرت روسیه افتاده باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس