کد خبر 1380769
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
سهام

سود شرکت های غیربورسی سهام عدالت هنوز به حساب سهامداران واریز نشده است و سازمان خصوصی سازی در حال جمع‌آوری سود این شرکت‌ها است.

به گزارش مشرق، ۴۹ شرکت در سبد دارایی سهام عدالت وجود دارد که تعداد ۳۶ شرکت‌ در بورس حضور دارند و تعداد ۱۳ شرکت دیگر از آنها هنوز وارد بازار سرمایه نشده‌اند.

سود شرکت‌های بورسی سهام عدالت مربوط به عملکرد سال پیش از آن، در پایان هر سال به حساب سهامداران واریز می‌شود. در اسفندماه سال گذشته نیز حدود ۵۷۰ هزار تومان برای هر برگه سهام عدالت به عنوان سود سال ۹۹ به افراد پرداخت شد.

حدود ۲ میلیون نفر نیز از جاماندگان که حساب شبای خود را به درستی در سامانه سجام وارد نکرده‌اند، این سود را دریافت نکرده بودند که به گفته مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار سود حدود ۲۰۰ هزار نفر از این افراد در هفته گذشته به حسابشان واریز شد.

اما از تعداد شرکت‌های حاضر در سبد دارایی سهام عدالت هنوز سود شرکت های غیربورسی به سهامداران پرداخت نشده است. پیمان حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه سود شرکت ‌های غیربورسی سهام عدالت توسط سازمان خصوصی‌ سازی در حال وصول است، از واریز این سود به حساب سهامداران در آینده نزدیک خبر داد.

* سود کدام شرکت ها باقی مانده است؟

شرکت‌های پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی بندر امام (ره)، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی بیستون، پتروشیمی تبریز، پتروشیمی خوزستان، دخانیات ایران، ساختمان سد و تاسیسات آبیاری سابیر، شهر صنعتی البرز، شهر صنعتی رشت، شهر صنعتی کاوه، مشانیر و مگا موتور، شرکت‌ های غیر بورسی سهام عدالت هستند که پتروشیمی‌های ارومیه، تبریز، خوزستان، بندر امام، بیستون و بوعلی سینا، بیشترین سهم را در پرتفوی غیربورسی سهام عدالت دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد از ۶ تا ۳۰ درصد مالکیت شرکتهای غیر بورسی یاد شده به سهامداران عدالت واگذار شده است.

به گزارش فارس، در ۲۱ فروردین ماه، پیمان حدادی، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سود شرکت ‌های غیربورسی سهام عدالت در حال بررسی است که چقدر از سود این شرکت ‌ها از طرف سازمان خصوصی ‌سازی دریافت شده و اگر ارقام آن قابل توجه باشد، مانند سودهای شرکت ‌های بورسی سهام عدالت از طریق شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی تجمیع شده و پول آن به حساب سهامداران عدالت واریز می‌شود.

پرداخت این سود که میزان آن بسیار کمتر از سود واریز شده در مرحله قبل است، منوط به نظر شورای عالی بورس است. طبق پیگیری خبرنگار ما هنوز شورای عالی بورس در این زمینه تصمیمی نگرفته است.

این در حالی است که طبق قانون تجارت، شرکت ‌های بورسی چهار ماه برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و هشت ماه پس از برگزاری مجمع، برای پرداخت سود به سهامداران فرصت دارند. طبق همین قانون شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت نیز باید همین رویه را در پیش بگیرند و ضوابط این شرکت‌ها مانند شرکت‌های بورسی بوده و تفاوتی با آنها ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 0
    من حسابم راکد بود قبل از عید ولی هنوز سودی برام واریز نشده چه کنیم الان حسابم ازش استفاده میکنم مشکلی ندارم ولی هنوز سودی برام واریز نشده گفتن هفته گذشته میدن ولی هنوز ندادن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس