اسرائیل

علی رغم اینکه عربستان سعودی وارد توافقات ابراهیمی با اسرائیل نشده است، اما در یک دهه اخیر روابط مخفیانه خود با اسرائیل را به خصوص در حوزه های امنیتی و نظامی، شدیدا افزایش داده است.

سرویس جهان مشرق _ با گذشت زمان و همزمان با افزایش تلاش صهیونیست ها برای رسمی کردن روابط با رژیم سعودی، رسانه ها و منابع اسرائیلی، جزئیات و ابعاد بیشتری از روابط مخفیانه خود با مقامات سعودی در سالهای گذشته را فاش میکنند. در جدید ترین اطلاعات منتشر شده در این رابطه، کانال هفت اسرائیل جزئیات بیشتری را در این باره منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است:

« تعدادی از شخصیت‌های بلند پایه امنیتی و سیاسی اسرائیل در سال‌های اخیر به عربستان سعودی سفر کرده‌اند. این سفر ها مخفیانه بوده و به جز یک مورد آن، هرگز علنی نشدند. بیشتر پروازهای مقامات ارشد اسرائیلی به عربستان با جت های شخصی انجام شده است. این چیزی است با توجه به تلاش فعلی آمریکا برای نزدیک کردن اسرائیل و عربستان سعودی به یکدیگر منتشر شده است.»

افشای جزئیات بیشتر از یک دهه روابط مخفیانه سعودی‌ها با رژیم صهیونیستی
اینگونه بود که رابطه مخفیانه اسرائیل و عربستان سعودی ایجاد شد

«تمام سفرها به صورت مخفیانه انجام شده است، تنها موردی که از سفر مقامات صهیونیستی به عربستان رسانه ای شد، سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین در نوامبر ۲۰۲۰ به شهر نیوم در دریای سرخ بود که در آنجا با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار کرد و در این دیدار مایک پمپئو وزیر امور خارجه وقت آمریکا نیز حضور داشت. شخصی که در آن زمان این نشست را از سوی اسرائیل هماهنگ و همچنین نتانیاهو را همراهی کرد، یوسی کوهن، رئیس سابق موساد بود.»

«کوهن تنها رئیس موساد نیست که به عربستان سعودی سفر کرده است. پیشتر مایر داگان و تامیر پاردو روسای سابق موساد نیز از ریاض دیدن کردند. همچنین جلساتی (در عربستان) با افراد سطوح پایین‌تر در سازمان موساد به رهبری مسئولان بخش "جهان" برگزار شد - بخش جهان در سازمان موساد، مسئول روابط بین‌الملل با کشورهایی است که اسرائیل با آنها روابط دیپلماتیک دارد و خصوصا مسئول روابط با کشورهایی است که ارتباط اسرائیل با آنها مخفیانه است، مانند عربستان سعودی.»

«مقامات ارشد ارتش اسرائیل و وزارت جنگ نیز در دهه گذشته از عربستان سعودی دیدن کرده اند. اولین و برجسته ترین آنها بنی گانتس بود که در زمان ریاست خود از عربستان سعودی دیدن کرد. همچنین دیدارهایی با مقامات سعودی در سطوح مختلف و مکان های دیگر نیز با حضور چند ژنرال و همچنین مقامات مختلف وزارت جنگ اسرائیل برگزار شد.»

«چند تن از روسای شورای امنیت ملی از جمله کوهن و میر بن شبات نیز از ریاض دیدن کردند. نمایندگان شورای امنیت ملی اسرائیل نیز با مقامات ارشد سعودی در کشورهای ثالث، عمدتا در خلیج فارس و اروپا، دیدارهایی داشته اند. هدف از این نشست ها و دیدار ها، تقویت هماهنگی امنیتی بین کشورهایی است که با تهدیدهای مشترک به رهبری ایران مواجه هستند.»

«در اواسط دهه گذشته، اسرائیل به عربستان سعودی کمک کرد تا با چالش‌های صورت گرفته از سوی گروه تروریستی داعش آن مقابله کند!»

«عربستان سعودی تنها کشور منطقه نبود که روابط رسمی و آشکار به اسرائیل نداشت، اما از چنین کمک هایی از سوی اسرائیل برخوردار بود: رسانه ها و منابع مختلف فاش کرده اند که اسرائیل قبل از امضای «توافقنامه ابراهیمی»، روابط فشرده ای با امارات متحده عربی و بحرین و همچنین با انبوهی از کشور ها که تصمیم گرفتند خارج از توافقات ابراهیمی بمانند داشته است که در راس آنها، قطر و عمان قرار دارند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس