کد خبر 1380917
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶
چین: آمریکا منبع آشفتگی و تضعیف نظم جهانی است

وزیر امور خارجه چین در واکنش به ادعاهای همتای آمریکایی خود گفت، آمریکا منبع آشفتگی و تضعیف نظم جهانی است.

به گزارش مشرق، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز شنبه به ادعاهای اخیر «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود واکنش نشان داد.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، وانگ یی گفت، روابط میان چین و آمریکا بازی مجموع صفر نیست و واشنگتن باید روابط دوجانبه را بر اساس احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد پیش ببرد.

او در واکنش به این ادعای بلینکن که «چین جدی‌ترین چالش بلند مدت برای نظم جهانی است» گفت، تصورات غلط زیادی درباره روابط چین و آمریکا در میان مقامات واشنگتن وجود دارد.

وزیر امور خارجه چین متذکر شد، جهان آن چیزی نیست که آمریکا توصیف می‌کند و در حال حاضر مهم‌ترین وظایف جامعه جهانی محافظت از حیات و سلامتی بشر، کمک به احیای اقتصاد جهانی و حراست از صلح و آسایش جهانی است و تشکیل جوامعی با آینده مشترک و پیاده کردن اهداف و اصول منشور سازمان ملل را طلب می‌کند.

این دیپلمات ارشد چینی افزود، ابتکارات چین از جمله طرح یک کمربند یک جاده، طرح توسعه جهانی و طرح امنیت جهانی به طور گسترده به رسمیت شناخته شده و از سوی جامعه جهانی مورد حمایت قرار گرفته است.

وانگ یی افزود، از سوی دیگر وسواس آمریکا به «غرب مرکز گرایی» و «استثنا گرایی» و ذهنیت جنگ سرد و فشار برای به کرسی نشاندن منطق هژمونی و سیاست‌های مختص بلوک‌های خاص، بر خلاف روند تاریخ بوده و فقط به تقابل و تفرقه در جامعه جهانی منجر می‌شود.

او در ادامه گفت، آمریکا در واقع به منبع آشفتگی و تلاطمی تبدیل شده که نظم فعلی جهانی را تضعیف می‌کند و بر سر راه دموکراتیک کردن روابط بین‌المللی مانع می‌تراشد.

وزیر امور خارجه چین با تأکید بر اینکه چین کشوری نیست که آمریکا تصور می‌کند گفت، یک منطق تاریخی روشن در پس توسعه و تجدید حیات چین وجود دارد که دارای یک قدرت بالای داخلی است.

وی با رد ادعاهای کشورهای غربی گفت، مدرن سازی ۱.۴ میلیارد نفر مردم چین یک پیشرفت بزرگ برای بشریت محسوب می‌شود تا اینکه تهدید یا چالشی برای جهان باشد.

وانگ یی گفت، آمریکا پیش از پاسخ به این سوال که آیا پکن و واشنگن می‌توانند روابط خود را به درستی پیش ببرند، باید از این مسئله اطلاع داشته باشد که هژمونی تک قطبی از هیچ حمایتی برخوردار نیست و رویارویی‌های گروهی نیز آینده‌ای ندارد.

او با اشاره به تحریم‌های گسترده آمریکا علیه دیگر کشورها گفت، ساختن حیاطی کوچک با حصارهای بلند به معنای خود انزوایی و عقب‌گرد بوده و جدا شدن از دیگران و قطع منابع، موجب زیاد به خود و دیگران می‌شود.

این مقام چینی گفت، کشورها می‌توانند رقابتی سالم با یکدیگر داشته باشند و طبیعی است که چین و آمریکا رقابت‌هایی داشته باشند اما این رقابت نباید از نوع مخرب باشد.

وانگ یی خطاب به غربی‌ها متذکر شد: «ما هرگز در برابر باج خواهی و زورگویی سر خم نمی‌کنیم و قاطعانه از حق حاکمیت، امنیت و توسعه منافع چین دفاع می‌کنیم».

وزیر امور خارجه چین در حال حاضر در «فیجی»، چهارمین مقصد سفر خود به جزایر حوزه اقیانوسیه بوده و قصد دارد روابط این جزایر با پکن را گسترش دهد.

در همین رابطه خبرگزاری «رویترز» اخیراً در گزارشی اختصاصی مدعی شد به سندی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد دولت چین به‌دنبال گسترش همکاری با جزایر حوزه اقیانوسیه و تشدید رقابت با غرب در این منطقه است.

سفر منطقه‌ای وانگ یی در حالی انجام می‌شود که تقابل چین و آمریکا در حوزه اقیانوسی هند-آرام با سفر اخیر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به کره جنوبی و ژاپن وارد مرحله جدیدی شده است.

از سوی دیگر سفر این هفته بایدن به آسیا وضعیت امنیتی و نظامی حوزه هند-آرام را متشنج کرده است. در این بین ادعای بایدن درخصوص حمایت نظامی از تایوان در صورت حمله چین به این جزیره واکنش‌های تندی را از سوی پکن به همراه داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 0
    چین هم منبع تقلب و کلاهبرداری و بیماری‌های جدید در دنیاست
  • سعید IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    0 0
    آمریکا یک کارآموز کثیف است اما ، سد محکمی چون ایران و روسیه و چین در برابر اوست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس