کد خبر 1381013
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
راز موفقیت انیمیشن‌های ژاپنی چیست؟

تهیه‌کننده انیمیشن «پهلوانان» گفت: کشورهایی مانند ژاپن که دارای سینمای موفق انیمیشن در جهان هستند، ابتدا ارتباط موفقی با مخاطبان داخلی داشته‌اند.

به گزارش مشرق، علیرضا گلپایگانی با بیان اینکه سرمایه‌های اصلی هر کشوری جوانان آن کشور هستند و صنعت انیمیشن هم از این قاعده مستثنی نیست گفت: موفقیت‌هایی که جوانان ما در جشنواره‌های مختلف در زمینه تولید انیمیشن به دست آورده‌اند نمایشگر توانمندی آنهاست و امیدها به این نسل را افزایش داده است.

وی ادامه داد: آنچه برای تربیت نیروی انسانی در حوزه انیمیشن به خصوص برای تولید آثار بلند نیز داریم آموزش‌های یکسان و استاندارد است که با پیشرفت‌های بین‌المللی در این زمینه تطابق داشته باشد. عمدتا فیلمسازان ما کار ساخت انیمیشن را به صورت شخصی و آزمون و خطا می‌آموزند و وقتی وارد یک تیم می‌شوند، چون نوع فراگیری متفاوتی داشته‌اند مشترکات اندکی دارند و هماهنگ کردن این نیروها با هم مشکل است. برای تولید یک فیلم بلند نیاز به کار گروهی است و افراد این گروه باید تحت آموزش‌های یکسان و استاندارد باشند.

راز موفقیت انیمیشن‌های ژاپنی چیست؟

تهیه‌کننده انیمیشن پهلوانان افزود: بزرگترین مشکل ما در این زمینه کمبود آموزشگاه‌هایی است که برای نیروی انسانی کافی در حوزه انمیشن متخصص تربیت کنند. درواقع باید آموزشگاه‌هایی تاسیس شوند که به افراد علاقمند توانمندی و مهارت‌های لازم را آموزش دهند. همچنین برای تولید یک فیلم انیمیشن بلند نیاز به تخصص‌های مختلفی است، اما در کشور ما یک فرد گاهی تا چند مسئولیت را در پروسه تولید یک فیلم بر عهده می‌گیرد. در کنار اینها باید به بازار برای عرضه این آثار نیز فکر شود و تنها به فکر تولید نباشیم.

رئیس دانشکده سینما دانشگاه هنر با اشاره به اینکه موفقیت در تولید انیمیشن‌های خوب کوتاه و حضور موفق آنها در جشنواره ها لزوما به معنای ورود سازندگانش به حیطه آثار بلند نیست اظهار کرد: فیلم‌های کوتاه انیمیشن مدل و ساختار خود را دارند و عمدتا فرم‌شان اغلب فستیوالی و هنری است اما آثار سینمایی از قالب دیگری برای جذب مخاطب بهره می‌برند. حضور علاقمندان بی‌شمار در حوزه انیمیشن که به نسبت سال‌های قبل بیشتر شده شاید بتواند تضمین تامین نیروی انسانی در این صنعت باشد.

راز موفقیت انیمیشن‌های ژاپنی چیست؟

عضو هیئت رئیسه انجمن بین‌المللی انیمیشن ایران (آسیفا) با بیان اینکه سینمای انیمیشن در ایران می‌تواند مانند سینمای داستانی در کنار آثار جهانی همتراز خود قرار گیرد و مخاطبان خاص خود را داشته باشد گفت: مخاطبان ایرانی فیلمی را خواهند دید که به فرهنگ و هویت خودشان نزدیکتر باشد. حتما نباید نگاه به تولیدات خارجی داشت و بهتر است کارگردان‌های ایرانی به سمت موضوعاتی بروند که مخاطب ایرانی آنها را بیشتر می‌پسندد و حتی حاضر باشد در ساعات پیک سینما برای تماشای آنها به سینما برود. وقتی یک انیمیشن بلند بتواند به چنین موفقیتی دست پیدا کند می‌توان به حضورهای بین‌المللی و یا منطقه‌ای آن فکر کرد.

وی ادامه داد: کشورهایی که مانند ژاپن یا آمریکا دارای سینمای موفق انیمیشن در جهان هستند، ابتدا ارتباط موفقی با مخاطبان داخلی داشته‌اند و بر اساس سرمایه‌گذاری و گستره رسانه‌ای و تبلیغات، آثارشان را به کشورهای دیگر فروخته‌اند. با کمی مطالعه متوجه خواهید شد انیمیشن‌های ژاپنی برای مخاطبان آن کشور بسیار جذاب هستند و اکران پررونقی دارد.

گلپایگانی گفت: مخاطب ایرانی عادت کرده فیلم انیمیشن را در فضای خانه ببیند نه در سینما و طبیعی است در ابتدای کار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی چندان راغب به تهیه این آثار نباشند. بنابراین نیاز است که در ابتدا به این صنعت کمک شود و تولید کنندگان مورد حمایت دولت قرار گیرند.

این تهیه‌کننده بیان کرد: بی‌شک جشنواره هایی مانند جشنواره پویانمایی فرصت مناسبی برای همه دست اندرکاران حوزه انیمیشن است تا گرد هم آیند و شاهد تجربیات و تولیدات جدید باشند، با هم آشنا شده و گفتگوهای تخصصی داشته باشند و از توانمندی‌های یکدیگر بهره‌مند شوند. جشنواره پویانمایی محل مناسبی برای تبادل دانش و کشف استعدادهای جدید است. مطمئنا اگر در بخش بازار فیلم هم این رونق شکل بگیرد سفارش دهنده‌های اصلی این مکان را محل اصلی انتخاب پیمانکاران‌شان در زمینه تولید انیمیشن بیابند جلوه ثانویه‌ای نیز به این جشنواره خواهد بخشید.‌

راز موفقیت انیمیشن‌های ژاپنی چیست؟

وی افزود: خوشبختانه تداوم جشنواره این امید را ایجاد کرده که هم مراکز داخلی و هم مراکز بین‌المللی این جشنواره را به عنوان محل مناسب و استاندارد برای تعقیب و ارزیابی تولیدات انیمیشن ایران انتخاب کنند.

گلپایگانی تاکید کرد: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با تاسیس معاونت پویانمایی قدم بزرگی در راستای حمایت از تولید آثار نو و متفاوت در زمینه انیمیشن ایجاد کرده است. محصولات اخیر و موفقیت‌های آنها در جشنواره‌های داخلی و خارجی موید این ادعاست که تیم بسیار موفقی در این مرکز در بخش انیمیشن فعالیت دارند. یکی از بزرگ‌ترین وظایف مراکزی مانند مرکز گسترش پیدا کردن افراد مستعد و توانمند است. خوشبختانه در این مسیر شاهد روند مناسبی بوده‌ایم. دیدن لوگوی مرکز گسترش در تیتراژ یک فیلم شبیه به مهر کیفی شده است و مخاطب می‌داند وقتی اسم این مرکز به میان می‌آید با انیمیشنی استاندارد و با کیفیت روبرو خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    1 0
    کاوایی بودن شخصیت ها. خوب این رو خیلی نمیتونید توی محتوای ایرانی بیارید. ولی الحق تلاش های خوبی داره انجام میشه
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 1
    انیمیشن پهلوانان بیشتر یک انیمیشن ضعیف ژاپنی هست تا ایرانی. قیافه های کاراکترها عینا کپی شده کاراکترهای ژاپنی }صورت ها و چشم ها و دماغ ها و دهان ها) و نمای ساختمان ها بی هویت و لباس های زنان گاهی اروپایی است! انیمیشن سازی مثل هرکار دیگری به هوش و فراست احتیاج داره تا تکنیک انیماتور. کاراکترهای انیمیشن سیا ساکتی ایرانی هستند و نیز شکرستان و یکسری انیمیشن 3 بعدی که در شیراز تهیه می شد.
    • مهدی IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
      2 0
      در هر صورت انیمیشن پهلوانان مورد استقبال قرار گرفت من خودم و خانواده بار ها آن را تماشا کردیم
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    تو هر ثانیه باید 24 فرم باشد وقتی میشه 12تا معلومه دیگه چه آشی میشه وحرکات خنده دار.... ازرنگ به خوبی در انیمیشن ها استفاده میشه رنگهای داغ از طبیعت به خوبی در انیمیشن ها استفاده میکنند برعکس ما اما نکته اول از همه مهمتره در پایان هیچ چیز جای انیمیشن دستی را نمیگیرد مثال رابین هود به هر حال اگه بخواهیم میتونیم وتوانش را داریم تلاش تلاش وتلاش اگر یک گروه 50نفری رو یک انیمیشن کار میکنند بکنیدش 150نفر یک کار خوب بسازید اما قشنگ ودرست با فروشش به جهان زودی پولش در میاد..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس