انتقاد وزیر نیرو از پیشرفت صفر درصدی سد تالوار در دولت روحانی

وزیر نیرو از پیشرفت صفر درصدی سد تالوار در دولت روحانی انتقاد کرد و گفت: مردم حق دارند ناراضی باشند.

به گزارش مشرق، علی‌اکبر محرابیان عصر امروز در جلسه‌ای که  با حضور استاندار، امام جمعه، نمایندگان مجلس و مسئولان استانی در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری برگزار شد، اظهار داشت: باید شکرگزار اتفاقات خوبی که در حوزه آب افتاده، بود و در کنار این مسئله کمبودها را نیز باید دید و به دنبال حل آن بود. 

وی با بیان اینکه در سفری که در استان زنجان داشتم خوشبختانه مصوبات سفر رئیس جمهور در حوزه برق و آب در این استان در حال  انجام و پیشرفت است، گفت: تمام طرح‌ها یا فعال بوده و یا به مرحله تکمیل رسیده است.

وزیر نیرو بیان کرد: نیروگاه برق که امروز مورد بازدید قرار گرفت مقرر بود در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد، اما با فشرده کردن عملیات یک سال زودتر در آستانه تابستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در بخش بخار برنامه‌ریزی شده بود که در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد اما تصمیم بر این شد تا در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ طرح مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به موضوعات مطرح شده در خصوص حوزه آب در استان زنجان، گفت: بسیاری از نارسایی‌هایی که توسط نمایندگان شهرستان‌های مختلف ذکر شد عمدتا صحیح است اما باید گفت بعد از تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بخشی از مسائل حل خواهد شد. 

محرابیان عنوان کرد: برخی از سدها در مرحله ساخت قرار دارند، فقط بر روی کاغذ تخصیص گرفته‌اند  که شیرینی این اقدامات انجام شده را مردم هنوز نچشیده‌اند.

پیشرفت فیزیکی سد تالوار در دولت روحانی، صفر!

وی با بیان اینکه سد تالوار دقیقا در همان شرایطی قرار دارد که سال ۹۱ در زمان بازدیدم از این سد داشتم، قرار دارد گفت: اصلاً تخصیص اعتبار برای یک استان و عدم تخصیص اعتبار برای تکمیل این سد به استان دیگر مهم نیست چراکه طرح در مدت ۱۰ سال هیچ گونه پیشرفتی نکرده و تا امروز قطره‌ای از آب این سد به هیچ فردی در هیچ استانی نرسیده است بنابراین مردم حق دارند از وضعیت موجود ناراضی باشند چراکه اعتبارات فراوانی مصرف شده اما به نتیجه نرسیده است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه مهم‌ترین کار ما باید تکمیل طرح‌های نیمه تمام در سطح کشور باشد تا به هدف برسیم، ابراز کرد: در بحث مدیریت منابع آب بنده نگاه انتقادی ندارم و نگاهم مثبت است با این حال  این امر مسلم  است که این نظام مدیریتی آب دیگر پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی، باغات، در حوزه‌های مختلف اقتصادی استان زنجان با سرعت بسیار بالا رشد و پیشرفت کرده است، گفت: زیربنای رشد و پیشرفت بر مبنای انرژی و آب است، اما باید سه شرط در این امر رعایت شود و نخستین آن رعایت عدالت است چراکه بی‌عدالتی مولفه‌ای است که سبب نارضایتی عمیق مردم می‌شود و مردم ممکن است کمبودها را تحمل کنند اما بی‌عدالتی‌ها را هرگز تحمل نکنند.

محرابیان افزود: از زمانی که وارد وزارت نیرو شده‌ام جلسات متعدد با حضور اهل فن، نخبگان، ، متخصصان حوزه کشاورزی داشته‌ام و مدیریت منابع آب را بازنگری کردیم و امروز به یک نظامی رسیده‌ایم که این‌ تخصیص‌ها به درون استان‌ها باید با حضور ذی‌نفعان و صاحب امتیازها انجام شود و در فضای بسته نمی‌توان تصمیم‌گیری کرد.

وی با تاکید بر مصرف درست آب گفت: اگر در یک استان دریایی از آب هم وارد شود اما مدیریت صحیح انجام نشود و یا الگوهای کشت رعایت نشود و کشت‌ها غیر اقتصادی باشند وضعیت بهبود نخواهد یافت.

هدررفت آب

وزیر نیرو بیان کرد: در کل کشور نتوانسته‌ایم از منابع آبی بهره‌وری کامل را ببریم و به طور متوسط بیش از ۲۰ درصد  و یا در برخی نقاط بیش از ۵۰ درصد هدر رفت آب در کشور وجود دارد.

استفاده از پساپ تصفیه‌شده

وی با اشاره به اینکه در مدیریت منابع آب، امروز ارزشمندترین اقدام استفاده از پساب تصفیه شده و بهداشتی است خاطرنشان کرد: آب سطحی ممکن است هر ساله در دسترس نباشد اما پساب همیشه وجود دارد، با این شرایط یک آیین‌نامه سنگین برای استفاده از پساب تصفیه شده بهداشتی در حال طراحی است که در مدیریت منابع اثر گذار خواهد بود.

محرابیان افزود: موضوع مهمی که در زنجان مطرح است بحث تخصیص‌ها است و حتماً موضوع تخصیص آب به استان زنجان بررسی می‌شود و یک تیم مشترک بین استان زنجان و وزارت‌خانه تشکیل می‌دهیم تا در مدت کوتاهی با زمان مشخص موضوعات را بررسی نماییم.

وی با اشاره به آغاز به کار جهاد تامین آب روستائیان، بیان کرد: در استان زنجان نیز این جهاد آغاز شده و پیشرفت خوبی دارد و هیچ‌گونه محدودیتی برای تامین آب روستاهای استان زنجان نیست و اگر روستایی بدون آب بماند این نشان از کم‌کاری مدیران دارد با این وجود سعی بر این است تا پایان دوره روستای بدون آب نداشته باشیم.

وزیر نیرو در پایان افزود: ۵۷ روستای استان زنجان در حال آبرسانی است و ۱۱۰ روستا نیز نیازمند آبرسانی است که جزء مصوبات امروز سفر قرار می‌گیرد و باید سپاه و بسیج آبرسانی به این روستاها را آغاز کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس