خاندوزی

وزیر امور اقتصاد و دارایی یکی از عوامل مهم تورم در کشور را افزایش قیمت‌های جهانی عنوان کرد و گفت: با این وجود نرخ تورم کشورمان در ماه گذشته نسبت به نرخ تورم در کشورهای دیگر پایین‌تر بوده است.

به گزارش مشرق، سید احسان خاندوزی با بیان اینکه آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که ما در ماه گذشته نسبت به فروردین و اسفند ماه شاهد افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در کشور بودیم گفت: دو دسته عوامل مؤثر خارجی و داخلی وجود دارد که به جهت دقت نکردن به این دو دسته عوامل گاهی مواقع در فضای عمومی مطرح می‌شود که این افزایش‌ها ناشی از حذف ارز ترجیحی چند قلم کالای محدود و مشتقات آنهاست در حالی که واقعیت این نیست و سهم کمی از تورم به حذف ارز ترجیحی کالاهای وارداتی برمی گردد.

وی افزود: سهم بسیار مهم تری به این برمی گردد که در داخل کشور عواملی داشتیم که به صورت طبیعی در ابتدای سال موجب افزایش هزینه تمام شده تولید و محصولات در کشور شده است.

بیشتر بخوانید:

وزیر اقتصاد: تفکیک حساب های شخصی مردم از حساب های تجاری، مد نظر دولت است

وزیر اقتصاد گفت: افزایش قیمت نهاده‌های تولید، افزایش دستمزد کارگران و افزایش قیمت انرژی و آب در برخی از بخش‌ها موجب شده است که افزایش قیمت تمام شده کالاها محسوس باشد.

وی به عوامل خارجی موثر در تورم اشاره کرد و افزود: یک دسته از عوامل خارجی هم داشتیم که نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا موجب شده است که ماه گذشته یعنی ماه آوریل ماه بسیار ویژه‌ای باشد؛ به طوریکه در یک ماه افزایش قیمت کالاها در کشور روسیه ۱۷ درصد در برزیل ۱۲ درصد، در هلند ۹/۶، در انگلستان ۹ درصد، امریکا ۸ درصد، آلمان ۷/۴ درصد و ایتالیا بالای ۶ درصد بوده است که البته میزان افزایش تورم در ماه گذشته در اقتصاد ایران کمتر از این کشورهاست.

خاندوزی با بیان اینکه افزایش عمومی قیمت‌ها و کالاها را همه دنیا تجربه کرده است افزود: مثلاً ترکیه در طول یک سال گذشته بیش از ۷۰ درصد افزایش شاخص تورمی را تجربه کرده است و ما در داخل کشور به دلیل اینکه با مسأله کمبود مواجه نیستیم کالاهای اساسی تأمین شده است در حالیکه در بسیاری از کشورها جیره بندی شده است و فقط تعداد کمی از کالاهای اساسی را مردم می‌توانند در سوئد، انگلستان و کشورهای دیگر خریداری کنند، اما در ایران در زمینه تأمین کالاهای اساسی طبق گزارش‌های وزارت جهاد کشاورزی مشکلی نداریم.

وی اضافه کرد: قیمت کالاهای اساسی از جمله ذرت، جو و گندم در دنیا حتی روزانه در حال تغییر است و همه کشورها بعد از جنگ اوکراین در حال رقابت در خرید این دسته از کالاها هستند؛ پس این نوسان در قیمت‌ها به دلیل عوامل خارجی و همچنین عوامل داخلی از جمله افزایش دستمزدها، نهاده‌های داخلی، انرژی و ... بوده است که همه این‌ها نشان می‌دهد در محصولی که نصف مواد اولیه آن وارداتی باشد با افزایش قیمت‌های جهانی و نرخ ارز، نصف قیمت آن افزایش پیدا می‌کند و در داخل کشور که در اوایل سال‌های مختلف همیشه افزایش قیمت داشتیم امسال هم رخ داد.

وزیر اقتصاد گفت: بنای دولت در ستاد اقتصادی این است که حتماً از طریق اعلام قیمت‌های کاملاً کارشناسی و منطقی و عدم اجازه به افزایش قیمت‌های بی ضابطه و افسار گسیخته، شاهد این باشیم که سیاست‌های کنترل قیمت‌ها در تیر و مرداد به شکل مؤثرتری اجرا شود.

وی به عوامل بلند مدت تورم و افزایش قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: مسأله کسری بودجه دولت‌ها و متکی بودن به بانک مرکزی موجب تورم می‌شد و همچنین بی انضباطی شدید شبکه بانکی در گذشته، مؤثر در افزایش قیمت دارایی‌ها در کشور بوده است.

خاندوزی خاطرنشان کرد: امیدواریم این عوامل کوتاه مدت آن مقدار که قابل مدیریت است و جزو عوامل خارجی و وارداتی نیست کنترل شود و در ماه‌های آینده با نرخ افزایش قیمت کمتری نسبت به قیمت گذشته رو به رو باشیم و هدفگذاری‌های بانک مرکزی برای کنترل تورم امسال محقق شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    21 0
    ایشون نبود میگفت فقط 4 قلم کالا افزایش پیدا میکنه؟؟؟ من سه قلمش رو پیدا کردم..جامدات-مایعات-گازها.. هرچی گشتم قلم چهارم رو نتونستم پیدا کنم..
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      2 14
      عقل خودت آخه نیست که بیشترگرانیها واسه ابر گند دولت قبله
    • سعید IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      6 0
      ریاست محترم قیمت شیر و سایر لبنیاتها طی ده روز سه بار گران شده و دیروز شیر به لیتری 26 هزار تومان رسیده است مرراتب جهت استحضار.
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    15 2
    جناب عقل خودت... دوستانتون که میگفتن ما بلدیم که...پس چی شد؟؟ باز شد تقصیر دولت قبل و قبلتر و ماقبل تر؟؟؟
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    3 2
    من قلم چهارم رو پیدا کردم..اون بورس که با نابلدی مسئولین باید سقوط کنه
  • وتدتنلتب IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    1 0
    اوکی
  • سید حسین حسینی IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    10 0
    سلام. دولت شما حقوق کارمندان را ده درصد اضافه کرد ورییس سازمان برنامه و بودجه گفت تورم کمتر از افزایش حقوق خواهد بود ولی الان خودش را قایم کرده وصحبت نمیکنه . حالا قیمت اجناس هزار درصد افزایش پیدا کرده و کارمندان فقیرتر شدند
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    8 0
    ؟ نکنه منظورتون افزایش قیمت در دیگر کشورهاست؟؟؟؟
    • محمد IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      0 0
      عمو یادگار خوابی یا بیدار خخخخخ
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    8 1
    اگر به ما بگویند واحدی برای سنجش طول داریم که اسم آن متر است، که اگر طاقه پارچه‌ای را امروز با این متر اندازه گیری کنید ممکن است 20 متر باشد؛ اما اگر فردا همان را دوباره متر کنید ممکن است 40 متر شود، چقدر این امر مضحک و مسخره خواهد بود؛ اما وقتی مثلاً امروز یک قوطی پنیر 400 گرمی 20 هزار تومانی، فردا با هر توجیهی 40 هزار تومان می شود، این امر منطقی و عقلانی است! اگر پول اساساً برای تعیین ارزش کالا و خدمات است، آیا خودش نباید دارای ارزش معینی باشد؟! پول اعتباری که ارزش آن را میزان عرضه و تقاضا تعیین می کند، اساساً پول اسلامی نیست و منشأ ربا، گرانی و تورم است. البته کشورهایی که زور بیشتری دارند با غالب کردن پول خود به دیگران، تقاضا و در نتیجه ارزش آن را افزایش می دهند. در این حالت مثلاً وقتی کشور روسیه، اعلام می کند که از این پس پول فروش گاز و نفت را فقط با روبل دریافت خواهد کرد، ارزش روبل بالا می‌رود؛ اما ما در مقابل فروش نفت به دنبال دلار آمریکای زورگو و مستکبر که اتفاقاً ما را هم تحریم نموده است، می دویم و ارزش پول خود را در مقابل این پول کثیف شیطان بزرگ، پایین می‌آوریم؛ بعد هم مجبور می‌شویم برای جلوگیری از قاچاق کالاهای اساسی به کشورهای همسایه، قیمت کالاها را افزایش دهیم، و باز هم به چرخه‌ی باطل گرانی‌ها دامن بزنیم! مرحوم آیت الله حائری شیرازی دیدگاه های خود درباره‌ی پول را در کتاب‌های «پول رایج جهانی و احیای پول اسلام» و «در اسلام پول نباید کار بکند» بیان کرده‌اند. این عالم و اندیشمند اسلامی در کتاب «پول رایج جهانی و احیای پول اسلام» به ذکر ۱۰ مورد از تناقضات و مشکلات اساسی پول فعلی که مبتنی بر اعتبار است، اشاره کرده و در کتاب دیگر با عنوان «در اسلام پول نباید کار بکند» جایگزینی را برای پول رایج پیشنهاد نموده است؛ اما متأسفانه اقتصاددان‌های ما که علمشان را از علوم نظام لیبرال و سرمایه‌سالار غرب گرفته‌اند، گوش شنوایی نداشته و ندارند. ولی امروز کار به جایی رسیده است که اصلاح اقتصاد کشور، بدون اصلاح پول و ایجاد پول اسلامی و به تبع آن بانک اسلامی بدون ربا و مبتنی بر قرض‌الحسنه، امکان‌پذیر نیست؛ و در عوض اگر بتوانیم پول اسلامی را ایجاد نموده و آقایی دلار را بشکنیم، قطعاً این پول ملی اسلامی، اعتبار بین المللی هم پیدا خواهد کرد.
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    7 0
    یک سری به فروشگاهها بزنید یک خانواده معمولی ۴نفره حداقل 7میلیون تومن هزینه فقط خوراکش هست در طول این یکماه تمام اقلام خوراکی میانگین 50درصد افزایش قیمت داشته بعضی اقلام 400درصد مثل روغن بعضی اقلام حداقل۲۰درصد بغچعضی صددرصد یعنی اگر ماه قبل می‌تونستی با 7میلیون نیاز یکماه رو تامین کنی الان باید ده میلیون تومن پول بدی اگر مبلغ 1200000تومن به این خانواده تعلق بگیره باز 1800000تومن کسر میاره البته یقینا هدف از جراحی اقتصادی بهبود وضع زندگی طبقه معمولی جامعه نبوده چون نمیشه انکار کرد که خیلی از اقلام خوراکی از مصرف خانواده حذف میشه همین یکماه ارزش پول ملی 25درصد کم شده طلا گرمی 12000000تومن شده1450000تومن
  • ناشناس IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    4 0
    چی؟؟؟!!! صبحت بخیر عزیرم....
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    1 0
    ایکاش
  • امیر IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    9 0
    خدایا وزیر اقتصاد مملکت رو ببین
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    2 0
    نمی دونم چی بگم!!!
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    3 0
    الان تو این مدت کوتاه دلار 24تومنی شده 31 تومن تورم هم که معلوم هست مذاکرات برجام هم بدون ابتکار دارن همون راهی رو میرن که منجر به تحریم بیشتر وفقط شعار باشه نتیجه اما فشار سنگین زندگی رو مردم ایران هست .
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    4 0
    مردم بیجاره کردند.
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      2 0
      مردم را فلک زده کردند بیچاره چیه
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    5 0
    وزرای جهاد کشاورزی و صمت برای گرون کردن کالاهای تحت حوزه خودشون با همدیگه کورس گذاشتن . 90 درصد گرونیهای فعلی متعلق به سیاستهای این دو نفره
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    4 0
    افزایش افسار گسیخته قیمتها در تمامی محصولات اتفاق افتاده ... بی ضابطه یا با ضابطه ... تازه این حرف شما یعنی تمامی این گرانی ها زیر نظر شما اتفاق افتاده و شما خبر دارید ... قیمت رسمی و روی محصول گران شده ... شما خبر ندارید ؟ فقط یک قلم پوشک بچه قبلا یک میلیون در ماه هزینه داشت ، الان حدود 1500000 تومان ، یعنی روی سیصد تومان یارانه شما روی همین یک قلم باید 200 هزار تومان بزارم .... چه .... می کنید ؟
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    3 0
    به نظرم اگر اجازه می دادید بی ضابطه قیمتها گران بشه باز هم اینقدر که در این چند ماه گران شدن ، اتفاق نمی افتاد. ..تورم رسمی ۴۰ درصد و افزایش حقوق ۱۰ درصد. از قدیم گفتن سوار از پیاده خبر نداره
  • حبیب IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 0
    بارک ا... پسر خوب
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    2 0
    ميشه بفرماييد بي ضابطه يعني چي؟
  • سعید IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    6 0
    اگر منظور از ظابطه سه مرتبه گران شدن نرخ شیر در دوهفته پیش است پس معنای لغات هم عوض شده الان یک لیتر شیر پاستوریزه 26000 تومان؟؟؟
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    1 0
    یک مثال ساده که همه با آن سروکار دارند: به نظر شما تولید شیر خام و تحویل درب کارخانه لبنی، کار سخت تر و هزینه برتری است یا پاستوریزاسیون شیر و تهیه ماست و پنیر؟ جواب واضح است. اما در حالی که شیر با تمام زحمات دامدار، حداکثر کیلویی ۱۲۰۰۰ درب کارخانه به فروش می رسد، وقتی پاستوریزه و بطری می شود، چربی نگرفته به کیلوبی ۲۰۰۰۰ و بالاتر می رسد، یعنی ۷۰٪ سود ناخالص. در صورت تهیه ماست که ساده ترین فرآورده شیر است، به ازای هر کیلو شیر یک کیلو ماست ساده حاصل می شود با قیمت ۳۰-۲۵ تومان ( قیمت ۵۰۰۰۰ تومان برای دبه ۲.۵ کیلویی تصویب شده حال آنکه این نرخ روی دبه های ۲ کیلویی می خورد!) یعنی ۱۵۰-۱۱۰٪ سود ناخالص. در صورت تهیه یک کیلو پنیر ساده به قیمت ۹۲۵۰۰ از سه کیلو شیر به قیمت کل ۳۶۰۰۰، سود ناخالص کارخانه لبنی در این مورد به حدود ۲۰۰٪ با احتساب فروش پنیر و آب پنیر می رسد. (سایر هزینه ها منطقا کمتر از هزینه ماده اولیه یعنی شیر خام است). این مثالی از ساده ترین تولیدات صنعتی بود که به دلیل حجم انبوه باید هزینه های کمتر و قیمت مصرف کننده معقولتری داشته باشند، اما نرخها و سودهای آنان فوق العاده بالاست و اینکه سازمانهای ناظر چگونه حاضر به تصویب چنین نرخهای ناعادلانه ای به نفع صنایع می شوند، واقعاً جای سوال و تحقیق دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس