کد خبر 1382207
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۷
بقایای یک شهر باستانی در ساحل دجله پدیدار شد

تیمی از باستان‌شناسان بقایای شهری ۳۴۰۰ ساله متعلق به دوران امپراتوری میتانی را در عراق کشف کرده‌اند که زمانی در ساحل رودخانه دجله قرار داشته است.

به گزارش مشرق، تیمی از باستان‌شناسان بقایای شهری ۳۴۰۰ ساله متعلق به دوران امپراتوری میتانی را در عراق کشف کرده‌اند که زمانی در ساحل رودخانه دجله قرار داشته است.

این شهر باستانی که در اقلیم کردستان عراق واقع شده است، پس از آن پدیدار شد که مسئولان محلی برای جلوگیری از خشک شدن محصولات زراعی در ماه دسامبر مقادیر زیادی آب از مخزن سد موصل که مهم‌ترین منبع ذخیره آب عراق است برداشت کردند. این مسئله موجب شد سطح آب پشت سد پایین بیاید و شهری متعلق به عصر برنز که چندین دهه پیش بدون هیچ‌گونه تحقیقات باستان‌شناسی قبلی زیر آب رفته بود دوباره ظاهر شود.

در پی این رویداد پیش‌بینی‌نشده، باستان‌شناسان با عجله دست به کار شدند تا قبل از اینکه شهر دوباره به زیر آب برود دستکم بخش‌هایی مهم از آن را در سریع‌ترین زمان ممکن حفاری و مستندسازی کنند چرا که مشخص نبود چه زمانی آب در مخزن دوباره بالا می‌آید.

کارشناسان می‌گویند کاخ و چندین ساختمان عظیم کشف شده می‌توانند متعلق به شهر باستانی «زخیکو» باشند که گمان می‌رود یکی از مراکز مهم امپراتوری میتانی در حدود سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۳۵۰ قبل از میلاد بوده است. پیش‌تر کاخی به نام «کمونه» متعلق به همین دوران در بستر رودخانه دجله کشف شده بود که به گفته باستان‌شناسان در زمان خود در فاصله ۲۰ متری دجله قرار داشته است.

علاوه بر یک کاخ چندین بنای بزرگ دیگر شامل استحکامات عظیم با دیوار و برج‌ها، چندطبقه انباری و یک مجتمع صنعتی در این حفاری‌ها کشف شد. قدمت این مجموعه شهری به زمان امپراتوری میتانی برمی‌گردد که بخش‌های وسیعی از شمال بین‌النهرین و سوریه را تحت کنترل داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حمید IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 0
    خدا کنه گنج موعود پیدا بشه
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    1 0
    سرنوشت میتانی شبیه سرنوشت ایران بود.موالیدشان کم شد و زنان کمتر زاییدند. کشورشان ضعیف شد و توسط آشوریها و هیتی ها نابود شدند
  • DE ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 0
    حالا یهودی ها میگن مال ماست و چند سکه ی جعلی هم چاپ میکنن و زیر خاک قایم میکنن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس